۱۰ بهمن ۱۳۸۶، ۱۰:۲۳

دغدغه‌های معماری آل احمد در "خشت و شیشه" منعکس شد

دغدغه‌های معماری آل احمد در "خشت و شیشه" منعکس شد

"خشت و شیشه، هنر معماری در آثار جلال آل احمد" نوشته ناصر فتحی راسخ از سوی نشر افق منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نویسنده در پیشگفتار خود آورده است: در قلمرو اندیشه جلال آل احمد، معماری جایگاه ویژه ای دارد. بسیاری از نوشته های جلال در باب معماری و شهرسازی با توجه به علاقه و اشراف او به این هنر همچنان مصداق عینی دارد و به واسطه زنده بودن موضوع برای مخاطب امروز هم جذاب و خواندنی است.

ناصر فتحی راسخ که خود فارغ التحصیل رشته معماری و شهرسازی است افزوده است: نوشته ها و نظرات آل احمد درباره معماری و شهرسازی از میان کتب و مقالات وی انتخاب و جمع آوری شده اند. نمونه های توصیف و نقد در آثار آل احمد که به پشتوانه تسلط و احاطه وی بر ادبیات و عرصه های مختلف آن از مقاله و داستان و سفرنامه با سبک خاص او به رشته تحریر درآمده است می تواند الگوی مناسبی برای علاقمندان باشد و آنان را با موارد زیبایی از ادبیات معماری آشنا سازد.

کتاب در بخشهای "توصیف و نقد معماری"، "دیدن شهر"، "شهرنشینی"، "ضمائم"، "طرحهای دستی جلال" و "تصاویر" نشان می دهد معماری موضوعی است که مردم به طور مدام با آن روبرو بوده و در برخورد با پدیده های آن به طور طبیعی آثار مثبت و منفی اش را درک می کنند.

نویسنده در بخشی از کتاب می نویسد: معماری هنری عملکردی است. هنری که ما در آن زندگی می کنیم. بدون کارآیی مناسب زیباترین آثار معماری نیز مشکلاتی را برای استفاده کنندگان پدید می آورد. عملکرد تنها در پاسخ به نیازهای مادی انسان خلاصه نمی شود بلکه عملکرد برآوردن نیازهای جسمی و روحی انسان و درک فضاهای مورد نیاز و پسند اوست. عملکرد امری متعالی است. همان طور که ما به معماری شکل می دهیم، معماری هم در شکل گیری ما سهیم است. معماری در دوره های مختلف بر اساس توانایی ها به نیازهای انسان پاسخ داده و همراه با کارآیی، خلاقیت و زیبایی را نیز فراهم آورده است.

در بخش دیگری از "خشت و شیشه" از زبان جلال آل احمد می خوانیم: و اما شهرها - این عضوهای سرطانی - که به بی قوارگی و بی اصالتی روز به روز در حال رویش و گسترش اند. روز به روز خوراک بیشتری از مصنوعات غربی را می طلبند و روز به روز در انحطاط و بی ریشگی و زشتی یکدست تر می شوند. هر کدام چهار خیابانی با مجسمه ای طبق بخشنامه در وسط میدان. طاق بازارها خراب و محلها دور از هم، بی خدمات اجتماعی، خالی از مراکز اجتماعات و کتابخانه...

"خشت و شیشه" (هنر معماری در آثار جلال آل احمد) در دو هزار نسخه، 212 صفحه و با قیمت 2600 تومان روانه بازار کتاب شده است. 

کد خبر 625767

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha