۲۷ فروردین ۱۳۸۷، ۱۵:۰۶

تیر ماه ؛

همایش باستان‌شناسی خلیج فارس در انگلستان برگزار می‌شود

همایش باستان‌شناسی خلیج فارس در انگلستان برگزار می‌شود

همایش باستان‌شناسی خلیج فارس با هدف ارائه آخرین دستاوردهای باستان‌شناسی و اثبات حاکمیت ایران بر خلیج فارس از هزاره‌های پیش از میلاد در انگلستان برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، سیدطه هاشمی معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با بیان این مطلب گفت: با توجه به جایگاه و اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی خلیج فارس و در راستای پژوهش‌های علمی در این زمینه، همایش مذکور با همکاری پژوهشکده باستان‌شناسی، دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، دانشگاه بولونیای ایتالیا روز دهم تیر 87 در دانشگاه دورهام انگلستان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه همایش مذکور به مدت 2روز برگزار خواهد شد، افزود: باستان‌شناسان داخلی و خارجی نتایج کاوش‌های باستان‌شناسی را در سطح بین‌المللی و در قالب سخنرانی ارائه می‌کنند زیرا پژوهش‌های باستان‌شناسی یکی از مؤثرترین گام‌ها در راستای مقابله با اقدام ضد فرهنگی تحریف نام خلیج فارس توسط برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به گفته هاشمی، برگزاری این همایش‌ها در سطح بین‌المللی علاوه بر ایجاد انگیزه در باستان‌شناسان معتبر دنیا برای توجه ویژه به حوزه مطالعاتی خلیج فارس، موجب تثبیت جایگاه بین‌المللی این خلیج و تقویت غرور ملی در داخل کشور می‌شود.

رئیس پژوهشگاه سازمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رویکرد ویژه این مراسم، گفت: همایش بین‌المللی باستان‌شناسی خلیج فارس با نگاهی ویژه به علوم رشته‌ای، توسعه و تحول فرهنگی در سرزمین‌های حاشیه خلیج‌فارس و بررسی توالی فرهنگی آن برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: بررسی شواهد مرتبط با توسعه جوامع کشاورزی و دامداری حاشیه خلیج فارس، بررسی ارتباطات فرهنگی و اقتصادی ایران با نقاط همجوار کشاورزی خلیج فارس- اقیانوس هند در عصر مفرغ، بررسی نقش این آبراهه در دوران شکوفایی مادها، هخامنشیان و سلوکیان، بررسی اهمیت اقتصادی، اجتماعی و نظامی خلیج فارس از دوره‌های پارتی، ساسانی تا صفویه از موضوعات مورد بحث در این همایش است.

همچنین در همایش بین‌المللی مذکور باستان‌شناسان دنیا درباره تحولات فناوری مرتبط با دریانوردی در خلیج فارس تغییرات محیطی و تغییر سطح طراز آب دریا و تأثیر عوامل طبیعی بر جوامع انسانی حاشیه خلیج فارس، موقعیت مراکز توزیع کالا به منظور بررسی سرعت تغییرات و همگون سازی در منطقه خلیج فارس، بحث و تبادل نظر می‌کنند.

وی در پایان از برگزاری نشستی در زمینه رابطه دین و هویت در خلیج فارس با تأکید بر اسلام و بررسی نقش اسلامی در گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی ایران با دیگر نقاط جهان خبر داد.

کد خبر 666085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha