۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱

ادبیات دیگران؛

نویسنده پورتوریکویی برنده جایزه قلم فاکنر ۲۰۲۴ شد

نویسنده پورتوریکویی برنده جایزه قلم فاکنر ۲۰۲۴ شد

کلر خیمنز جایزه قلم فاکنر ۲۰۲۴ را برای «آنچه برای روتی رامیرز اتفاق افتاد» دریافت کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از لیترری هاب، بنیاد فاکنر برای داستان برنده جایزه ۲۰۲۴ خود را معرفی کرد و این جایزه را به کلر خیمنز برای «آنچه برای روتی رامیرز اتفاق افتاد» داد.

«آنچه برای روتی رامیرز اتفاق افتاد» توسط هیات داوران این جایزه متشکل از خوچیتل گونزالس، آلن مایکل پارکر و لین استگر استرانگ از بین ۴۴۵ رمان و مجموعه داستان کوتاه نوشته‌شده توسط نویسندگان آمریکایی و منتشر شده در آمریکا در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

هیات داوران گفته‌اند نویسنده از طریق کاراکترهای حساس و دوست داشتنی، ریزه کاری دقیق روایت و به کارگیری زبان در قالبی نفیس که از نثر شاعرانه گرفته تا زبان روزمره طبقه کارگر را دربرمی‌گیرد، یک اثر هنری عمیق و پر از ظرافت، طنز و انسانیت خلق کرده است.

خیمنز هم گفت از یک دهه پیش شروع به نوشتن این داستان کرده که داستانی عجیب درباره ناپدید شدن یک دختر پورتوریکویی از استاتن آیلند است و زنان خانواده‌اش که نمی‌توانند دست از جست‌وجوی او بردارند. وی افزود: این رمان نه تنها درباره یک دختر گمشده بلکه داستان‌های گم شده هم هست.

کلر خیمنز یک نویسنده پورتوریکویی است که در بروکلین و استاتن آیلند نیویورک بزرگ شده است. وی نویسنده مجموعه داستان‌های کوتاه «استاتن آیلند استوریز» ۲۰۱۹ و «آنچه برای روتی رامیرز اتفاق افتاد» ۲۰۲۳ است. وی مدرک دکتری خود را در زبان انگلیسی با تخصص در مطالعات قومی و علوم انسانی دیجیتال از دانشگاه نبراسکا-لینکلن دریافت کرده و سال ۲۰۱۹ پروژه ادبیات پورتوریکویی را تاسیس کرد که یک آرشیو دیجیتال است که زندگی و آثار صدها نویسنده پورتوریکویی را در قرن گذشته مستند می‌کند. در حال حاضر، او استادیار مطالعات انگلیسی و آفریقایی آمریکایی در دانشگاه کارولینای جنوبی است.

خیمنز برای این موفقیت جایزه ۱۵ هزار دلاری دریافت کرد. دیگر رقبای وی در فهرست نهایی شامل جمل برینکلی برای «شاهد»، هنری هوک برای «گلو باز»، آلیس مک درموت برای «عفو» و کالین وینت برای «کاربران» نیز هر یک برای راه یافتن به فهرست نهایی ۵۰۰۰ دلار دریافت کردند.

این جایزه به یاد ویلیام فاکنر نویسنده آمریکایی برنده جایزه ادبی نوبل و خالق آثاری چون «خشم و هیاهو» و «گور به گور» اهدا می شود. او سال ۱۹۶۲ درگذشت.

کد خبر 6105916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha