۱۶ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۱۰

عدم تصویب درخواست سوئد برای عضویت در ناتو از سوی مجارستان

عدم تصویب درخواست سوئد برای عضویت در ناتو از سوی مجارستان

پارلمان مجارستان به تصویب درخواست سوئد برای عضویت در ناتو به دلیل عدم حد نصاب رای نداد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، فرستاده آمریکا در بوداپست به همراه سفرای برخی دیگر از متحدان ناتو از جمله دانمارک و لهستان امروز دوشنبه در پارلمان مجارستان حضور یافتند و در یک نمایشِ غیرمنتظره از فشار بر بوداپست برای تایید درخواست سوئد در پیوستن به این ائتلاف، شرکت کردند.

به گزارش رویترز، جلسه فوق‌ العاده پارلمان توسط اپوزیسیون برای رای‌ گیری در راستای تصویب این موضوع برگزار شد؛ اما قانون‌گذاران حزب حاکم «فیدز» (Fidesz) این جلسه را تحریم کردند و اکنون تصویب آن بیشتر به تاخیر خواهد افتاد.

مجارستان تنها کشور ناتو است که درخواست عضویت استکهلم را تصویب نکرده است، روندی که مستلزم حمایت همه اعضای این نهاد نظامی، تیرگی روابط با ایالات متحده و ایجاد نگرانی در میان متحدان ناتو است.

در همین ارتباط، «میت کاناس- ناگی» (Mate Kanasz- Nagy) قانونگذار حزب مخالف LMP در پارلمان گفت: بسیار ناخوشایند است که آنها (فیدز) تا به امروز مانع از پیوستن سوئد به ناتو شده اند.

کمیته روابط خارجی پارلمان ترکیه در هفته های پیش طرح مربوط به «صلاحیت تایید پروتکل عضویت سوئد در ناتو» را تصویب کرده بود. هفته پیش این لایحه در مجمع عمومی پارلمان ترکیه به تصویب رسید.

گفتنی است که رجب طیب اردوغان، رییس‌ جمهور ترکیه پیشتر به خبرنگاران گفته بود که تلاش خواهد کرد تا حد امکان تصویب عضویت سوئد در ناتو را در پارلمان کشورش تسهیل کند.

«ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم پیش از این ابراز امیدواری کرده بود که سوئد در آینده ای نزدیک به این پیمان نظامی بپیوندد.

استکهلم و هلسینکی پارسال به سیاست چندین دهه‌ای خود مبنی بر بی‌طرفی پایان داده و به بهانه نگرانی‌های ناشی از جنگ اوکراین، درخواست رسمی خود برای پیوستن به این ائتلاف نظامی به سرکردگی آمریکا را مطرح کردند. فنلاند در آوریل به سی‌ویکمین عضو ناتو بدل شد اما ترکیه درخواست سوئد را رد کرده بود.

تایید تمام اعضای ناتو برای پیوستن عضو جدید به این ائتلاف، الزامی است.

کد خبر 6015517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha