۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۴۷

تحقیق جدید فاش کرد؛

تابستان ۲۰۲۳ از عصر روم باستان هم گرمتر بود

تابستان ۲۰۲۳ از عصر روم باستان هم گرمتر بود

طبق تحقیق جدید تابستان ۲۰۲۳ میلادی گرمترین سال در ۲ هزار سال گذشته بوده و حداکثر دمای آن حتی از عصر امپراطوری روم نیز فراتر رفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، محققان دانشگاه کمبریج انگلیس و جاناتان گوتنبرگ در ماینز واقع در آلمان تحقیقی انجام دادند تا ماهیت عجیب دمای تابستان ۲۰۲۳ را بهتر نشان دهند.

آنها روی داده های آب وهوایی از نیمکره شمالی زمین تمرکز کردند و متوجه شدند ۲۰۲۳ میلادی در ۲ هزار سال گذشته رکورد گرمترین تابستان را دارد و دمای آن حتی از داغ ترین آب وهوا در زمان امپراطوری روم نیز بیشتر است.

محققان از داده های حلقه درختی بیش از ۲ هزار سال کمک گرفتند تا اطلاعات شرایط آب و هوایی باستانی را بازسازی و آن را با رکوردهای دمای دستگاهی مقایسه کردند.

محققان با درنظر گرفتن تاثیر انتشار گازهای گلخانه ای مدلی ساختند تا تغییرات اقلیمی را درک کنند و روند گرمایش جهانی فعلی را در بستر آن بگنجانند.

داده های حلقه های درختی به آنها کمک کرد تا دمای تابستان در نیم کره شمالی زمین را بازسازی کنند و به درک بهتری از آب وهوای فعلی پی ببرند. حلقه درختی در حقیقت دایره هایی متحدالمرکزی هستند که در مقطع تنه درختان یافت می شوند و هر حلقه نشان دهنده یک سال از رشد درخت است.

عرض این حلقه ها با توجه به عوامل مختلفی مانند آب و هوا، دما، بارش و شرایط خاک طی سال متفاوت است. این مدل به آنها اجازه داد دمای بازه های زمانی تاریخی از جمله عصر امپراطوری روم و عصر یخبندان کوچک را مقایسه کنند.

مدل مذکور نشان داد آب وهوای تابستان ۲۰۲۳ میلادی به شدت داغ بوده است. در بیانیه محققان اشاره شده هرچند ۲۰۲۳ میلادی گرمترین سال تاریخ ثبت شده، اما عمر شواهد ابزاری فقط تا سال ۱۸۵۰ میلادی است و بیشتر سوابق به مناطق خاصی محدود هستند.

با تنظیم مجدد دمای پایه برای قرن نوزدهم با استفاده از داده های حلقه درخت، محققان دریافتند که سال 2023 2.07 درجه سانتیگراد گرمتر از میانگین دمای تابستان بین سالهای 1850 و 1900 بوده است.

پژوهش مذکور همچنین نشان داد هرچند عوامل تغییرپذیری آب و هوای طبیعی مانند فوران‌های آتشفشانی و رویدادهای ال نینو بر تغییرات دمایی تاریخی تأثیر داشته اند اما روند گرمایش جهانی اخیر ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در حال بدتر شدن است.

پروفسور اسپر مولف ارشد تحقیق از دانشگاه جاناتان گوتنبرگ در این باره می گوید: درست است که آب وهوا درحال تغییر است اما گرمایش در ۲۰۲۳ میلادی که به دلیل انتشار گازهای گلخانه ای به وجود آمده بود با پدیده ال نینو تشدید شد.

کد خبر 6107077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha