۲۲ آذر ۱۴۰۲، ۱۹:۱۳

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان:

طرح‌های آبخیزداری ۷۹ درصد خطر سیلاب را در کردستان کاهش داد

طرح‌های آبخیزداری ۷۹ درصد خطر سیلاب را در کردستان کاهش داد

سنندج_ مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان گفت: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان ۷۰ درصد خطر سیلاب را کاهش داده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بهزاد شریفی‌پور عصر چهارشنبه در سومین نشست کارگروه مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز کردستان که در استانداری استان برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در استان کردستان توانسته است خطر سیلاب را به میزان ۷۰ درصد کاهش دهد که در کاهش فرسایش خاک اثرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه پنج حوضه آبخیز در کردستان وجود دارد، افزود: ۶ درصد رواناب‌های سطح کشور مربوط به این استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری استان که در ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های در معرض خطر اتفاق افتاده شاهد کاهش فرسایش خاک به میزان پنج‌تن در هکتار بوده‌ایم.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های مطالعاتی یادآور شد: طرح مطالعاتی در ۹۴۰ هزار هکتار از حوضه آبخیز به اتمام رسیده و در سطح ۶۰۰ هزار هکتار نیز اجرایی شده است.

شریفی‌پور اضافه کرد: احداث سازه‌ها و بندهای خاکی و طرح‌های تقویت و حفظ پوشش گیاهی در ۱۹۷ هزار هکتار از حوضه‌های آبخیز به منظور تثبیت آبراهه‌ها به اجرا در آمده است.

وی یادآور شد: مساحت آبخوان کردستان ۱۶۳ هزار هکتار است که ۶ درصد مساحت استان را در برگرفته و ۸۰ درصد آن نیز در شرق کردستان قرار دارد و اجرای طرح‌های آبخیزداری در تغذیه مصنوعی و تغذیه آبخوان‌ها راهکار مؤثری به شمار می‌رود.

کد خبر 5966294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha