۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۱۴

مهر خبر می دهد؛

عقب نشینی وزارت بهداشت از استخدام نیرو/ ۲۵ هزار نفر حذف شدند

عقب نشینی وزارت بهداشت از استخدام نیرو/ ۲۵ هزار نفر حذف شدند

وزارت بهداشت اعلام کرده برای سال ۱۴۰۳، جذب ۲۵ هزار نیروی انسانی را پیش بینی کرده است؛ در حالی که قرار بود ظرف سال گذشته و امسال، سه مرحله آزمون استخدامی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موضوع کمبود نیروی انسانی در بالین، مهم‌ترین چالش وزارت بهداشت در حوزه نیروی انسانی است که متأسفانه روز به روز هم وخیم‌تر می‌شود. زیرا، سرعت افتتاح و بهره برداری از مراکز درمانی و بیمارستان‌ها در مقایسه با جذب نیروی انسانی مورد نیاز؛ به هیچ وجه با همدیگر همخوانی ندارد. از همین رو، با افتتاح یک بیمارستان جدید، کمبود کادر درمان به ویژه نیروی پرستاری، تشدید می‌شود.

ماجرای آزمون استخدامی ۱۴۰۲

اوایل سال ۱۴۰۲ بود که مقامات ارشد وزارت بهداشت، موضوع استخدام نیروی انسانی مورد نیاز مراکز درمانی را رسانه‌ای کردند و مدام از برگزاری آزمون استخدامی ۲۵ هزار نفر خبر می‌دادند. اما این اتفاق، یعنی جذب ۲۵ هزار نیروی استخدامی، بعد از گذشت ۷ ماه از سال، با برگزاری آزمون در ۲۸ مهر ۱۴۰۲ محقق شد و البته هنوز معلوم نیست که این ۲۵ هزار نفر جذب و مشغول به کار شده‌اند، یا اینکه هنوز در مراحل گزینش قرار دارند.

قرار شد برای آزمون استخدامی ۲۸ مهر ۱۴۰۲، از مجموع ۲۵ هزار و ۱۲۰ نفر مجوز استخدامی، ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در حوزه بهداشت، حدود سه هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه فوریت‌های پزشکی و اورژانس و بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر نیز در حوزه درمان و پرستاری جذب شوند.

وعده ۳ مرحله آزمون استخدامی

در عین حال، بهروز رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، وعده داده بود که این وزارتخانه برای تأمین کمبود نیروی انسانی مورد نیاز در مراکز بهداشتی و درمانی کشور، آزمون استخدامی را در سه مرحله و در هر مرحله با جذب ۲۵ هزار نفر نیروی انسانی در دستور کار دارد.

رحیمی، این وعده را داده بود که مرحله دوم آزمون استخدامی تا قبل از پایان سال ۱۴۰۲ برگزار شود و مرحله سوم نیز در بهار ۱۴۰۳ کلید بخورد.

در همین حال، روابط عمومی وزارت بهداشت در جوابیه‌ای که پیرامون کمبود پرستار تهیه کرد، اعلام کرده است؛ وزارت بهداشت برای ساماندهی وضعیت نیروی انسانی در بخش پرستاری، ضمن برنامه ریزی برای جذب ۲۵ هزار پرستار در سال ۱۴۰۳، در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۱ هزار و در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار پرستار استخدام نموده است.

طرح این ادعا از سوی روابط عمومی وزارت بهداشت، نشان می‌دهد که موضوع ۳ مرحله آزمون استخدامی منتفی است.

شاید مهم‌ترین چالش وزارت بهداشت در برگزاری آزمون‌های استخدامی؛ سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه باشند که باید مجوزهای لازم را صادر کنند. زیرا، در غیر این صورت، امکان جذب نیرو در وزارت بهداشت منتفی است.

افتتاح تخت‌های بیمارستانی بدون کادر درمان

چالش وزارت بهداشت در افتتاح بیمارستان‌های جدید، نبود نیروی انسانی در بالین است که باعث می‌شود شرایط برای شاغلین در بالین، سخت‌تر شود. زیرا، کمبود پرستار با اضافه کاری‌های اجباری همراه است و نیروهای پرستاری از وضعیت موجود دلخور هستند.

این در حالی است که آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی پرستار، ماما، پزشک عمومی و…، در کشور بیکار هستند که می‌توانیم با جذب و استخدام آنها؛ شرایط مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برای خدمت بهتر به مردم و بیماران را فراهم آورد.

کد خبر 6107028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha