۱۵ بهمن ۱۳۸۷، ۱۲:۱۹

دکتر اعوانی:

فلسفه ملاصدرا مشحون از حکمتهای برهانی و عرفانی است

فلسفه ملاصدرا مشحون از حکمتهای برهانی و عرفانی است

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران فلسفه ملاصدرا را استدلالی و مشحون از حمکت برهانی و عرفانی خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر،همایش بررسی آرا واندیشه‌های حکیم ملاصدرا از سوی وابستگی فرهنگی سفارت ایران و با همکاری دانشگاه صوفیه و موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه کشورمان در دانشگاه صوفیه برگزار شد.

دکتر " آلکساندر فدوتف " معاون و رئیس بخش شرقشناسی  دانشگاه صوفیه در سخنان افتتاحیه خود با تقدیر و تشکر از وابستگی فرهنگی سفارت در برپایی این همایش علمی، برگزاری این مراسم را نقطه عطفی در همکاریهای دو نهاد ذکر کرد.

سپس دکتر" استایف " رئیس مرکز مطالعات ادیان دانشگاه صوفیه نیز در سخنان افتتاحیه تشکر و خرسندی جامعه دانشگاهی بلغارستان را از برپایی چنین همایش علمی در خصوص شناخت اندیشه‌های فیلسوف بزرگ ایرانی حکیم  ملا صدرا بیان و از تلاشهای وابستگی فرهنگی در برپایی این همایش تشکر کرد.

در ادامه این مراسم، محمود خسروی کاردار سفارت کشورمان در بلغارستان ضمن خوشامد گویی به مدعوان و حضار به بیان خلاصه‌ای از زندگانی حکیم ملاصدرا پرداخت.

دکتر غلامرضا اعوانی ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در سخنرانی با عنوان" تسلط و احاطه حکیم ملا صدرا بر مبانی فلسفه‌های پیشین" از علاقه جامعه دانشگاهی بلغارستان به این فیلسوف بزرگ ایرانی تقدیر و از توجه دانشمندان بلغاری به تفکر عظیم  و برتر ملاصدرا اظهار خرسندی کرد.

وی مکتب ملاصدرا را " اوج و کمال مکاتب فکری – فلسفی چه در عالم اسلام و چه در دیگر مکاتب فلسفی " معرفی کرد.

اعوانی در بخشی از سخنان خود به بیان علت نام‌گذاری مکتب فلسفی ملا صدرا به " حکت متعالیه " پرداخت و فلسفه ملا صدرا را مشحون از حمکت برهانی و عرفانی خواند.

وی همچنین بر اصل اصالت  "وجود" در مکتب ملاصدرا اشاره و آن را اصل وحدت اشیاء در فلسفه ملاصدرا خواند.

دکتر دینانی استاد دانشگاه تهران و عضو مؤسسه پژوهشی حکت و فلسفه نیز در سخرانی خود با عنوان " نقش و جایگاه  نوآوریهای ملاصدرا در فلسفه اسلامی " به پیشینه تاریخی فلسفه اسلامی و معرفی نظریه " حرکت جوهری " در فلسفه ملاصدرا پرداخت. 

دیگر سخنران این مراسم، آلکساندر واسیلینف محقق و ایرانشناس بلغاری بود که در مقاله خود با عنوان   " مفهوم وجود در کتاب المشاعر ملاصدرا  " به ارائه یکی از وجوه فلسفه ملاصدرا که همان مفهوم  " وجود "  است، پرداخت.

در پایان مراسم اساتید دانشگاه صوفیه به ارائه سوالات خود در خصوص آثار و آراء حکیم ملاصدرا پرداختند .

دکتر خانم ندیالکا ویدوا  معاون رئیس دانشگاه صوفیه، استادیار اوستاتیف رئیس مرکز مطالعات ادیان  در دانشگاه صوفیه با ارائه مقاله" نظریات ملاصدرا شیراری به‌مثابه سنگ بنای اصلی  در فلسفه  اسلامی"، پروفسور ولادیمیر گرادف با ارائه مقاله  "ملاصدرا معمار بزرگ فلسفی  در دنیای اسلام "، دکتر پلامن ماکاریف با ارائه  "همگرایی دینی و عموم‌گرایی فلسفی"  و دکتر تودور تودوروف با ارائه مقاله " ملاصدرا و علوم ماورأ طبیعی در فلسفه اسلامی" مقالات خود را ارایه دادند.

کد خبر 828216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha