۱ خرداد ۱۴۰۳، ۱۴:۴۸

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان:

بیش از ۷۶۰ خوزستانی در انتظار اهدای عضو هستند

بیش از ۷۶۰ خوزستانی در انتظار اهدای عضو هستند

اهواز- مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان گفت: در حال حاضر ۶۷۹ نفر برای پیوند کلیه، ۵۷ نفر برای پیوند کبد، ۳۰ مورد پیوند قلب در صف انتظار هستند.

جواد شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: خوزستان از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ رتبه بسیار خوبی در پیوند اعضا در سطح کشور داشته و با توجه به شرایطی که در ۲ ماه سال جاری مشاهده می‌کنیم، می‌توان گفت امسال نیز رتبه استان در کشور ارتقا پیدا خواهد کرد.

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان بیان کرد: سال ۱۴۰۰ تعداد اهدای عضو ۲۶ مورد بوده که ۳۵ کلیه، ۱۳ کبد، ۲ اهدا قلب در اهواز، ۲ اهدا قلب به تهران، چهار کلیه و هفت کبد به شیراز اهدا شده است؛ همچنین در سال ۱۴۰۱ تعداد اهدای عضو انجام شده ۳۱ مورد بوده که ۳۵ مورد کلیه، ۱۷ مورد کبد، و چهار مورد عمل قلب انجام شده است، همچنین ۲ کلیه و پنج کبد به شیراز و ۲ قلب به تهران ارسال شده است.

وی اضافه کرد: در سال گذشته نیز ۲۱ مورد اهدای عضو در خوزستان صورت گرفته که ۱۳ مورد کبد، ۲۶ مورد کلیه و یک قلب در اهواز بوده، یک قلب به تهران ارسال شده و چهار کبد و ۲ کلیه به شیراز ارسال شده است.

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان با بیان اینکه در ۲ ماه گذشته ۱۷ انسان نیازمند به اهدای عضو نجات پیدا کرده‌اند، تصریح کرد: در سال‌جاری تعداد اهدای عضو در خوزستان ۹ مورد بوده که ۶ مورد آن در دانشگاه علوم پزشکی اهواز، یک مورد در شوشتر و ۲ مورد در آبادان بوده است که عمل‌های پیوند شامل ۱۰ پیوند کلیه، ۶ پیوند کبد در جنوب غرب کشور در بیمارستان گلستان انجام و یک مورد قلب هم در چند روز گذشته به تهران اعزام شده است.

شریعتی گفت: در حال حاضر اهدای عضو در خوزستان به نسبت استان‌های دیگر خیلی بهتر است که این امر مرهون ایثار و از خودگذشتگی‌های خانواده‌هایی است که عزیز آنها دچار مرگ مغزی می‌شود که با وجود شرایط بسیار سختی که عزیز خود را از دست می‌دهند اما اعضای آن را اهدا می‌کنند و این اقدام جای تقدیر فراوان دارد.

وی با اعلام اینکه در کل دنیا و در کشور ما ۲ عامل در اهدای عضو مهم و مدنظر است، عنوان کرد: یک مورد رضایت خانواده‌ها است و دیگر تعداد مرگ مغزی که به ما گزارش می‌شود.

خانواده‌ها مرکز ثقل اهدای عضو و نجات بخشی

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان با اشاره به اینکه اغلب جوان‌ها دچار حادثه مرگ مغزی می‌شوند، اظهار کرد: ارگان‌های جوان‌هایی که دچار مرگ مغزی می‌شوند به نسبت افراد مسن، برای پیوند بهتر است که این امر، کار رضایت را برای خانواده‌ها سخت‌تر می‌کند اما باید گفت که همین خانواده مرکز ثقل اهدای عضو و نجات بخشی هستند که باید قدردان آنها بود.

