۲۵ بهمن ۱۴۰۲، ۱۲:۴۵

نشست «گپ و گرافیک اصفهان» برگزار شد

نشست «گپ و گرافیک اصفهان» برگزار شد

اصفهان- بیست و دومین نشست «گپ و گرافیک اصفهان» برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، بیست و دومین نشست «گپ و گرافیک اصفهان» صبح چهارشنبه با موضوع (شعر و گرافیک یا چگونه از شعر گرافیک بیاموزیم) در حوزه هنری اصفهان برگزار شد.

در این نشست که با حضور جمعی از هنرمندان گرافیست در عمارت سعدی برگزار شد، مجتبی مجلسی مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان اظهار کرد: برخی اوقات پررنگ‌کردن مرزها و خط‌کشی‌ها در هنرهای تصویری کاری دشوار و طاقت‌فرسا است زیرا هنرجو نمی‌تواند مرز را بشناسد؛ برای مثال اینکه فرق تصویر و پوستر چیست؟ و تصویر خام باید از چه مرزی رد شود تا بتوان آن را پوستر دانست، یکی از همین موارد است.

وی ادامه داد: در سایر هنرهای دیگر مانند شعر، چون از یک سو با تصویر به آن معنایی که ما با آن سروکار داریم گره نخورده و از طرف دیگر یک هنر آمیخته با گوشت و پوست و استخوان ما ایرانی‌هاست و سال هاست با آن مأنوس هستیم پررنگ کردن برخی مرزها کار ساده‌تری است و شاید به فهم ما طراحان هم کمکی بکند.

مجلسی با اشاره به تفاوت میان شعر و جمله خاطرنشان کرد: تفاوت جمله و شعر و مرز این دو خیلی ابهام برای مخاطب ایرانی ندارد. با همین مرز و با همین تعریف‌ها به استقبال فهم پوستر و تصویر هم می‌توان رفت.

وی با بیان اینکه شعر تکنیک دارد و یک ارتباط دیالکتیکی بین فرم و محتوایش برقرار است، ابراز داشت: آشنایی زدایی (به انگلیسی: Defamiliarization) از جمله مفاهیم کاربردی هم در گرافیک و هم در شعر است که البته نخستین بار توسط ویکتور شکلوفسکی در سال ۱۹۱۷ در مقاله‌ای با عنوان «هنر به مثابه تکنیک» مطرح شد.

مدیر هنرهای تجسمی حوزه هنری اصفهان افزود: هدف شکلوفسکی از آفرینش مفهوم «آشنایی زدایی» در واقع کشف وجه تمایزی بود که زبان شاعرانه را از زبان مقرون بصرفه و ساده روزمره مجزا می‌کند. او معتقد بود که «سخن شاعرانه سخنی شکل بندی شده (فرم بندی شده) است و در مقابل سخن عامیانه و روزمره‌ای قرار دارد که بیشتر بر سادگی و دقت خود تکیه می‌کند». این تفارق میان سخن شاعرانه و روزمره، از نظر شکلوفسکی قابل تعمیم به تمام اشکال و گونه‌های هنری است.

وی تصریح کرد: ارتباط گرافیک و شعر به همین بده بستان‌ها ختم نمی‌شود. شعر به غیر از فرم و تکنیک محتوایی دارد که خیلی وقت‌ها به ابرقصه‌ها چنگ می‌زند و می‌تواند برای قصه‌سازی پوستر، خصوصاً در موضوعات انتزاعی راه‌گشا باشد.

مجلسی اضافه کرد: همان طور که ما شعر ماندگار داریم و شعر مصرفی، پوستر ماندگار و پوستر مصرفی هم داریم؛ در این جلسه گپ و گرافیک به شعر و فهم مرزها و تمایزهای آن با متن می‌پردازیم تا درک کنیم چرا برخی از به اصطلاح پوسترهای ما تصویرند نه پوستر! یا به زبان دیگر جمله‌اند نه شعر!

کد خبر 6024253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha