۲۵ مهر ۱۳۸۷، ۱۰:۴۸

علی الدباغ خبر داد :

توافق بغداد با واشنگتن درباره خروج کامل آمریکا از عراق در سال2011

توافق بغداد با واشنگتن درباره خروج کامل آمریکا از عراق در سال2011

سخنگوی دولت عراق شب گذشته اظهار داشت که توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن متضمن عقب نشینی آمریکا از عراق در اواخر سال 2011 خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، علی الدباغ خاطرنشان کرد: در صورتی که توافقنامه امنیتی تا اواخر سال جاری میلادی امضا نشود؛ عراق تلاش خواهد کرد تا ماموریت نیروهای آمریکایی درعراق از سوی سازمان ملل متحد تمدید شود.

وی افزود: طبق توافقنامه امنیتی نیروهای آمریکایی با آغاز سال 2009، از شهرهای عراق عقب نشینی و به طور کلی در سال 2011 از این کشور خارج می شوند.

دباغ تصریح کرد: به موجب این توافقنامه سربازان آمریکایی در صورت ارتکاب خطا در پادگان های آمریکایی در دادگاه آمریکا مجازات و در صورت ارتکاب خطا در داخل شهرهای عراقی در دادگاه های عراقی حضور خواهند یافت.

سخنگوی دولت عراق در ادامه گفت: طبق توافقنامه امنیتی ارتش آمریکا نمی تواند بدون توجیه اتهام مشخص در چارچوب قانون عراق، عراقی ها را بازداشت کند.

وی در پایان گفت: جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق خواستار برگزاری نشست شورای سیاسی امنیت ملی در روز جمعه خواهد شد. این شورا که در بر دارنده نمایندگان احزاب و جریان های سیاسی مختلف عراق است در نشست روز جمعه پیش نویس توافقنامه امنیتی را بررسی خواهند کرد.

نوری المالکی و بوش ماه نوامبر سال 2007 پایه و اساس توافقنامه همکاری و دوستی طولانی مدت بین دو کشور را که شامل سه محور سیاسی، اقتصادی و امنیتی می شود، به امضا رساندند.

مراجع دینی، مردم و بیشتر گروههای سیاسی و نمایندگان ملت عراق با امضای توافقنامه امنیتی با آمریکا مخالف هستند؛ این توافقنامه به آمریکایی ها، حقوق کنسولی (معروف به کاپیتولاسیون) می دهد و زمینه احداث پایگاههای نظامی دائمی را برای آنها فراهم می کند.

کد خبر 766207

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha