۲ دی ۱۴۰۲، ۹:۲۱

«قصه گویی» سنت دیرینه ایرانی ها است- ۵

ایرانی‌ها با قصه پیوندی کهن و ناگسستنی دارند

ایرانی‌ها با قصه پیوندی کهن و ناگسستنی دارند

بوشهر- قصه گوی استان بوشهر گفت: یک ایرانی یا بهتر است بگویم یک انسان شرقی با قصه‌ها، اسطوره‌ها، افسانه‌ها و روایت‌ها پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد.

مژگان صفری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: دانش آموخته رشته بازیگری و کارگردانی و حدود ۱۲ سالِ است که انجمن ادبی نقالان و شاهنامه خوانان سیمرغ رو به یاری خداوند ثبت کردم و مشتاقانه در قالب کارگاه‌های آموزشی به امر پرورش و بسطِ این هنر اصیل ایرانی به کودکان و نوجوانان با استعداد و مستعد به آموزش مشغول هستم.

قصه گوی استان بوشهر گفت: در اولین جشنواره نقالی نقشا افتخار داشتم که جزو هفت نفر برتر ایران باشم، هنرجویان انجمن نقالان سیمرغ در جشنواره ایران زمین، کانون و پرورش فکری، آئینی سنتی، خراسان گرد، گویندگی مولانا، تئاتر و کودک همدان، مناطق زاگرس نشین، و.. حائز برتری و رتبه شدند.

وی افزود: من و هنرجویانم سعادت داریم که در ۲ سال اخیر در جشنواره کانون و پرورش فکری به مرحله کشوری راه پیدا کردیم.

صفری بیان کرد: یک ایرانی یا بهتر است بگویم یک انسان شرقی با قصه‌ها، اسطوره‌ها، افسانه‌ها و روایت‌ها پیوندی دیرینه و ناگسستنی دارد.

وی اضافه کرد: با ورود دنیای ماشینی و سیطره‌ی تکنولوژی بر جهان، این قصه‌ها در خطر مهجوری و فراموشی قرار گرفته‌اند مادران امروز مادربزرگان قصه گوی سال‌های نه چندان دور خواهند بود؟ پاسخ به همین سوال کافیست که من کمر همت را سفت و کفش‌های آهنین به پا رسالت نقالی را به جان و دل پذیرا باشم.

ایرانی‌ها با قصه پیوندی کهن و ناگسستنی دارند

قصه گوی استان بوشهر ادامه داد: ما در تئاتر مقوله‌ای به نام پیسکو درام (تئاتر درمانی) داریم، پیش از اینکه این کلمه در دنیای تئاتر جا باز کند، قصه‌ها بی آنکه گوینده چنین هدفی را دنبال کند تأثیر شگرف تربیتی، درمان روانی در مواجهه با ترس‌ها، شکست‌ها، خودباوری، اعتماد به نفس، توکل بر خدا و آموزش دینداری و شناخت پیامبران به صورت غیر مستقیم بدون در نظر گرفتن جنبه آموزشی فقط با روایت یک قصه و بدرستی انجام خواهد داد، امری که امروز ذهن تمام روانشناسان و آموزش دهندگان حوزه‌ها مختلف تربیتی را به خود مشغول ساخته است.

وی خاطرنشان کرد: قصه گویی برای قصه گو، دنیایی از معرفت به دنبال دارد و برای مستمعین آنها به خصوص کودکان، توشه‌ای لبریز از خلاقیت، ذهن تصویر گر، تزکیه نفس، ذهن پرسشگر، پرورش و تربیت به دنبال دارد.

وی ادامه داد: نقالی در بندر کنگان تا پیش از تشکیل انجمن نقالان سیمرغ انجام نمی‌گرفت اما شکر ایزد را که این مهم در این بندر زیبا به زیبایی این بندر افزود.

قصه گوی استان بوشهر یادآور شد: به جرأت و با افتخار چندین سال است که هنرجویان سیمرغی با کسب افتخارات پی در پی بندر کنگان را به قطب نقالی استان تبدیل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: پرورش کودک و نوجوان قصه گو و اجرای عموم در پایگاه‌ها و اماکنی که عوام در آن حضور دارند و جشنواره‌ها بسیار تأثیر گذار خواهد بود اما تأثیر اجرای پیوسته عموم عمیق‌تر ماندگار خواهد بود.

کد خبر 5972369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha