۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۸:۱۶

اخذ شناسه یکتا جلوی فعالیت‌های قاچاق را می گیرد

اخذ شناسه یکتا جلوی فعالیت‌های قاچاق را می گیرد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به بیان توضیحاتی درباره دلیل اجباری شدن اخذ شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی پرداخت.

مهدی عسگری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره تأثیر اجباری شدن اخذ شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی بر اساس قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: صدور مجوز الکترونیکی برای کسب و کارها اقدامی است که در کشورهای مختلف دنیا پیاده شده و اثر بخشی هم داشته است.

عسگری در ادامه بیان کرد: ما باید شبکه توزیعمان به طور کامل شفاف باشد و سیستم اقتصادی و افراد فعال در این حوزه هم باید به طور کاملاً شفاف فعالیت کنند و پیش زمینه این فعالیت شفاف اخذ شناسه یکتای الکترونیکی برای آنها است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اخذ شناسه الکترونیکی (شناسه یکتا) برای تمام کسانی که می‌خواهند به نحوی فعالیت سالم اقتصادی داشته باشند یک اتفاق برد برد محسوب می‌شود.

عسگری در ادامه تاکید کرد: وقتی فعالان اقتصادی شناسه یکتا داشته باشند در یک مسیر شفاف حرکت می‌کنند و از ابتدای تولید یک محصول تا انتهای زنجیره یعنی توزیع و مصرف توسط مردم را به این وسیله می‌توانیم رصد کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: الزامی شدن اخذ شناسه یکتا باعث می‌شود بخشی از بازار که به صورت پنهان، زیرزمینی و قاچاقی فعالیت می‌کند روش و شفاف شود و به این نحو جلوی قاچاق گسترده کالا و اقتصاد زیر زمینی که هیچ نظارتی بر آن نیست گرفته شود.

عسگری افزود: در حال حاضر با ورود حجم بالایی از قاچاق به کشور رو به رو هستیم و همواره در تلاش بوده ایم با استفاده از راه‌هایی جلوی از قاچاق کالا را بگیریم و راه‌های مختلف برای جلوگیری از این نوع اقدامات انجام شده است ولی به نتیجه نرسیده است و کالای قاچاق همچنان در بازار کشور ما جولان می‌دهد.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: قاچاق و این اقتصاد زیر زمینی به اقتصاد و اشتغال کشور ضربه اساسی می‌زند و برآوردها نشان می‌دهد که رقمی بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار قاچاق در کشور داریم که با توجه به حجم تجارت بین الملل رقم بسیار قابل توجهی است.

عسگری ادامه داد: بهترین کار برای جلوگیری از اقتصاد زیر زمینی و غیر مولد این است که شفافیت در مسیر فعالیت‌های اقتصادی فعالان اقتصادی و شبکه توزیع ایجاد کنیم و مسیر تولید تا توزیع و مصرف یک کالا به طور کامل رصد شود.

این نماینده مجلس یازدهم گفت: با فراهم شدن این شرایط هم دولت می‌تواند به وظایف خودش به درستی و به سهولت انجام وظیفه کند و هم فعالان اقتصادی که با سلامت کار می‌کنند حوزه عمل گسترده‌تری پیدا می‌کنند و در واقع با الزامی شدن اخذ شناسه یکتا ما از فعالان اقتصادی دارای فعالیت مولد و شفاف حمایت می‌کنیم.

عسگری با بیان اینکه هر چه ما روند فعالیت این افراد را محدود کرده و آنها را از گردونه حذف کنیم به نفع فعالان اقتصادی است خاطرنشان کرد: در این شرایط نحوه فعالیت فعالان اقصادی هم مستند است و در صورت بروز مشکل می‌توانند از خودشان دفاع کنند.

کد خبر 6111450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha