۲۲ آذر ۱۳۸۸، ۸:۱۱

"17 دی کجا بودی؟" کوهستانی 27 آذرماه به صحنه می‌رود

"17 دی کجا بودی؟" کوهستانی 27 آذرماه به صحنه می‌رود

نمایش "17 دی کجا بودی؟" نوشته و کار امیررضا کوهستانی از جمعه 27 آذرماه در سالن شماره دو ایرانشهر به صحنه می‌رود.

به گزارش خبرنگار مهر، امیررضا کوهستانی به همراه بازیگران نمایش "17 دی کجا بودی؟" در نشست خبری شنبه 21 آذرماه در خانه هنرمندان ایران به تشریح نحوه تولید نمایش پرداختند. کوهستانی درباره شکل‌گیری طرح و ایده نمایش گفت: اولین بار طرح نمایش اوایل امسال در خارج از کشور به ذهنم رسید و تیرماه کار را برای اجرا به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد دادم که خانه هنرمندان را برای اجرا معرفی کردند. این کار بر خلاف کارهای گذشته‌ام بدون متن شروع شد.

وی درباره بازیگران حاضر در نمایش "17 دی کجا بودی؟" گفت: این اولین بار است که با احمد مهرانفر و فاطمه فخرایی کار می‌کنم ولی با مهین صدری، نگار جواهریان، الهام کردا و سعید چنگیزیان پیش از این همکاری داشتم. این نمایش تجربه سخت ولی جالبی بود و نمایش داستان مکالمه تلفنی شش نفر است. "17 دی کجا بودی؟" دارای مضمونی پلیسی است و داستانی پیچیده دارد و همه شخصیت‌های آن شخصیت‌های محوری و اصلی هستند.

کوهستانی در نمایش "17 دی کجا بودی؟" از ایده‌های ویدئویی و صوتی استفاده کرده و این اثر نیز در راستای تجربیات قبلی اوست. این کارگردان جوان و شناخته شده تئاتر ایران درباره احتمال اجرای "17 دی کجا بودی؟" در جشنواره بیست و هشتم تئاتر فجر و خارج از کشور گفت: صحبت‌هایی برای حضور نمایش در جشنواره تئاتر فجر شده ولی با توجه به اینکه کار هنوز بازبینی نشده وضعیت قطعی نیست. مذاکراتی هم برای اجرا در خارج از کشور داشتیم ولی منوط به اجرای نمایش در ایران است.

وی افزود: در اروپا اولین اجرا باید در جشنواره یا کشور مورد نظر باشد ولی شرط من برای حضور در خارج از کشور اجرای نمایش در ایران است. اکثر کارهای من به جز "رقص روی لیوان‌ها" ابتدا در ایران اجرا شده‌اند و سپس در خارج از کشور آن‌ها را به صحنه برده‌ام. البته چندی پیش کاری مشترک با فرانسه و ژاپن تولید کردیم که در این دو کشور به صحنه رفت ولی متأسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی در ایران اجرا نشد.

کارگردان نمایش "17 دی کجا بودی؟" درباره نحوه قرارداد نمایش گفت: قرارداد ما قرارداد گیشه است و البته هزینه دکور و صحنه را مرکز هنرهای نمایشی متقبل می‌شود. البته تئاتر در همه جای دنیا سوبسید دولتی دارد و دولت موظف است که سوبسید را به تئاتر تخصیص دهد. قرارداد گیشه در هیچ کجای دنیا به این شکل وجود ندارد. البته این قرارداد به دلیل اینکه گروه بودجه خود را نقد دریافت می‌کند خوب است ولی از طرفی باعث می‌شود که گروه مسائل فروش را در تولید اثر خود لحاظ کند.

محمدرضا حسین‌زاده دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز نمایش "17 دی کجا بودی؟" نیز در ادامه این نشست گفت: پیش از این قرار بود که نمایش را ساعت 18 به صحنه ببریم اما اجرای نمایش به ساعت 20:30 موکول شد. از چهار تا هفت دی‌ماه به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی اجرا نخواهیم داشت ولی به غیر از این سه روز نمایش را حتی در روزهای شنبه نیز به صحنه خواهیم برد.

وی ادامه داد: اولین اجرای نمایش به عکاسان تئاتری اختصاص دارد و شنبه 12 دی‌ماه نیز نمایش برای اصحاب رسانه و منتقدان به صحنه می‌رود. بهای بلیت نمایش "17 دی کجا بودی؟" هشت هزار تومان است که برای دانشجویان نیم‌بها خواهد بود. علاقمندان می‌توانند از طریق گیشه تماشاخانه‌ ایرانشهر برای پیش‌خرید بلیت نمایش اقدام کنند.

احمد مهرانفر از بازیگران نمایش "17 دی کجا بودی؟" درباره تجربه حضور خود در جدیدترین اثر نمایشی امیررضا کوهستانی گفت: همیشه کارهای کوهستانی را با اشتیاق تماشا می‌کردم و این درحالی است که کمتر از تماشای تئاتر هیجان‌زده می‌شوم. اما نمایش "رقص روی لیوان‌ها" مرا هیجان‌زده کرد. همیشه به بازیگران نمایش‌های کوهستانی حسرت می‌خوردم و از این رو وقتی پیشنهاد حضور در نمایش "17 دی کجا بودی؟" از طرف حسین‌زاده به من داده شد پذیرفتم و تمام کارهای دیگر خود را هماهنگ با این کار برنامه‌ریزی کردم.

این بازیگر سینما و تئاتر با تأکید بر درخشان بودن بازی‌های موجود در آثار قبلی کوهستانی گفت: خیلی دوست داشتم که بدانم امیررضا کوهستانی با بازیگران خود چگونه کار می‌کند. یکی از نقاط قوت و ویژگی‌های آثار کوهستانی متن آثارش است که بسیار زنده و زیباست و با زندگی واقعی فرقی ندارد. در کارهای کوهستانی سعی می‌شود به بازی نکردن نزدیک شد کاری که در بازیگری سینما اتفاق افتاده ولی در تئاتر بسیار سخت است. در عین حال کوهستانی بازیگر را به سمتی هدایت می‌کند که بازیگر خود را صاحب اثر بداند.

نگار جواهریان از دیگر بازیگران نمایش "17 دی کجا بودی؟" نیز همکاری با کوهستانی را از تجربه‌های خوب تئاتری خود دانست و گفت: همه بازیگران تئاتر دوست داریم در کارهای کوهستانی بازی کنیم. حضور در "17 دی کجا بودی؟" از سخت‌ترین تجربیات تئاتری من در 10 سال اخیر بود و سختی کار این است که بازیگران نباید هیچ کاری بکنند.

الهام کردا یکی دیگر از بازیگران نمایش نیز با اشاره به سخت بودن کار نمایشنامه "17 دی کجا بودی؟" را اثری قوی دانست. در این اثر نمایشی احمد مهران‌فر، سعید چنگیزیان، نگار جواهریان، الهام کردا، مهین صدری و فاطمه فخرایی به ایفای نقش می‌پردازند. محمدرضا حسین زاده دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز، حسان نورانی مدیر تکنیک و ساخت ویدئو، مارتین شمعون‌پور طراح صدا و موسیقی، پدرام حربی طراح پوستر و بروشور، امیر جنابی دستیار دوم کارگردان، نگار نوبخت منشی صحنه، جمال هاشمی مدیر صحنه و زهرا شایان‌فر روابط عمومی نمایش هستند.
کد خبر 998861

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha