۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۹:۵۹

کمبود اتوبوس بین شهری چگونه درمان می‌شود؟

کمبود اتوبوس بین شهری چگونه درمان می‌شود؟

با توجه به فرصت ۱۰۰ روزه سفرهای عتبات اما هنوز مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای برطرف نشده و مشخص نیست که این مشکل چگونه در مدت زمان کوتاه باقی مانده برطرف خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ناوگان حمل و نقل عمومی «اتوبوس» به‌واسطه هزینه پایین در قیاس با سایر روش‌های حمل‌ونقل عمومی، یکی از وسایل نقلیه محبوب برای سفر بین عموم مردم محسوب می‌شوند؛ البته با وجود اینکه در سال‌های اخیر یکی از دغدغه‌های مردم، خرید بلیت اتوبوس در بازه زمانی سفرهای پیک تقاضا است؛ مسافران اگر حداقل یک هفته قبل اقدام به خرید بلیت نکنند، امکان سفر و تهیه بلیت تقریباً محال است.

هم‌اکنون در کشور با کمبود جدی ناوگان عمومی اتوبوس مواجهیم و در همین راستا احمدرضا عامری رئیس اتحادیه شرکت‌های تعاونی مسافربری اعلام کرد «کل ناوگان اتوبوسرانی فعال بین شهری در ایران، در حال حاضر ۶۵۰۰ اتوبوس است»

استفاده از حمل‌ونقل جاده‌ای در سال‌های گذشته یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای سفرهای اربعین بوده؛ البته بخشی از این سفرها با ماشین‌های شخصی انجام می‌شود اما به‌طور میانگین ۳۵ درصد از زوار با حمل‌ونقل عمومی «اتوبوس» به عتبات مشرف می‌شوند؛ برهمین اساس توسعه حمل‌ونقل جاده‌ای حائز اهمیت است؛ البته از سال‌های گذشته مشکلات متعددی زیادی در زمینه کمبود اتوبوس برای سفرهای اربعین و سفرهای داخلی به‌خصوص در بازه زمانی پیک تقاضا، وجود داشت.

براساس این گزارش، با توجه به کمبود جدی اتوبوس در بازه زمانی اربعین، طبق تمهیدات وزارت راه و شهرسازی بنا بود تا برای تسهیل تردد زوار، سال گذشته پیش‌از فرا رسیدن بازه زمانی سفرهای اربعین ۲ هزار دستگاه اتوبوس با عمر کمتر از پنج سال وارد شود.

ابلاغ مصوبه واردات اتوبوس کارکرده در خردادماه!

با توجه به سیاست‌گذاری‌های دولت برای جبران کمبود اتوبوس کشور، در خردادماه سال گذشته محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مصوبه دولت برای واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس بین شهری کارکرده با عمر کم‌تر از پنج سال را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد.

طبق مصوبه ابلاغ شده و به منظور توسعه حمل و نقل عمومی مسافر، تنظیم بازار و ارائه خدمات بهینه به زائران و مسافران اربعین حسینی، به وزارت صمت مجوز داده می‌شود با تأیید و تشخیص سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ثبت سفارش واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس برون شهری با عمر کمتر از پنج سال و تأیید تأمین قطعات، وجود شبکه خدمات پس از فروش و معاینه فنی توسط وزارت صمت بر اساس استاندارد کارخانه سازنده در زمان ساخت خودرو اقدام کند.

همچنین وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) مجاز است به منظور ایجاد انگیزه و تسریع در فرآیند واردات از محل منابع داخلی خود در قالب وجوه اداره شده موضوع بند (ت) ماده ۳۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور مصوب (۱۳۹۵) یارانه سود و تسهیلات بانکی را پرداخت کند.

سود بازرگانی هرگونه واردات اتوبوس که با تأیید وزارت کشور برای جابجایی مسافران اربعین حسینی استفاده می‌شود، مشمول ۵۰ درصد تخفیف است. دستورالعمل نحوه اجرای این بند توسط وزارت کشور و با همکاری وزارت صمت تهیه و ابلاغ می‌شود.

زمین‌گیری هفت هزار دستگاه اتوبوس طی چهار سال گذشته

داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز در اسفندماه سال گذشته، درباره وضعیت ناوگان اتوبوسرانی، گفت: از ابتدای کرونا تا به امروز، هفت دستگاه اتوبوس زمین‌گیر و از ناوگان اتوبوسی کشور کم شده است. تنها وسیله نقلیه عمومی که مردم دسترسی راحتی به آن داشتند و در لحظه امکان خرید بلیت داشتند، اما هم‌اکنون بخشی از اتوبوس‌ها فرسوده شده و در مسیرهای دور نمی‌توانند سرویس‌دهی داشته باشند.

امانی با بیان اینکه قیمت‌گذاری دستوری باعث شده بخشی از اتوبوس‌ها از سرویس خارج شوند و جای دیگری بروند، گفت: ما از شش ماه گذشته نوسازی ناوگان را شروع کردیم و برنامه واردات ٨٠٠ دستگاه اتوبوس و همچنین خرید ٢٠٠ دستگاه اتوبوس را از داخل داریم، اما پس از گذشت شش ماه هنوز یک ثبت سفارش را هم انجام ندادیم و هر روز با یک گرفتاری در وزارت صمت مواجه هستیم.

وی درباره میزان واردات اتوبوس‌ها نیز عنوان کرد: تا کنون ۵۰ اتوبوس به گمرک وارد شده اما هنوز ترخیص نشده؛ اگر این اتوبوس‌ها ترخیص شود، به ناوگان اتوبوسرانی کشور اضافه خواهد شد.

واردات اتوبوس در محاق

همچنین براین اساس، تیرماه سال گذشته معاون سابق وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای واردات ۲۰۰۰ دستگاه اتوبوس ویژه ایام اربعین ۱۴۰۲ خبر داده و گفته بود: با همکاری وزارت صمت و سایر دستگاه‌ها اقدامات لازم در خصوص اجرای مصوبه هیئت دولت مورخ ۱۴۰۲/۰۳/۰۷ با موضوع واردات اتوبوس بین‌شهری با کارکرد تا ۵ سال در حال انجام است.

شهریار افندی‌زاده افزود: در راستای اجرایی شدن مصوبه موصوف، فرآیند جذب متقاضیان واردات ناوگان با دارا بودن کارت بازرگانی، از طریق فراخوان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در دستورکار قرار گرفت و متقاضیان واجد شرایط برای امکان ثبت سفارش ناوگان مشخص شده‌اند، در همین زمینه از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و با همکاری صندوق کارآفرینی امید، ۱۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی با سود ۹ درصد برای هر دستگاه ناوگان وارداتی در نظر گرفته شده است.

تعیین و ابلاغ منابع ارزی مورد نیاز آئین‌نامه واردات اتوبوس از سوی بانک مرکزی

منابع ارزی مورد نیاز آئین نامه واردات اتوبوس، باید از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایرانی تعیین و ابلاغ شود.

البته در بهمن ماه سال گذشته هادیان فر معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در نشست هم اندیشی با رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، گفت: با توجه به نیاز کشور به افزایش ناوگان اتوبوسرانی، برنامه‌ریزی برای تأمین ۲ هزار دستگاه اتوبوس و افزودن به ناوگان فعال در این بخش انجام شده‌است.

به گزارش مهر، کمبود ناوگان اتوبوس در اربعین سال گذشته به قدری چشم‌نواز بود که ایران برای جبران این مساله دست به دامان ناوگان جاده‌ای کشور همسایه ترکیه شد و حدود ۷۰۰ دستگاه ناوگان خارجی استیجاری برای جابه‌جایی زائران در دستور کار قرار دادند.

به نظر می‌رسد ارگان و متولیان واردات اتوبوس در راستای تأمین نیاز کشور تصمیمات جدی ندارند، پاسخگوی شرایط فعلی کدام نهاد است؟

کد خبر 6096406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
      2 0
      فقط قیمت رو واسه مسافر درون شهری بالا می‌برید بدون هیچ امکاناتی اتوبوس های کثیف فرسوده بدون کولر و بخاری و با سر و صدای زیاد موقع اربعین هم که وامصیبتاس واسه قشر ضعیفی که از حمل و نقل درون شهری استفاده می‌کنند چون اتوبوس ها میرن واسه مرز کسی به فکر اقشار کم درآمد نیست