۱۱ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۴۰

مهر گزارش می‌دهد؛

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

خرم‌آباد- ریه‌های سیمانی مردم دورود منتظر نسخه رفع آلودگی یعنی سیستم «بگ هاوس» است، وعده‌ای که اگر توسط مسئولان کارخانه عملیاتی نشود سلامت مردم بیشتر از گذشته با خطر جدی مواجه می‌شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: کارخانه سیمان دورود باوجوداینکه یکی از مهم‌ترین صنایعی است که در استان لرستان باسابقه حدود ۶۰ ساله در حال فعالیت است؛ ولی متأسفانه این صنعت شهر دورود را که همواره به‌عنوان پایتخت طبیعت ایران معروف بوده به شهری با دودهای سیمانی تبدیل کرده است.

روند آلودگی این کارخانه که در وسط شهر دورود قرار دارد بارها از سوی محیط‌زیست مورد انتقاد و پیگیری قرار گرفته، اما همچنان مشکل آلودگی این کارخانه به‌خصوص فاز سوم آن به طور کامل حل نشده است.

در این راستا محیط‌زیست استان لرستان با پیگیری‌های صورت داده و جلسات متعدد مسئولان کارخانه را مجاب کرد تا فاز سوم کارخانه سیمان دورود را نیز مجهز به الکترو فیلتر کنند، نصب الکترو فیلتر فاز یک و دو کارخانه سیمان دورود پایان آلودگی این شهر نبود و بعد از آن هم مردم همچنان با گردوغبار ناشی از فعالیت فاز سوم این کارخانه دست‌وپنجه نرم کردند تا در نهایت با پیگیری‌های محیط‌زیست فاز سوم این کارخانه نیز صاحب الکترو فیلتر شود.

باوجوداینکه با راه‌اندازی الکتروفلیترهای یاد شده میزان آلودگی این واحد صنعتی کاهش‌یافته است؛ اما نسخه اصلی رفع آلودگی هوای دورود نصب سیستم «بگ هاوس» و احداث فاز چهارم کارخانه سیمان و انتقال این صنعت به خارج از شهر است، موضوعی که همچنان عملیاتی نشده است.

واکنش محیط‌زیست به بدقولی مدیرعامل کارخانه

در پی سخنان اخیر مدیرعامل کارخانه سیمان دورود مبنی بر اینکه اقدامات اصلاحی در این کارخانه را به تابستان سال آینده و در زمان کمبود برق انتقال دهیم، «علی سالاروند»، مدیرکل محیط‌زیست لرستان در واکنش و بازدید از این کارخانه، اظهار داشت: چرا مردم برای مسئولان این مجموعه مهم نیستند؟ این حق‌الناس است و باید هرچه سریع‌تر موضوع آلودگی را حل کنید.

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

مدیرعامل کارخانه سیمان نیز در پی این اظهارات مدیرکل محیط‌زیست اعلام کرد: به‌محض تکمیل تجهیزات «الکترو فیلترها»، حداکثر در ایام تعطیلات عید نوروز با غیرفعال‌کردن کارخانه به مدت یک ماه، مشکل آلودگی فاز سه کارخانه را برطرف کند.

مدیرعامل کارخانه سیمان دورود همچنین از عزم جدی مدیران هلدینگ برای حل اساسی مشکل آلودگی کارخانه سیمان خبر داد و گفت: بیشتر هزینه‌های ایجاد «فیلتراسیون هیبرید» برای حل مشکل این کارخانه و تعیین مشاور تأمین شده است.‌

سیمان دورود استانداردهای زیست‌محیطی را ندارد

کوروش لشنی رئیس اداره محیط‌زیست دورود دراین‌رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: وضعیت آلودگی کارخانه نسبت به قبل بهتر شده، اما همچنان این کارخانه استانداردهای زیست‌محیطی را ندارد.

وی عنوان کرد: روز گذشته با حضور مدیرکل محیط‌زیست استان از این کارخانه بازدید کردیم، چرا که این کارخانه یک سری تعهدات دارد و باید به آنها عمل کند.

رئیس اداره محیط‌زیست دورود ادامه داد: مسئولان این کارخانه باید «فیلتراسیون» واحد سه کارخانه که آلاینده و قدیمی است، به‌روز کنند، یک سری تعمیرات کوتاه‌مدت در کارخانه را انجام می‌دادند که انجام دادند، اما برنامه بلند مدتی دارند که «بگ هاوس» را در نصب کنند که همچنان نصب نشده است.

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

مسئولان کارخانه به تعهد خود عمل نکردند

لشنی با تأکید بر اینکه اگر «بگ هاوس» در این کارخانه نصب شود، مشکلی آلایندگی آن کامل حل خواهد شد، افزود: منتها به‌خاطر بحث‌های مالی و اینکه تسهیلاتی که قرار بوده دریافت کنند و نکرده‌اند، نصب این «بگ هاوس» به تعویق می‌افتد.

وی با بیان اینکه این تعهد کارخانه همچنان به عقب‌افتاده و عملیاتی نشده است، ادامه داد: تأکید محیط‌زیست این بوده که هر چه سریع‌تر این سیستم را نصب کنند تا بحث آلایندگی کارخانه برای همیشه حل شود.

رئیس اداره محیط‌زیست دورود با تأکید بر اینکه الان این کارخانه استاندارد زیست‌محیطی را ندارد، گفت: آلودگی کارخانه البته همیشگی نیست، در ساعت‌هایی در روز شرایط آن خوب است، اما در ساعت‌هایی از حالت استاندارد خود خارج می‌شود و شرایط مطلوب آن تداوم ندارد.

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

رفع آلایندگی کارخانه در صورت خرید سیستم «بگ هاوس»

لشنی در ادامه سخنان خود با اشاره به اشاره به پلمب فاز سوم این کارخانه از سوی محیط‌زیست در خردادماه امسال و فک پلمب آن از سوی مسئولان این کارخانه بعد از چند ساعت، گفت: این امر صورت گرفت، البته مسئولان کارخانه به مقام قضائی قول‌هایی داده بودند و مقام قضائی را مجاب کرده بودند برای ادامه فعالیت، البته از ما برای فک پلمب این کارخانه نظر گرفته نشده بود و ما مخالف این امر بودیم.

وی همچنین با موضوع آلودگی و مخاطراتی که آلودگی این کارخانه می‌تواند برای مردم دورود داشته باشد، عنوان کرد: گردوخاک این کارخانه بیشتر ذرات هستند، خیلی خطر سرطانی ندارند که اگر این گونه بود ما سریعاً پلمب می‌کردیم، قبلاً آلودگی شرکت «فارسیت» سرطان‌زا بود که آن را پلمب کردیم، اما گردوخاکی که الان شرکت سیمان دارد، آن اثر را ندارد.

رئیس اداره محیط‌زیست دورود با بیان اینکه شرایط و آلایندگی این کارخانه بد هست، اما سرطان‌زا نیست، بیان داشت: در بازدیدی که از کارخانه داشتیم، در راستای رفع آلایندگی کارخانه یک سری لوازم و تجهیزات خریداری کرده بودند که «فیلتراسیون» را بازسازی کنند، اعلام کرده‌اند پیگیر هستیم تا مسائل مالی را رفع و سیستم «بگ هاوس» را خریداری کنند.

ریه‌های سیمانی دورود منتظر نسخه رفع آلودگی

اگر سیستم نصب نشود دوباره مجبور به پیگیری قضائی می‌شویم

لشنی با بیان اینکه به دلیل اینکه خرید این سیستم نیازمند تأمین منابع مالی است، زمان نصب و بازسازی «فیلتراسیون» کارخانه هنوز مشخص نیست، گفت: چند بار قول داده‌اند که این امر را عملیاتی کنند؛ اما به قول خود عمل‌نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه شرکت سیمان دورود از شرکت‌های فعال بوده و بنای محیط‌زیست هم تعطیلی واحدها نیست، ما می‌خواهیم کمک کنیم که آلودگی کارخانه رفع شود، گفت: شرکت حقوق کارگری را از درآمد خودش پرداخت می‌کند و اگر بخواهیم اقدام به پلمب طولانی‌مدت آن کنیم به ورشکستی می‌رسد، در این راستا اعلام کرده‌ایم که هر چه سریع‌تر آلایندگی‌ها را رفع کنند.

رئیس اداره محیط‌زیست دورود، تأکید کرد: اگر دراسرع‌وقت اقدام به نصب «بگ هاوس» و به‌روزرسانی «فیلتراسیون» کارخانه اقدام نشود، ما ناچار می‌شویم که آن را به دستگاه قضائی معرفی کنیم.

کد خبر 5982463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      23 0
      دیگه کی می خواهند اقدام کنند،الان چند ماهه مردم دورود این مشگل و دارند،مخصوصا شب ها خیلی افتصاح است لطفا،مسعولین رسیدگی کنند
    • علی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      15 0
      آلودگی هوای دورود چیزتازه ای نیست من ۴۵سالمه وهیچ وقت یادم نمیاد این موضوع مساله اول این شهر نباشه تصور مردم این است که سالها به دلایلی محیط زیست در کما بوده شایدهم مست بوده وهیچ اقدام ملموسی انجام نشده مردم فکر می کنند این خبرها وپیگیری ها صرفا شوی تبلیغاتی است
    • محمد IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      23 2
      از این کارخونه فقط دودش نصیب مردم دورود میشه دورود یک شهر صنعتی هست اما همه ی جوان های این شهر بیکار و در غربت
    • محمدرضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۲
      18 0
      کارخانه همش ضرر برای شهر،تعدادجوانان بیکارزیاد ،فقط برای یک عده ای معدود خوبه ،
    • ناشناس IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۳
      5 0
      چه تعداد پدرها که زندگیشونو برا یه لقمه نون کارگری از دست دادن . خدا لعنت کنه آدم های منفعت طلب رو که جون آدما براشون بی ارزشه خود من چند ساله سرفه های ممتد دارم به خاطر آلودگی های این شهر