شریعتی با بیان اینکه برای انجام یک پیوند بیش از ۲۵۰ نفر درگیر می‌شوند، تصریح کرد:همچنین باید از تیم‌های درمانی پیوند، نیروهایی که در ICU ها، بخش‌ها و آزمایشگاه‌ها فعالیت انجام می‌دهند، تشکر کرد چرا که کارشان سخت است و گاهی اوقات پیوندهای قلب، کبد، کلیه و نظایر آن به صورت همزمان وارد اتاق عمل می‌شود که باید به درستی مدیریت و زمان بندی شوند که از این منظر پیوندها پیچیدگی‌های خاص خود را دارند.

وی در خصوص انتظار از سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در راستای فرهنگ سازی اهدای عضو، گفت: با توجه به آمار بالای لیست انتظار ارگان‌های حیاتی در خوزستان و کشور از همه دستگاه‌ها انتظار داریم دست به دست هم دهند و در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو، رساندن این پیام به مردم جامعه و تجلیل از خانواده‌هایی که عضو عزیزان خود را اهدا کرده‌اند، نقش داشته باشند و کار را تنها وظیفه دانشگاه علوم پزشکی و رسانه‌ها ندانند چرا که پیوند، نجات بخش و حیات بخش است.

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان ادامه داد: گاهی حوادث ناگواری رخ می‌دهد که نمی‌توان جلو آن را گرفت و به همین دلیل باید فرهنگ اهدای عضو را در جامعه بسط و گسترش دهیم تا اگر فردی از خانواده‌ای دچار مرگ مغزی شد نسبت به اهدای عضو آن اقدام کند که با این اقدام هم خیرات ماندگار برای شخص مرگ مغزی شده و هم اینکه این موضوع به نسل‌های بعد انتقال پیدا می‌کند.

شریعتی بیان کرد: زمانی که شخص دچار مرگ مغزی می‌شود، اگر اعضای آن اهدا نشود پس از گذشت زمان ارگان‌ها تخریب و تخلیه می‌شوند اما با اهدا عضو بخشی از وجود فرد مرگ مغزی شده در وجود شخص دیگری ادامه حیات می‌دهد که البته اجر اخروی هم خواهد داشت.

پیوند عضو کاری الهی و خدایی است

شریعتی عنوان کرد: کار پیوند عضو واقعاً کاری خدایی است، روزانه موجی از مردم در دفتر اهدا عضو استان خوزستان دیده می‌شود که معنویت، اخلاق، عرفان و اشک در آنها دیده می‌شود، خانواده‌هایی که اعضای عزیز مرگ مغزی شده شأن را اهدا می‌کنند یا جوان‌هایی که ناامیدانه و در صف انتظار هستند تا عضوی دریافت کنند تا بتوانند به زندگی خودشان ادامه دهند.

وی بیان کرد: به نظر بنده برای متوفی که از دنیا می‌رود، هیچ کار خیری بزرگ‌تر از اهدای عضو نمی‌توان انجام داد، درست است یک خورشید خاموش می‌شود اما چندین مشعل را با خاموشی خود، روشن نگه می‌دارد.

مدیر مرکز فراهم آوری اعضا و نسوج پیوندی خوزستان در خصوص افراد در انتظار اهدای عضو در خوزستان گفت: در حال حاضر ۶۷۹ نفر برای پیوند کلیه، ۵۷ نفر برای پیوند کبد، ۳۰ مورد پیوند قلب در صف انتظار هستند که اگر ارگان مورد نظر به آنها نرسد یا فوت می‌شوند و یا اینکه تا لحظه مرگ زندگی بسیار سختی خواهند داشت. البته این آمار افرادی است که نزد ما پرونده دارند پس طبیعتاً آمار بیش از اینها است.

شریعتی با بیان اینکه گرفتن کارت اهدای عضو از سوی افراد می‌تواند در رضایت گرفتن از خانواده‌ها کار را آسان‌تر کند، تصریح کرد: داشتن کارت عضو تنها به منزله رضایت قلبی فرد برای اهدا ارگان‌هایش بعد از مرگ مغزی است و پس از مرگ مغزی حتماً رضایت خانواده، وصیت نامه کتبی و یا شهادت بستگان مبنی بر وصیت لفظی فرد لازم است؛ افراد می‌توانند با مراجعه به سایت ehda.sbmu.ac.ir نسبت به دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.

کد خبر 6114821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha