۲۱ مهر ۱۳۸۷، ۱۵:۳۶

فصلنامه موسیقی ماهور ده ساله شد

فصلنامه موسیقی ماهور ده ساله شد

فصلنامه موسیقی ماهور با انتشار چهلمین شماره خود ، ویژه پاییز 87 ده ساله شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در چهلمین شماره فصلنامه موسیقی ماهور که دهمین سال تاسیس این ماهنامه نیز به شمار می رود نوشته هایی از استیون بلام ، جان بیلی ، مصطفی کمال پورتراب ،ژان دورینگ ، ساسان سپنتا، آنتونی شی، شهرزاد قاسم حسن ، مجید کیانی، فوزیه مجد، برونو نتل به مناسبت ده سالگی این فصلنامه به چاپ رسیده است.

مصطفی کمال پورتراب آهنگساز و استاد دانشگاه به مناسبت ده سالگی فصلنامه ماهور در بخشی از یادداشت خود چنین نوشته است : هویت هرملت را هنرمندان ، دانشمندان و نویسندگان فرهیخته پی ریزی می کنند. این پی ریزی برعهده افرادی شایسته است که مسئولیت عالمانه این امر را با پیگیری خود به دوش می کشند ونقش بی بدیلی در فرهنگسازی متعالی به عهده دارند ، افرادی که مشقات و سختی ها را تحمل کرده و نیروی خدمتی را که در وجودشان به ودیعه گذاشته شده با کوشش خستگی ناپذیر خود آبیاری کرده و آنها را شکوفا می سازد .این افراد سعی می کنند به کمک همتاهای خود کاری کنند "کارستان" تا افراد اجتماع از آن به بهره های فرهنگی ارزشی برسند؛ یکی از نمونه های برجسته در این میان متولیان فصلنامه موسیقی ماهور به مدیر مسئولی سید محمدموسوی است.  

 

دافعه و جاذبه ماهور، موسیقی ارمنستان ، تصنیف معاصر و ایده هایی برای استفاده از عناصر موسیقایی قدیم در آهنگسازی، موسیقی خلسه و درمان و ... از جمله مقالات منتشر شده در این ماهنامه است.

بررسی ترانه مردمی در مشهد، طراحی رقص مردانه، نقش تحریر در ساختار ریتمیک گوشه های ردیف موسیقی ایرانی و ... از جمله مقالاتی است که در این فصلنامه منعکس شده است.

بخش مفاهیم بنیادین این شماره از فصلنامه ماهور به مدل های زبان شناختی در قوم موسیقی شناسی اختصاص دارد و در بخش گزارش زندگی و آثار میرزا سیداحمد خان ساوه ای سارنگی مورد بررسی قرار گرفته است.

سید محمد موسوی نیز در نقد و بررسی خود با عنوان تا فصلی دیگر به دهمین سال انتشار فصلنامه موسیقی ماهور اشاره کرده است : وقتی اولین شماره فصلنامه ماهور منتشر شد ، با همه ایمان و امیدی که به ادامه آن داشتم ، نمی توانستم روزی را تصور کنم که این مولود شکننده روزی ده ساله شود . گفتم شکننده چون تصور من این بود که این نوزاد همه بهانه ها را برای اینکه خیلی به زندگی ادامه ندهد داشت : از محیط نا آماده موسیقی که در آن چندان آدم اهل مطالعه و اهل قلم پیدا نمی شد گرفته تا مشکلات اقتصادی و اینکه سیاست های خرد و کلان دولتی درباره موسیقی نامعلوم بود و هنوز هم هست .

می گفتم : "برویم جلو ببینیم چی می شود"؛جمله ای که در ایران احتمالا برای همه آشناست؛و همین جور جلو رفتیم تا بالاخره با زمین خوردن ها ، کتک خوردن ها ، متلک شنیدن ها ، اخم و تخم دیدن ها ، از دست دادن دوستان ، اعصاب خرد کردن ها و دعوا- مرافه ها، یک دفعه چشم به هم زدیم ودیدیم ده سال گذشته و ما چهل شماره منظم و بدون وقفه از آن نوزادی که در چشم هایش چندان امید زندگی وجود نداشت منتشر کرده ایم.

این شماره از فصلنامه ماهور در 240 صفحه و با قیمت 4500 تومان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است. 

کد خبر 763552

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha