به جبران تحریمهای آمریکا؛

دستاورد جدید محققان چینی در تولید انبوه تراشه‌های نوری

دستاورد جدید محققان چینی در تولید انبوه تراشه‌های نوری

پژوهشگران چینی روش جدیدی را برای تولید تراشه‌های نوری یافته‌اند که ممکن است به کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه‌های پیشرفته کمک کند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ پژوهشگران چینی روش جدیدی را برای تولید تراشه‌های نوری یافته‌اند که ممکن است به کاهش اثرات تحریم‌های آمریکا در حوزه تراشه‌های پیشرفته کمک کند. وبگاه SCMP، اخیراً طی گزارشی مدعی شد که این تکنولوژی جدید می‌تواند در تولید انبوه تراشه‌های نوری به صورت مقرون به صرفه استفاده شود و احتمالاً محدودیت‌های اعمال شده توسط کاخ سفید برای ممانعت از انتقال فناوری آمریکا به چین را با شکست مواجه کند.

کارشناسان چینی در جریان تحقیقات گسترده خود به این پیشرفت فناورانه دست یافته‌اند. دستاورد اخیر ایشان استفاده از مدارهای مجتمع فوتونیک (PIC) می‌شود. این مدارها که با استفاده از ذرات نور، داده‌ها را پردازش کرده و انتقال می‌دهند؛ فرایندی که سرعت را افزایش و مصرف انرژی را به شکل محسوسی کاهش می‌دهد. این تراشه‌ها جزئی حیاتی از محاسبات فوتونیک و ارتباطات فیبر نوری محسوب می‌شوند. مدارهای فوتونیک را می‌توان با استفاده از موادی مانند لیتیوم نیوبات که قابلیت بالایی در تبدیل داده‌های الکترونیکی به اطلاعات فوتونیک دارند، ساخت.

این در حالی است که برخی محققان نیز چندان به این دستاورد جدید خوشبین نیستند و آن را غیر بهینه ارزیابی می‌کنند. او شین از مؤسسه میکروسیستم و فناوری اطلاعات شانگهای و توبیاس کیپنبرگ از مؤسسه فناوری فدرال لوزان سوئیس اخیراً با انتشار مقاله‌ای در ژورنال علمی «Nature» مدعی شدند که استفاده صنعتی از این فناوری به علت هزینه بالای هر ویفر و محدودیت‌های اندازه آن، چندان میسر نیست.

از همین روی، تیم تحقیقاتی او شین تصمیم به استفاده از ماده جایگزینی موسوم به لیتیوم تانتالات (LiTaO3) گرفتند که خواص برتری نسبت به نیوبات لیتیوم دارد و با روش‌های تولید ارزان سازگار است.

با توسعه روزافزون فناوری، تراشه‌های نوری نقشی کلیدی در توسعه ابررایانه‌ها و مراکز داده یافته‌اند.

کد خبر 6108021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۷
      0 0
      کشورهای نظیر چین و هند و کشورهای در حال توسعه باید بفهمند که اروپا و آمریکا برای نگه داشتن ثروت در درون حلقه خود دست به هر کاری می زنند . برای همین راه حل بابد داشته باشند تا این حلقه راحت شکسته شود و ثروت به سمت کشورهای بزرگ نه استعماری برگردد