۱ مهر ۱۳۸۷، ۱۴:۱۶

قویدل در گفتگو با مهر:

"در همین نزدیکی" تصویری جذاب و شیرین از مرگ ارائه می‌دهد

"در همین نزدیکی" تصویری جذاب و شیرین از مرگ ارائه می‌دهد

کارگردان فیلم تلویزیونی "در همین نزدیکی" هدف خود از تولید هر یک از فیلم‌هایش را نزدیک کردن مخاطبان به انسان بودن و نشان دادن تصویری شیرین و جذاب از مرگ دانست.

راما قویدل درباره ویژگی‌های فیلمنامه "در همین نزدیکی" به خبرنگار مهر گفت: قصه ساختاری خوب و جذاب داشت. به ویژه با آغاز صحنه مرگ که قصه در مسیر انحرافی می‌افتد و بعد در پایان دوباره همان صحنه دیده می‌شود. در این صحنه در فاصله‌ای که محسنیان به زمین بیفتد قصه را از ذهن او می‌بینیم که از مرگ چه تصوری دارد و وارد جهان ذهنی‌اش می‌شویم.

این کارگردان توضیح داد: قصه پارامترهایی داشت که من را برای کارگردانی به چالش وامی‌داشت. همیشه علاقمند به کارگردانی آثاری هستم که مرتب در طول کار با آن دست و پنجه نرم کنم. مثل کشتی‌گیری که روی تشک می‌رود. در این صورت است که یاد هم می‌گیرم. قصه‌های معمولی و خانوادگی من را ترغیب نمی‌کند.

وی درباره دیالوگ‌های "در همین نزدیکی" گفت: به نظرم عباس نعمتی از نویسندگان خیلی خوب است و من هم برای فیلمنامه این پروژه همراه تهیه‌کننده و نعمتی جلسه‌هایی را قبل از نگارش داشتیم تا به زبان مشترک برسیم. در نهایت ما نظر خود را می‌دادیم و بعد از رد شدن از فیلتر ذهن نویسنده دیالوگ‌ها نوشته می‌شد.

قویدل درباره اینکه آیا دیالوگ‌ها هنگام اجرا تغییر کرده یا نه گفت: خیلی به ندرت، مگر آنکه احساس می‌کردم دیالوگی که روی کاغذ خیلی خوب است، در اجرا اینطور نیست. با توجه به اینکه هنگام ضبط تمام ذهن کارگردان معطوف اجرا است، به نظرم درست نیست تغییری در فیلمنامه بدهد، مگر در موارد اضطراری. البته فیلمسازان دیگر ممکن است با این نظر موافق نباشند.

بهناز جعفری در نمایی از فیلم "در همین نزدیکی"

قویدل برخی دیالوگ‌های دومین فیلم تلویزیونی خود "یکی از همین روزها" را قویتر از آثار دیگرش دانست و گفت: "سکوت خدا" سومین فیلم من قبل از آن پخش شد. در "در همین نزدیکی" که دیشب پخش شد دیالوگ مرگ (پیام دهکردی) که می‌گوید "چرا آدم‌ها همیشه فکر می‌کنند فرصت دارند" را خیلی دوست دارم، چرا که با وجود کوتاه بودن حرف‌های زیادی با آدم می‌زند.

وی خاطرنشان ساخت: معتقدم وظیفه هر اثر هنری این است که آدم‌ها را یک قدم به انسانتر بودن نزدیک کند و هدفی که من در آثارم دنبال می‌کنم همین مسئله است و با بازتابی که بعد از پخش فیلم "در همین نزدیکی" داشتم، احساس می‌کنم توانسته‌ام به این هدفم برسم، چرا که نقطه آمال من همین است.

این کارگردان درباره حرکات دوربین در این فیلم گفت: در اجرا سعی کردم حرکات دوربین زبان سینمایی‌تر داشته باشد. وقتی فیلمنامه را می‌خوانم فضای نوشته شده را در ذهنم تصویری می‌بینم و بعد که دوباره فیلمنامه را می‌خوانم فضاهای تصویری فیلم را کاملاً می‌بینم. البته هنگام اجرا ممکن است بخش‌هایی را که به خطا رفته‌ام تصیح کنم.

قویدل با اشاره به شخصیت محسنیان (پرویز پورحسینی) گفت: او در این فیلم شخصیتی خاکستری و متغیر دارد و برای مخاطبان ملموس است. مخاطبان با شخصیت‌های یکدست سیاه یا سفید ارتباط برقرار نمی‌کنند. گرچه در گذشته اینطور نبود، ولی الان شخصیت‌های ساده برای مخاطبان جذاب نیست. من هم در "در همین نزدیکی" سعی کردم شخصیت محسنیان یکدست نباشد.

وی درباره انتخاب تصویر مرگ و نشان دادن آن در قالب مردی با لباس یکرنگ و بدون مو اما شیرین افزود: وقتی دهکردی را برای بازی در این نقش انتخاب کردم، او با سر تراشیده به دفتر آمد. در واقع گریمی خاص نداشت. به او گفتم می‌خواهم مرگ همینطور مثل خودت باشد. در مجموع معتقدم مرگ چهره‌ای شیرین و جذاب دارد، چرا که ترسناک نیست و یک جابجایی است.

کارگردان "در همین نزدیکی" درباره زیاد بودن حجم موسیقی در اغلب صحنه‌ها گفت: وقتی خودم هم فیلم را دیدم، احساس کردم در بخش‌هایی موسیقی نباید گذاشته می‌شد. البته این نظر را مخاطبان خاص هم داشتند، اما باید قبول کرد که موسیقی برای مخاطب عام جذاب است و دیدن فیلم را برای او روانتر می‌کند. امیر توسلی موسیقی‌های فوق‌العاده‌ای برای این پروژه ساخت.

این فیلمساز درباره انتخاب پورحسینی برای ایفای نقش محسنیان گفت: من قبلاً هم با او کار کرده بودم. پورحسینی از بازیگران توانمند و بسیار بزرگ است. شخصیت محسنیان دوگانگی داشت و تکلیف آدم با او مشخص نبود، به همین دلیل نیاز به بازیگری داشتم تا بتواند از پس این پیچیدگی‌ برآید و پورحسینی به زیبایی این نقش را درآورد.

قویدل در پایان گفت: حتی به حدی او با نقش محسنیان عجین شده بود که روزهایی او را عصبی مثل شخصیت محسنیان می‌‌دیدیم و در آخرین روز تصویربرداری به بچه‌ها گفت در روزهایی که عصبانی می‌شد به دلیل اثر گذاشتن این نقش روی او بوده است. در مجموع از تیم این پروژه قدردانی می‌کنم، چرا که یک نفر فیلم را نساخته است.

فیلم 90 دقیقه‌ای "در همین نزدیکی" به کارگردانی راما قویدل و تهیه‌کنندگی بهرز مفید 31 شهریور ساعت 19:30 از شبکه سه پخش شد. این فیلم به نویسندگی عباس نعمتی در گروه فیلم و سریال شبکه سه تولید شده و پرستو گلستانی، رسول نجفیان، بهناز جعفری، شاهین انصارین، بتول ابراهیمی، سمیر وزیریان و ... در آن بازی کرده‌اند.

"در همین نزدیکی" داستان محسنیان مدیر عامل یک شرکت بزرگ اقتصادی است که ناخواسته مشکلاتی را برای کارمندانش ایجاد می‌کند. تا اینکه یکروز ... عوامل تولید پروژه فیلم از تصویربردار: حمیدرضا رحیم‌زاده، صدابردار: سلیم احمدی، دستیار کارگردان: مهسا کرامتی، چهره‌پرداز: آرمین اسماعیلی، طراح صحنه و لباس: حمید شهیری و ناظر کیفی: مجید موسویان.

کد خبر 753628

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha