۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۲۹

در نشست رسانه‌ای مطرح شد؛

اعلام برنامه های هفته میراث فرهنگی/نامگذاری روزهای هفته

اعلام برنامه های هفته میراث فرهنگی/نامگذاری روزهای هفته

برنامه های هفته میراث فرهنگی که از ۲۹ اردیبهشت تا ۴ خرداد برگزار می‌شود، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست رسانه‌ای برنامه‌های هفته میراث فرهنگی پیش از ظهر سه‌شنبه در سالن فجر وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

در این نشست، فاطمه داوری دبیر برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و مدیرکل دفتر حفظ و احیای محوطه‌ها و آثار تاریخی گفت: ما با عبور از روزهای پایانی فروردین برنامه ریزی برای هفته میراث فرهنگی را آغاز کردیم. روز شنبه به عنوان روز میراث فرهنگی آغاز خواهیم کرد و برنامه‌ها تا جمعه ادامه دارد. هر سال شورای بین المللی موزه‌ها یک پیام راهبردی دارد و امسال شعار موزه‌ها برای آموزش و پژوهش را انتخاب کرده است‌که تکلیف جدی برای نقش و اهمیت موزه‌ها را مشخص می‌کند.

وی افزود: شعاری که برای هفته میراث فرهنگی در نظر گرفته‌ایم، میراث فرهنگی، مشارکت مردمی، مسؤولیت اجتماعی است. برای هر یک از روزهای این هفته نیز نامی مشخص کرده‌ایم. شنبه ۲۹ اردیبهشت روز موزه برای آموزش و پژوهش، روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت به عنوان میراث فرهنگی، حقوق عامه، توسعه پایدار، روز دوشنبه ۳۱ اردیبهشت به عنوان میراث دینی و میراث رضوی نامگذاری شده است.

داوری ادامه داد: روز اول خرداد به عنوان میراث زنده، متضمن تاب آوری و سازگاری، دوم خرداد میراث فرهنگی، الفبای زندگی، سوم خرداد میراث فرهنگی، همبستگی، اقتدار و چهارم خرداد به عنوان میراث دفاع مقدس شناخته شده است.

وی، اهداف برنامه‌های هفته میراث فرهنگی را تشریح کرد و گفت: افزایش سواد میراثی جامعه و آگاهی رسانی عمومی، کمک به ارتقای هویت ملی و تاب آوری و نشاط اجتماعی، مردمی سازی و توسعه مفهوم و رویکردهای شناخت، حفاظت و صیانت از میراث فرهنگی با مشارکت مردم، توسعه نقش جوامع محلی در حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه و تبیین گستره مسئولیت اجتماعی در این حوزه، توسعه و تبیین مفهوم حقوق عامه در حوزه میراث فرهنگی از جمله این اهداف است.

داوری گفت: در این هفته برنامه‌های ملی نیز داریم از جمله برگزاری سراسری بزرگداشت زبان و ادب فارسی و روز فردوسی در روز ۲۵ اردیبهشت، بزرگداشت موزه و تقدیر از برترین‌های موزه داری، افتتاح نمایشگاه الواح هخامنشی، افتتاح نمایشگاه آثار کمتر دیده شده موزه ملی در ۱۱ استان در روز ۲۹ اردیبهشت، نشست سراسری هیأت‌های راهبردی پایگاه‌های میراث ملی و جهانی در کاخ گلستان و نشست مشترک میراث فرهنگی، مشارکت مردمی و مسئولیت اجتماعی در دانشگاه هنر در روز ۳۰ اردیبهشت برگزار خواهد شد.

وی افزود: روز ۳۱ اردیبهشت نشستی با تشکل‌های مردم نهاد حوزه میراث فرهنگی، نشست وقف میراث ماندگار با همکاری سازمان اوقاف، نخستین گردهمایی ملی ناظران و نمایندگان استانی صندوق احیا در کاشان، نشست تخصصی طرح‌های جامع حفاظت محدوده‌های تاریخی و مسأله مشارکت اهالی در کاخ گلستان برگزار می‌شود. اما برنامه سراسری افتتاح و رونمایی از پروژه‌های حفاظت و مرمت و افتتاح همزمان نمایندگی‌های استانی انجمن خیرین میراث فرهنگی و نشست بررسی آئین‌های شادمانه موفق میان ایران و کشورهای حوزه آسیای غربی و مرکزی در کاخ گلستان در روز اول خرداد برگزار خواهد شد.

داوری ادامه داد: روز دوم خرداد هم پاسداشت میراث جهانی تذهیب در شیراز برگزار می‌شود اماکن تاریخی موزه‌ها و پایگاه‌ها هم جشنواره سراسری میراث فرهنگی، الفبای زندگی و نشست پاسداری از میراث ناملموس و مشارکت اجتماعی محلی در کاخ نیاوران برگزار خواهد شد. جشن میراث مقاومت و روایتگری هم روز سوم خرداد در خرمشهر و نشست روایتی نو، دفاع مقدس از منظر میراث فرهنگی در باغ موزه دفاع مقدس روز چهارم خرداد برگزار می‌شود. برنامه‌ها ادامه خواهد داشت تا اینکه در روز ۵ خرداد رویداد شب فرهنگی ایران و پاکستان در کاخ گلستان برگزار خواهد شد.

هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های کشور گفت: روز جهانی موزه‌ها که هدف از آن تجلیل از برترین موزه‌ها هست را برگزار می‌کنیم در ۱۱ استان آثار کمتر دیده شده در معرض نمایش قرار می‌گیرد. آثار دیده نشده جیرفت بعد از ۵۰ سال برای مردمی که حافظ آن بوده‌اند، به نمایش در می‌آید. در تهران نشستی با مجموعه داران و رویداد مشترک با سازمان آتش نشانی را خواهیم داشت‌.

وی گفت: سوم خرداد ویژه برنامه پاراتور را با همکاری انجمن‌های معلولان داریم. قرار است در روز چهارم خرداد برای تجلیل از کسانی که در حوزه نشر آثار دفاع مقدس فعالیت کرده‌اند میزبان ریاست جمهوری باشیم ولی هنوز نهایی نشده است.

رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث فرهنگی ملی و جهانی گفت: یک هفته به موضوع میراث فرهنگی اختصاص پیدا کرده است. در نظر داریم در طول این هفته برنامه‌های متنوعی داشته باشیم جشنواره سراسری عکس یادگاری کودک با یادگاری‌های تاریخی دهیم کودک قرار هست بهترین عکس سلفی با بناهای تاریخی را ثبت و به دبیرخانه ارسال کند دیوارنگاره ای از برخی تصاویر تهیه خواهد شد و روی یکی از دیوارهای وزارت برای همیشه می‌ماند.

وی افزود: نشست راهبردی پایگاه‌های میراثی برای اولین بار برگزار می‌شود. ۹۵ هیأت راهبردی در سال گذشته با ۷۰۰ نفر عضو تشکیل شد. حدود ۴۸ مصوبه مؤثر در سال گذشته داشتیم که در حال پیگیری است. قبلاً این چارچوب ساختاری وجود نداشت. در روز ۳۰ خرداد از ده مدیر پایگاهی تقدیر می‌شود.

در ادامه این نشست، علیرضا ایزدی مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی گفت: تفاهم‌نامه هایی مختلفی را برای حوزه میراث فرهنگی داریم. یکی از ارگان‌هایی که با ما همکاری داشته یا گاهی در تقابل و تداخل قرار گرفته این سازمان اوقاف بوده است برای اینکه توافقنامه و تفاهم‌نامه هایی که انجام شده را پایش کنیم، برنامه‌ای خواهیم داشت‌. یکی از بی نظیرترین هنرها که تذهیب هست در سال گذشته ثبت جهانی شد و از آنجا که شیراز خاستگاه آن است به همین دلیل با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان فارس برنامه‌ای برای آن خواهیم داشت‌.

داوری در این نشست گفت: مقررات ملی فرونشست در حال تدوین است با تدوین کنندگان مقررات فرونشست جلساتی داریم یکی از این بخش‌ها، قوانین فرونشست برای آثار و ابنیه تاریخی است‌.

وی درباره طرح جدید برای بافت تاریخی شیراز و عدم ابلاغ ضوابط ثبت بافت به مسئولان استانی گفت: این در زمانی هستیم که برنامه ریزی های قبلی به جهت محتوایی نمی‌تواند منطبق بر بافت تاریخی فعلی باشد. ثبت بافت متناسب با درخواست ملی همه جانبه بوده است اکنون نظام برنامه ریزی ما نمی‌تواند بر اساس طرح‌های قبلی باشد. اعلام کرده ایم از این به بعد نحوه مواجه ما باید با یک بافت ثبتی باش نه بافت معمولی.

سامه نیز در ادامه با بیان اینکه در محوطه نقش رستم شاهد آسیب‌های جدی هستیم گفت: خیلی سال پیش دانشگاه شیکاگو در اینجا حفاری کرده است با نمایان شدن برخی از آثار صرفاً خاک دستی ریخته اند و همان طور ماند. باید الان اشرافیت خود را نسبت به این وضعیت پیدا کنیم. در این باره مدیر پایگاه گزارش مفصلی داده است که در انتهای هفته میراث فرهنگی آقای دارابی معاون میراث فرهنگی از مجموعه بازدید می‌کند و گزارشی داده خواهد شد.

هادی میرزایی هم درباره الواح هخامنشی گفت: مجوز اعزام همکاران ما برای بررسی الواح هخامنشی به آمریکا گرفته شده، اما موافقت آمریکا مانده است. بحث استرداد الواح هم در حال پیگیری است.

کد خبر 6106069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha