زالی تشریح کرد:

در مورد مساله غزه «مقاومت» راه‌حل است نه گفت‌وگو

در مورد مساله غزه «مقاومت» راه‌حل است نه گفت‌وگو

استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران گفت: راه حل فعلی برای غزه همین جریان مقاومت است که خود مردم فلسطین در پیش گرفتند نه سخن گفتن از راهکارهای بین‌المللی و گفت‌وگو با دولت‌ها.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست «طرح طوفان؛ علوم انسانی و تأملی در مساله غزه» عصر دیروز (چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه) در پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری برگزار شد.

مصطفی زالی استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران در این جلسه گفت: در مورد جنگ غزه چند ادعای بدیهی وجود دارد که ما معمولاً به آنها توجهی نداریم. یکی اینکه جنگ غزه به ما یادآور می‌شود که در عرصه بین الملل تکیه صرف بر هنجارهای حقوق بین الملل بی اثر است. ادعای دیگر آن است که مانع اصلی راه حل دو دولت فلسطین و اسرائیل خود دولت اسرائیل است و نه هیچ کشور دیگر. ادعای سوم هم این است که جنگ غزه ثابت کرده هر گونه تاکید بر گفتمان‌های اخلاقی در عرصه بین الملل بی اثر است.

وی افزود: در فقدان یک مرجع فراگیر که حقوق معین را اعمال کند بهره‌مندی از حقوق ناممکن است. در بحران فلسطین، اسرائیلی‌ها از صورت مساله بسیار فاصله گرفتند با این حال ماجرای فلسطین و اسرائیل امروز برای ما کاملاً عادی شده است. از سال ۱۹۴۸ تا امروز که دو کشور یهودی و عربی در کنار هم شکل گرفتند منشور سازمان ملل از حاکمیت قانون حرف می‌زند اما در طول این سال‌ها اسرائیل همیشه ناقض هنجارها و قوانین بین المللی بوده است و همه مرزها را نقض کرده اما هیچ وقت تحریم نشده و هیچ کشوری رفتاری علیه اسرائیل نشان نداده است بنابراین نتیجه می‌گیریم در ساحت روابط بین الملل هیچ هنجارو پایبندی به قانون وجود ندارد.

استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران ادامه داد: شورای امنیت سازمان ملل هیچ وقت بر مبنای حاکمیت قانون عمل نکرده و درباره غزه هم چنین موضعی داشته است. بنابراین نتیجه می‌گیریم بحران فلسطین از طریق راه حل حقوقی حل نمی‌شود. با این حال می‌بینیم که خیلی‌ها همچنان بر راه حل های قانونی تاکید می‌کنند. در کشور خودمان هم کم نیستند افرادی که چنین فکر می‌کنند نمونه ش کارزاری که چندی پیش توسط اساتید دانشگاهی کشورمان راه افتاد و براساس این کارزار اساتید دانشگاهی فقط کشتار غیرنظامی را محکوم و از اندیشمندان کشورها دعوت کردند که با دولتهای خود گفت‌وگو و از این طریق مشکل را حل کنند و به قضیه غزه پایان دهند در حالی که همه ما می‌دانیم چنین اتفاقی ناممکن است.

زالی اضافه کرد: به نظر من این گونه بیانیه‌ها و کارزارها به رغم ظاهر اخلاقی و همراهی که دارند در بطن خودشان یک کنش غیراخلاقی دارند و به نوعی جاده صاف کن اسرائیلی‌ها هستند. به بیان دیگر به رغم روکش اخلاقی که این بیانیه‌ها دارند اما رفتاری عمیقاً غیراخلاقی هستند. به عقیده من روابط بین الملل در فقدان دولت بین المللی بر اساس مناسبات قدرت بنا می‌شود نه مناسبات حقوقی و تنها راه حل زورآزمایی قدرت هاست. به نظر من چیزی که در این میان روشن است اینکه توجه به ارزشهای جهان مدرن یک توهم است و صحبت از گفت و گو و امثال این حرف‌های خیالی یک توهم است که راه به جایی نمی‌برد. راه حل فعلی برای غزه همین جریان مقاومت است که خود مردم فلسطین در پیش گرفتند.

کد خبر 6055100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha