۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۱:۰۴

اسماعیلی:

خانواده به عنوان مهمترین پایگاه اجتماعی ما باید ارتقا یابد

خانواده به عنوان مهمترین پایگاه اجتماعی ما باید ارتقا یابد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خانواده هنوز مهمترین پایگاه اجتماعی ما در کشور است که ما باید جایگاه این پایگاه را ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در همایش بین المللی خانواده مقاوم؛ چالش‌های اخلاقی در جهان متحول، ضمن عرض تبریک دهه کرامت و ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) اظهار داشت: امام خمینی پرچمدار نهضت بزرگ اسلامی و بیداری مسلمانان بود و امروز هم پرچم در دست رهبر معظم انقلاب است نهضت ما یک نهضت دینی و اسلامی است.

اسماعیلی ادامه داد: امروزه در پاسخگویی به مطالبات زمانه مباحث مختلفی مطرح می‌شود. گفته می‌شود که غلبه تجدد و مدرنیته در جهان اسلام موجب شده است که جوامع اسلامی برخی اصول خود را تغییر بدهند و عقب نشینی کنند.

وی افزود: پاسخی که ما برای این سازگاری با مفاهیم نو داریم، منطبق با فقه جواهری و علم اصول و حاکم بودن مباحث عقلانی در حوزه استنباط شرعی است. این هیچ ارتباطی به ورود تجدد و مدرنیته ندارد. ذات اجتهاد پویای جواهری که انقلاب اسلامی مروج آن بودند این نگاه وجود دارد.

اسماعیلی در ادامه گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای انقلاب حل تعارضات دوگانه علم و دین بود که در حوزه اجتماعی پیش روی ما قرار می‌گرفت. که آیا علم با دین قابل جمع است؟ آیا ما می‌توانیم از دستاوردهای علم جدید استفاده کنیم؟ در بحث تعارض اسلامیت و ایرانیت در دویست سال اخیر با ورود مباحث ناسیونالیسم و قومی‌گرایی جدید روشنفکران در تجدد آمرانه رضاخانی تلاش شد هویت اسلامی به حاشیه رانده شوند.

وی ادامه داد: در دوره پهلوی دوم مبدا تاریخ ما را نیز از هجرت پیامبر اسلام به یک تاریخ مجعول ۲۵۰۰ ساله تغییر دادند. حوزه فرهنگ تمدن ایران سابقه ۷۰۰۰ ساله دارد.
این برای کنار زدن تمدن اسلامی و باستان‌گرایی است.

اسماعیلی دوگانه دیگر را حوزه مسائل زنان و خانواده دانست و گفت: بدبینی جریان اسلامی به تجدد آمرانه و فرهنگ غربی ر این زمینه طبیعی بود. غربی‌ها هر جا رفتند از حمله لشکر فرانسه به فرماندهی ناپلئون به مصر تا امروز مهمترین نسخه هایی که برای عبور جوامع دینی از به زعم آنان عقب ماندگی به پیشرفت ارائه می‌دهند کنار گذاشتن سنت های خانواده محور است. اگر ما امروز در حوزه پوشش دچار مشکل هستیم به این دلیل است که این موضوع حلقه اول برای زدن خانواده است.

وی افزود: دشمن نهاد اصیل خانواده که مجموعه آموزه های دینی ما حول آن شکل گرفته را هدف قرار داده است. امام خمینی و رهبر انقلاب در کنار اندیشمندان در حوزه نظریه‌پردازی اسلامی به الگوی سوم رسیدند. الگوی سوم در برابر تحجر که قائل به حضور اجتماعی زنان نباشیم و در مقابل نگاه ابزاری به زن الگوی سوم مطرح شده است.

اسماعیلی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز موضوع خانواده یک موضوع فرادینی است اظهار داشت: ما باید بتوانیم از موضوع خانواده در دنیا دفاع کنیم. امروز خانواده در همه دنیا در معرض این تهاجم هستند. خانواده حوزه جهان شمولی هم دارد که اگر پرچمداری دفاع از نهاد خانواده بر عهده ما قرار بگیرد به اجماع می‌رسانیم. که ما باید عقبه چنین حرکتی را فراهم کنیم.

وی تاکید کرد: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همین بنا را داریم. بیش از هفتاد فیلم نامه در مدت مسوولیت ما به دلیل توهین، تضعیف و سیاه نمایی در مورد نهاد خانواده رد شده است. این‌ها یک جریانی است که عقبه آن در داخل کشور آگاهانه یا ناآگاهانه این هدف را دنبال می‌کنند. وظیفه پدافندی و سلبی ما این است که اجازه ندهیم چنین آثاری پخش شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه ما در این حوزه در وضعیت مطلوب قرار نداریم گفت: امروز در شبکه نمایش خانگی پر است که تصاویری که خانواده را هدف قرار داده است که باید جلوی آن گرفته شود. با شبکه های مجازی و سبک زندگی که در جنگ گسترده ترکیبی فرهنگی نقش ایفا می‌کند باید مقابله شود، و اقتضائات این جنگ مد نظر قرار گیرد.ما بخشی از این اقتضائات را فراهم خواهیم کرد.

وی همچنین اظهار داشت: مد و لباس باید ساماندهی شود. به زودی یک مجموعه بزرگ در میدان هفت تیر برای ارائه پوشاک عفیفانه بانوان راه اندازی خواهد شد.

اسماعیلی در پایان ضمن تاکید بر اینکه در پیمایش اخیر ارزش‌ها و نگرش‌ها، نهاد خانواده در ایران هنوز بالاتر از همه میانگین جهان مورد وفاق است، بیان کرد: انسجام خانوادگی در جامعه ایرانی بالاست. در سیاه‌نمایی ها در مورد خانواده غرق نشویم امروز وضعیت آخرین افکارسنجی نشان می‌دهد که خانواده هنوز مهمترین پایگاه اجتماعی ما در کشور است که ما باید این پایگاه را ارتقا دهیم.

کد خبر 6111652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha