۳ اسفند ۱۳۸۶، ۱۷:۱۹

رئیس جمهوری صربستان:

بلگراد خواهان منزوی شدن نیست

رئیس جمهوری صربستان در واکنش به افزایش مخالفتهای داخلی با استقلال یکجانبه کوزوو از این کشور اعلام کرد که بلگراد خواهان جدا شدن از اتحادیه اروپا نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اینترنشنال هرالد تریبیون، بوریس تادیچ گفت : با وجود اختلافات به وجود آمده درباره اعلام استقلال کوزوو و شناسایی آن از سوی غرب ، بلگراد خواهان بریده شدن از بقیه اروپا نیست.

برخی از مقامها در بلگراد به سبب شناسایی کوزوو از سوی بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا، خواستار انصراف بلگراد از الحاق به اتحادیه اروپا شدند.

این مقام غربگرای صربستان که در دیدار خود از رومانی و ملاقات با "ترایان باسسکو" همتای رومانیایی خود در جمع خبرنگاران افزود:"صربستان مسیر انزوا را درپیش نخواهد گرفت و از آینده خود با اروپا دست برنخواهد داشت".

تادیچ همچنین تصریح کرد که صربستان مشروعیت سیاست برنامه ریزی شده و ماموریت قضایی برای کوزوو را نمی پذیرد، اما در عین حال بلگراد به همکاری خود با نیروهای ناتو و ماموریت سازمان ملل متحد در کوزوو که از پایان جنگ 1999 تحت نظارت بین المللی هستند، ادامه می دهد.

باسسکو نیز که پارلمان کشورش چندی پیش استقلال کوزوو را رد کرد، در این دیدار از تادیچ خواست به گفتگوهای خود با کشورهای اتحادیه اروپا و همچنین رهبران کوزوو ادامه دهد.

به گزارش مهر، واشنگتن در واکنش به اقدام معترضان به استقلال کوزوو در آتش زدن سفارت آمریکا در بلگراد، به مقامهای صربستان در این زمینه هشدار داد.

حمله صدها صرب خشمگین به سفارت آمریکا در پی حمایت این کشور از استقلال یکجانبه کوزوو از صربستان صورت گرفت.

کوزوو از سال 1999 میلادی به وسیله سازمان ملل متحد و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی اداره می شد که هشت سال از زمان حملات هوایی ۷۸ روزه نیروهای ناتو علیه نیروهای امنیتی صرب برای بیرون راندن آنها از کوزوو گذشت، اما برای این منطقه راه حلی پیدا نشد.

در پی این روند، کوزوو در جلسه فوق العاده پارلمان این منطقه در 28 بهمن استقلال خود را از صربستان اعلام کرد که روسیه و صربستان نیز مخالفت و آمریکا و اغلب اروپایی ها موافقت خود را با این موضوع اعلام کردند.

کد خبر 643392

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha