۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۲۳:۱۸

مدیرکل شیلات خوزستان:

۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در خوزستان به بهره برداری می‌رسد

۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در خوزستان به بهره برداری می‌رسد

خرمشهر- مدیرکل شیلات خوزستان از بهره برداری ۱۵۸ واحد مشاغل خرد روستایی در ۱۴ شهرستان استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی سوری بعد از ظهر امروز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی مدیران شیلات استان خوزستان تاکید کرد: اگر توقع جهش را در سال جاری داشته باشیم باید به دنبال فعالیت‌های چابک، زودبازده و کم هزینه باشیم تا بتوانیم با مشارکت مردم اهداف جهش تولید را محقق کنیم.

وی اضافه کرد: تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف، فعال سازی مراکز شیلاتی راکد و توسعه مشاغل خُرد که به طور کشت تلفیقی کشاورزی توأم با آبزی پروری و مزارع متراکم خانگی یا روستایی است از مهمترین برنامه‌های کوتاه مدت اداره کل شیلات خوزستان است.

مدیرکل شیلات خوزستان ادامه داد: شیلات استان ۲ موضوع اصلی صید و صیادی و آبزی پروری را پیگیری می‌کند و در زمینه صید و صیادی با توجه به محدودیت ذخایر طبیعی آبزیان به دنبال پایداری صید در استان هستیم و انتظار داریم جهش تولید در حوزه آبزی پروری و صنایع مرتبط کلید بخورد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۱۴ شهرستان در خوزستان در زمینه توسعه مشاغل روستایی فعالیت می‌کنند، ادامه داد: ۱۵۸ واحد آماده بهره برداری است و ۳۰۰ نقطه در استان برای احداث استخرهای دو منظوره و تلفیقی با فعالیت کشاورزی تشکیل پرونده داده‌اند و این امر در دست پیگیری است.

سوری با اشاره به توسعه پرورش ماهی در قفس در خوزستان بیان کرد: مزایده ۲ ظرفیت ۱۰۰ و ۲۰۰ تنی پرورش ماهی در قفس در دریاچه سد مارون بهبهان در سال جاری برگزار شده و در مرحله عقد قرارداد با سازمان آب و برق استان است و همچنین مزایده یک ظرفیت ۴۰۰ تنی در سد مارون در حال برگزاری است.

وی در رابطه با پرورش ماهی در قفس در دریا یادآور شد: ۹ متقاضی در این خصوص به سازمان نظام مهندسی معرفی و در حال اخذ موافقت اصولی هستند و یک مورد پروانه بهره برداری صادر شده و ۲ متقاضی پرورش ماهی در قفس در دریا و خوریات در مراحل نهایی کسب پروانه بهره برداری هستند.

مدیرکل شیلات خوزستان بیان کرد: در راستای تفاهم‌نامه همکاری با شرکت نفت و گاز اروندان که شامل فعالیت‌های آبزی پروری در حوزه غرب کارون است در زمینه پرورش میگو و ماهیان دریایی در آب‌های نامتعارف و همچنین بهسازی و بازسازی ذخایر آبزیان اقدامات خوبی صورت گیرد.

وی با تاکید بر بومی سازی قفس‌های دریایی در خوزستان گفت: بستر دریا و خوریات خوزستان به لحاظ عمق، جریانات آبی، شیب سواحل با سایر استان‌ها متفاوت است و باید قفس‌های دریایی با توجه به شرایط اقلیمی منطقه طراحی و ساخته شوند.

سوری اضافه کرد: در مناطقی که آب‌های عمیق در نزدیک سواحل وجود دارد، قفس‌های بزرگ‌تر و با ظرفیت بالاتر ساخته و به بهره برداری می‌رسد و در خوزستان قفس‌های کوچک‌تر و نزدیک به سواحل پیشنهاد می‌شود که به لحاظ دسترسی و حراست بهره بردار از قفس‌ها مناسب و کم هزینه خواهد بود.

وی عنوان کرد: هدایت جامعه صیادی به سمت پرورش ماهی در قفس و آبزی پروری دریایی علاوه بر کاهش فشار بر ذخایر آبزیان نیز موجب تأمین پروتئین سالم و کمک به اقتصاد و معیشت خانواده‌های ساحل نشین می‌شود.

کد خبر 6108594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha