۹ شهریور ۱۳۸۷، ۱۷:۰۲

در تور دینی گردشگری مطرح شد:

باور به حضور منجی در همه ادیان وجود دارد

باور به حضور منجی در همه ادیان وجود دارد

در تور دینی گردشگری "منجی در ادیان" که گروه جوانان مؤسسه گفتگوی ادیان جمعه هشتم شهریور برگزار کرد، کارشناسان ادیان یهودی، زرتشتی و مسیحی گفتند: ظهور منجی در ادیان مشترک است و باور به حضور منجی در همه ادیان الهی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مؤسسه گفتگوی ادیان، در این تور دینی گردشگری یک روزه که با بازدید از یک کلیسای آشوری، کنیسه یهودی و آتشکده زرتشتی برگزار شد، رهبران و کارشناسان دینی هر یک از این ادیان در خصوص باور حضور منجی در دین خود توضیحاتی ارائه کردند.

آرش آیایی، کارشناس دین یهود، در بازدید از بزرگترین کنیسه یهودیان تهران با اشاره به مستنداتی در خصوص ظهور منجی اظهار داشت: در کتاب یهود به ظهور منجی و موحد شدن تمام جهانیان وعده داده شده است. بر اساس باورهای دین یهود، برای ظهور منجی در درجه اول خود یهودیان و در درجه بعدی کل جهان باید به حدی از ایمان برسند که مقدمه ظهور فراهم شود. در اصول دینی یهود، از منجی با عنوان "ماشیح" نام برده می‌شود و به کسی گفته می‌شود که پادشاه جهان است.
 
وی گفت: آنچه در خصوص ظهور منجی در ادیان مشترک است، ایمان به این مسئله است که با آمدن منجی ایمان یکپارچه در سراسر جهان حاکم می‌شود و ظهور منجی پایان هر جنگ و ستمی در جهان و سیطره رفاه در دنیا می‌شود. اما ظهور ماشیح بیشتر از آنکه برآمده از احکام یهودی باشد، برگرفته از اعتقادات درونی است که بر اساس یکی از همین اعتقادات اگر دو هفته تمامی احکام دینی یهود به طور کامل رعایت شود، در روز شنبه از هفته سوم ماشیح ظهور خواهد کرد.

وی با بیان اینکه وحی و اعتقاد به ظهور منجی از مشترکات تمامی ادیان است، یادآور شد: ظهور منجی مسیری میان گفتگوی ادیان و رسیدن و تفاهم میان ادیان است، یعنی باید شرایط ظهور محقق شده تا به این وسیله پس از ظهور شرایط بهتری برای ادیان فراهم شود.

در ادامه این دیدار جوانان از آتشکده زرتشتیان بازدید کردند. موبد پدرام سروش پور، از منجی در دین زرتشت با عنوان "سوشیانت" نام برد و گفت: سوشیانت کسی است که با نابودی خوی اهریمنی، خشم، کینه، مرگ و طمع، انسانها را به جاودانگی می‌رساند. با ظهور سوشیانت انسانها به بالاترین مراحل انسانی می‌رسند و جهانی نو را به وجود می‌آورند، اما در این زمان سوشیانت خود حاکم جهان نخواهد بود و کل انسانهای جهان حاکم خواهند بود.

سروش پور با اشاره به باور عمومی ادیان در ظهور منجی اظهار داشت: دین بعدی الهی دارد که جایگاه خود را دارد، چون به حقیقت و بالاترین عنصر هستی یعنی پروردگار وصل است؛ اما باید ادیان را در وهله اول از منظر جایگاه فرهنگی آنها بررسی کرد؛ چرا که از نظر من پیروان ادیان در داخل یک فرهنگ به یکدیگر نزدیکتر هستند تا پیروان ادیان در کشورهای مختلف و با فرهنگهای متفاوت.

وی اظهار داشت: فرهنگ ما، فرهنگ ایرانی، یک فرهنگ هزار و 400 ساله نیست بلکه 7 هزار ساله است و زیربنای آن دین زرتشتی و باور به خدای یکتا است که در کتاب اوستا برای نخستین بار به این مسئله یعنی یکتاپرستی اشاره شده است.

موبد سروش پور که در آتشکده‌ای در خیابان 30 تیر تهران برای جوانان سخن می‌گفت، قبله‌گاه زرتشتیان را به سمت نور به عنوان نمادی از روشنایی و آگاهی عنوان کرد و افزود: نور جایگاه آتش را مقدس می کند و برای اینکه در عبادتهای زرتشتی لازم است رو به سوی نور داشت آتشکده ها برپا شده است.

سپس جوانان از کلیسای آشوری شرق بازدید کردند. در این دیدار کشیش "آشو تمرز" از انجمن آشوریان تهران، سه مذهب خدایی جهان را اسلام، مسیحیت و یهودیت عنوان کرد و اظهار داشت: در هر سه دین بر وجود و ظهور منجی تأکید شده است، یهودیان به ظهور عیسی مسیح (ع) اعتقاد دارند، مسیحیان طبق مستندات کتاب مقدس ظهور ثانویه حضرت عیسی (ع) را باور دارند و در دین اسلام هم حضور حضرت مهدی (عج) به عنوان منجی وعده داده شده است.

وی با اشاره به باور مشترک ادیان به اصول اصلی مذهب چون توحید و معاد، اظهار داشت: حضرت محمد (ص) خاتمه پیامبران است و از هزار و 400 سال پیش تاکنون خداوند فرد دیگری را به پیامبری مبعوث نکرده است و ما در انتظار خاتمه جهان با عدالت و آرامش هستیم.

وی گفت: مسلمانان در روز جمعه، یهودیان روز شنبه و مسیحیان در روز یکشنبه منتظر ظهور منجی شان هستند، اما باید دید چقدر از ما خود را برای این روز که شاید همین فردا باشد با ایمان مهیا کرده است؟ 72 مذهب موجود در جهان در خاورمیانه شکل گرفته اند و نخستین مسیحیان جهان نیز ایرانی هستند.

کشیش آشو تمرز، قدمت فرقه آشوری را 2 هزار سال عنوان و تصریح کرد: یکی از دلایل باقی ماندن مسیحیت در شرق، حضور آشوریان و همزیستی 600 ساله آنان با زرتشتیان و 1400 سال زندگی آنان در کنار مسلمانان و حفظ کلیسای شرق بوده است. اما متاسفانه در حال حاضر تنها 6 هزار نفر آشوری در ایران باقی مانده اند و این میزان کمترین میزان اقلیت مذهبی در کشور است.

کد خبر 741075

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha