۱۶ فروردین ۱۴۰۳، ۱۲:۲۸

تحلیلگر ترکیه‌ای در گفت‌وگو با مهر:

حمله اسراییل به کنسولگری ایران نقض قوانین بین المللی است

حمله اسراییل به کنسولگری ایران نقض قوانین بین المللی است

یک کارشناس ترکیه ای با اشاره به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق گفت: حمله اسراییل به کنسولگری ایران نقض قوانین بین المللی و یک حمله تروریستی است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: ناکامی رژیم صهیونیستی در دستیابی به اهداف اعلامی در غزه پس از شش ماه به نظر می‌رسد این رژیم این ‌بار قصد دارد دامنه جنگ را گسترده‌تر کند زیرا عصر روز دوشنبه شاهد حمله رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی ایران در دمشق بودیم. در این حمله ۱۳ نفر از جمله سردار محمدرضا زاهدی از فرماندهان ارشد نیروی قدس سپاه به شهادت رسیدند.

خبرنگار مهر، با هدف بررسی زوایای حمله اسرائیل از بعد حقوقی و سیاسی گفت و گویی را با مهمت علی گوللر نویسنده و روزنامه نگار مطرح ترکیه‌ای انجام داده است. مشروح این گفت و گو از نظر می‌گذرد:

حمله به ساختمان کنسولگری ایران در سوریه را از نظر حقوق بین‌الملل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هدف قرار دادن نمایندگی دیپلماتیک یک کشور در کشوری ثالث از سوی اسرائیل نقض قوانین بین‌المللی است. اما مهمتر از آن، باید گفت که این حمله یک «حمله تروریستی» و طبیعتاً اسرائیل نیز یک دولت تروریستی است.

البته این موضوع چیز عجیبی نیست، زیرا زمانی که اسرائیل در سال ۱۹۴۸ تأسیس شد، دو گروه تروریستی که علیه فلسطینیان تشکیل شده بودند پایه‌های آن را شکل دادند.

اسرائیل یک سازمان تروریستی است که سال ‌هاست در منطقه دست به حمله‌های تروریستی، ترور و آدم‌ربایی می‌زند و در بسیاری از کشورهای منطقه از ترکیه گرفته تا ایران و عراق و سوریه فعالیت‌های تروریستی انجام می‌دهد.

برخی کارشناسان، حمله اسرائیل را ناشی از شکست‌های این رژیم در جنگ غزه می‌دانند. نظر شما در این باره چیست؟

به نظر می‌رسد این حمله تروریستی اسرائیل جنبه‌های مختلفی دارد. اول از همه بدون شک، اوضاع در غزه در واقع آن طور که اسرائیل می‌خواهد پیش نمی‌رود. کابینه نتانیاهو دچار مشکل شده است. اسرائیل با چنین حمله‌هایی در تلاش است تا دست برتر را در برابر «محور مقاومت» در منطقه به دست آورد.

همچنین می‌توان چنین حمله‌های تروریستی را به عنوان اقداماتی برای تحریک ایران ارزیابی کنیم. سوال اینجاست که چرا اسرائیل ایران را تحریک می‌کند؟ چون می‌خواهد پس از پاسخ قاطع ایران آمریکا را به منطقه بکشاند. اسرائیل می‌خواهد با کشاندن ایالات متحده به جنگ در خاورمیانه برای خود سپر حفاظتی ایجاد کند. این در حالی است که ایالات متحده نه قدرت و نه اراده‌ای برای انجام این کار دارد. در چند جبهه درگیر است و نمی‌تواند در همه جا حضور داشته باشد. اینکه مقامات آمریکایی‎ می‌گویند در حمله اسرائیل دخالتی نداشته ‌اند نشان می‌دهد که آنان در حال حاضر خواهان جنگ گسترده‌ای در منطقه نیستند.

اسرائیل تلاش دارد موقعیت خود را در خاک سوریه حفظ کند. تحولات غزه ممکن است اسرائیل را در وضعیت دشوار ناخواسته‌ ای در بلندی‌های جولان قرار دهد. همانطور که ایجاد یک مرکز پلیس توسط روسیه در این منطقه برای اسرائیل امری منفی تلقی می‌شود. تل آویو می‌خواهد با حمله به خاک سوریه و هدف قرار دادن ایران، موقعیت خود را در جولان تضمین کند.

کد خبر 6068295

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • علی IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۶
      0 0
      مگر امروزه قوانین بین المللی هم وجود دارد بمب اتم روی مردم می ریزند شیمیایی می زنند به مردم بی گناه در بیمارستان ومراکز مثلا بین المللی حمله می کنند بیمارستان را سر مجروحان خراب میسازند برای منافع کثیف خودشان پای روی همه قوانین میگذارند باز هم می گوییم قوانین بین المللی