۱۵ اردیبهشت ۱۳۸۳، ۱۵:۰۵

درپي خبر تلاش امارات براي كشاندن اروپا به مسائل جزاير سه گانه

مجتهدزاده : امارات عربي متحده درصدد جنجال آفريني دوباره عليه ايران است

مجتهدزاده : امارات عربي متحده درصدد جنجال آفريني دوباره عليه ايران است

پيروز مجتهد زاده استاد دانشگاه و رييس موسسه‌ يوروسويك لندن گفت : امارات عربي متحده با توجه به وضع پيش آمده در منطقه درصدد جنجال آفريني دوباره در قبال خاك ايران است.

دكتر پيروز مجتهد زاده رييس موسسه‌ يوروسويك لندن در گفتگو با خبرنگار سياسي مهر در خصوص رايزني هاي ديپلماتهاي كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس با اروپا درباره جزاير سه گانه گفت: اقدامات مبهمي از سوي شخص ناشناخته اي در تروئيكاي اتحاديه اروپا در حال انجام است تا تلاش دوباره امارات عربي متحده را براي سياسي و بين المللي كردن ماجراي ادعاي امارات نسبت به خاك ايران را به ثمر برساند .

مجتهد زاده افزود : اين تلاش حكايت از آن دارد كه پس از يك دوره  دو ساله سكوت نسبي از سوي امارات عربي متحده ، اين كشور درصدد است تا دوباره اين موضوع را مطرح كند .

وي تصريح كرد : امارات عربي متحده اكنون تنها حكومت حامي ادعاهاي واهي خود نسبت به خاك ايران، يعني رژيم بعث صدام را از دست داده و به طور كلي در انزواي مطلق قرار گرفته است . بنابراين به دلايل نامشخص درصدد ماجراجويهاي سياسي در اين زمينه و دامن زدن به ادعاهاي خود از طريق سياسي و بين المللي كردن ادعاهاي خود است.

مجتهد زاده تاكيد كرد : با توجه به اينكه آمريكا درعراق به وضع بسيار وخيمي دچار شده است و نيازمند اين است كه در اطراف خليج فارس مسائل و جنجالهاي ديگري براي تحريف افكارعمومي جهان برپا كند امارات عربي هم در اين خصوص سخت در تلاش است تا از اين زمينه استفاده كند. امارات تلاش مي كند تا با توجه به روابط ويژه اي كه بين ايران و اتحاديه اروپا و حساسيتهاي كه در اين روابط ايجاد شده است از اين وضع خاص و حساس براي پيشبرد اهداف سرزميني خود در قبال خاك ايران بهره برداري كند.

رييس موسسه يوروسويك لندن تاكيد كرد : امارات عربي متحده حدود دو سال پيش كميسيون مشترك اتحاديه اروپا و شوراي همكاري خليج فارس را وادار كرد تا در يك برخورد نسنجيده و و ناپخته در اطلاعيه اي از ايران بخواهند كه موضوع ادعاي امارات را در قبال خاك ايران مورد توجه قرار دهد و با امارات متحده عربي وارد بحث و گفتگو شود .

وي تصريح كرد:  ما اسناد محكمي را در اختيار داريم كه بايد در اختيارافكار عمومي قرارگيرد كه  ايران در چند نوبت تلاش كرده است كه براي حل مسئله ادعاهاي امارات با اين كشور بطور مستقيم وارد گفتگو و مذاكره شود ولي امارات از مذاكره مستقيم و گفتگو طفره رفته است.

وي تصريح كرد : چهار سفر دو وزير امور خارجه ايران ( ولايتي و خرازي ) به امارات براي گفتگو درمورد ادعاي اين كشور صورت گرفت كه امارات اعلام كرد كه وزير امور خارجه اين كشور درپاسخ به اين سفرها به تهران سفر نخواهد كرد و حتي فرستاده ويژه امارات به تهران اعلام كرده بود تا زماني كه تكليف اين جزايرمشخص نشود هيچ گونه گفتگويي در اين زمينه صورت نخواهد گرفت.

وي تاكيد كرد : امارات عربي متحده با توجه به وضع پيش آمده در منطقه تلاش مي كند تا دوباره ادعاهاي خود را در قبال قسمتي از خاك لاينفك ايران مطرح كند و در اين راستا تلاش دارد كه اين مسئله را به يك موضوع عربي تبديل كند و ازآن بهره برداري كند. اين كشور در تلاش است تا به دلايلي كه بعدا بهتر روشن خواهد شد جنجال آفريني هاي پيش از دو سال گذشته را با ايجاد اتمسفري آلوده در روابط ايران و كشورهاي خليج فارس و ازطرف ديگر ايران و اتحاديه اروپا بوجود آورد .

لازم به ذكر است كه
روزنامه الشرق الاوسط ديروز به نقل از يك منبع بلندپايه عرب در بروكسل از درخواست مقامات كشورهاي عربي خليج فارس از اروپايي ها براي ميانجي گري در مساله جزاير سه گانه ايراني ميان امارات و تهران خبر داد.

اين منبع بلندپايه كشورهاي عرب خليج فارس فاش كرد كه اخيرا شماري از مقامات كشورهاي عربي خليج فارس با مقامات اروپايي در بروكسل (مقر اتحاديه اروپايي) در مورد مساله جزاير سه گانه ايراني ديدار و گفتگو كرده اند و مساله ميانجي گري اروپا را براي حل اختلافات ايران و امارات در مورد اين جزاير كه اماراتي در مورد آن ادعاهايي دارند، مطرح كرده اند.

اين منبع به روزنامه الشرق الاوسط گفت: هيات هاي اعزامي از كشورهاي عربي خليج فارس چه در سطح مقامات يا كميته هاي فني از اروپايي ها خواسته است چند پيشنهاد را به مقامات ايراني براي حل اين مشكل ارائه كند تا طرفين اماراتي و ايراني به توافقي براي حل اين مشكل چه از طريق گفتگو يا متوسل شدن به داوري دادگاه عدالت بين المللي در لاهه دست يابند.

بروكسل پايان هفته گذشته شاهد نشست هاي كميته هاي مختلف عربي و اروپايي براي آماده سازي نشست وزيران اروپايي، خليج فارس در 17 مي (28 ارديبهشت) بود.

پيش از اين محمد الصباح وزير امور خارجه كويت كه كشورش رياست فعلي شوراي همكاري خليج فارس را برعهده دارد،  19 آوريل گذشته به بروكسل سفر كرده بود.

کد خبر 75665

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha