۲۲ خرداد ۱۳۸۷، ۱۹:۴۹

آلبوم ارکستر مضرابی حسین دهلوی منتشر شد

آلبوم ارکستر مضرابی حسین دهلوی منتشر شد

آلبوم ارکستر مضرابی به رهبری حسین دهلوی مشتمل بر 12 قطعه موسیقی از سوی موسسه ماهور منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر ،در این آلبوم (دی وی دی) دوازده قطعه از آثار حسین دهلوی،فرامرز پایور،ابوالحسن صبا،علی اکبر شهنازی و سوسن اصلانی(دهلوی) که تماما با تنظیم حسین دهلوی است گنجانده شده است.

نخست گلبانگ مضرابی(اثر دهلوی)،پیش درآمد همایون( پایور)، سرود گل(دهلوی)،باغ تفرج(با صدای منبری)،نغمه ترک(صبا)،نوا(اصلانی)،مهر فروزان(دهلوی)،ضربی سه گاه(شهنازی)،چهارمضراب دشتی(پایور)،شراب عشق(دهلوی)،فانتزی برای تمبک و ارکستر مضرابی(دهلوی) از جمله قطعات این اثر است که همراه با خوانندگی ممبری ،تمبک سیامک بنایی و محمد اسماعیلی و با استفاده از اشعار باباطاهر،تورج نگهبان،سعدی و مولانا ساخته شده است.

دهلوی در باره تاریخچه تشکیل ارکستر مضرابی می گوید:" این ارکستر را با همکاری حدود هفتاد نفر از نوازندگان سازهای مضرابی تشکیل دادم و نخستین تمرین ارکستر را از 25 شهریور ماه 1371آغاز کردیم که اولین تجربه کوتاه آن در پنج قسمت(به همراه توضیحات نگارنده)در 10و11دی ماه 1371در سالن رودکی تهران عرضه شد."

دراین ارکستر مضرابی شش نوع ساز ایرانی در 9گروه شرکت دارند که به ترتیب از زیر به بم عبارتند از: دو گروه سنتور،دو گروه تار،دو گروه قانون،یک گروه عود، یک گروه بم تار،و یک گروه تمبک.

 حسین دهلوی از صاحب نظران و آهنگسازان موسیقی معاصر ایران، در ۷ مهر ماه ۱۳۰۶ در تهران متولد شد. وی موسیقی را از کودکی نزد پدر آغاز کرد و در ادامه، نوازندگی موسیقی ایرانی را در مکتب استاد ابوالحسن صبا و "هارمونی" و "کنترپوان" را نزد حسین ناصحی فرا گرفت.

دهلوی پس از فراغت از تحصیل در رشتهٔ آهنگسازی مدتی ریاست هنرستان موسیقی ملی و زمانی هم رهبری ارکستر شماره یک هنرهای زیبایی کشور یعنی ارکستر صبا را عهده‌دار بود.

 یکی از آثار قابل توجه دهلوی اپرای "مانی و مانا" است که هنوزاجرا نشده است.

 

کد خبر 697859

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha