اهوازـ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز گفت: فرایند ادغام دانشگاه آزاد واحد اهواز و دانشگاه علوم تحقیقات استان خوزستان انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، شهرام لک عصر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: وابستگی به درآمدهای غیر شهریه ای، سیاست های پژوهش محوری و تبدیل علم به ثروت از اهداف این دانشگاه است. در این مدت از آموزش محور بودن به سمت پژوهش محور بودن حرکت کردیم و کیفیت هم در راس امور قرار دادیم.

وی افزود: البته دانشگاه نواقصی دارد که در جهت رفع آن تمام تلاش خود را انجام می دهیم. همه ۴۱ واحد علوم و تحقیقات که در تمام کشور بودند با دانشگاه های آزاد مراکز استان ادغام شدند. اواخر خرداد ماه امسال، کارهای ادغام این دو مرکز انجام شد. واحد علوم تحقیقات استان دارای تحصیلات در سطح کاردانی، ارشد و دکتری بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز تصریح کرد: واحد علوم تحقیقات استان دارای ۱۰۰ عضو هیئت علمی، بیش از ۱۰ هزار دانشجو و ۱۰۳ نفر کارمند بود. همچنین این واحد ۳۱ رشته در سطح ارشد و پنج رشته در سطح دکترا داشت. طبق دستور تمام بخش های پژوهشی و آموزش دانشگاه آزاد مرکز استان باید با این واحد ادغام می شدند.

لک بیان کرد: اولین کار پس از ادغام، تصویب چارت سازمانی بود که ما تا آخر مردادماه که زمان اعلام شده بود فرآیند ادغام را انجام داده و مقام اول کشور را در این زمینه کسب کردیم. با انجام این ادغام یک درجه به دانشگاه افزوده شده و دانشگاه جدید دارای ۵۳۰ پست سازمانی است.

وی عنوان کرد: با ادغام این دو واحد، زمینه برای گرفتن رشته های جدید به فراهم شده و امکانات بیشتری در دسترس قررار گرفت. به عنوان مثال در سطح ارشد تعداد ۳۰ رشته از جمله عمران، حسابداری و مدیریت بازرگانی به رشته های ما اضافه شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز یادآور شد: به صورت کلی تعداد رشته های این دانشگاه بعد از ادغام ۳۴ رشته در سطح دکتری و ۶۱ رشته در سطح ارشد دارد. با توجه به کاهش تعداد دانشجو در بعضی رشته ها افت داشتیم. این افت به اندازه سایر دانشگاه های کشور نبوده و علت آن هم این بود که وقتی رشته های جدید آوردیم و از داوطلبان رشته های دیگر کم شد.

لک با اشاره به ادغام هیئت های علمی واحد علوم و تحقیقات و دانشگاه آزاد اهواز در گروه های آموزشی همنام گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ۲۷ هزار دانشجو و دانشگاه سما نیز شش هزار و ۵۰۰ دانشجو دارد. استان خوزستان با ۱۵ واحد دانشگاهی و چهار مرکز آموزشی بعد از تهران از حیث تعداد دانشجوی آزاد با حدود ۱۲۰ هزار دانشجو رتبه دوم کشور را دارد.

وی تاکید کرد: تصمیم مهمی که دانشگاه آزاد پس از ادغام واحدها گرفت این بود که تمامی پذیرفته شدگان تا مهر سال جاری مدارک خود را بر اساس واحد علوم و تحقیقات صادر شود. همچنین هماهنگ با کل کشور و طبق ابلاغ بخشنامه کشوری بین هشت تا ۱۲ درصد افزایش شهریه داشتیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز با اشاره به اینکه مجوز جابه جایی نیروها به هیئت امنای استان واگذار شده است، گفت: ما به سمت اقتصاد دانش بنیان حرکت کرده و ایده ها و خلاقیت های علمی را تجاری سازی می کنیم. هم اكنون نیز به طور متوسط سالانه دو هزار نفر از این دانشگاه فارغ التحصیل می شوند.

لک ادامه داد: این واحدهای دانشگاهی با ۶۸۳ رشته محل در کلیه مقاطع تحصیلی از کاردانی تا دکترا حرفه ای و تخصصی و با یک هزار و ۷۷۹ نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت در فضایی آموزشی و رفاهی بالغ بر ۵۷۲ هزار متر مربع از پیشتازان توسعه، تخصص و مهد علم و دانش در استان هستند.

وی بیان کرد: چاپ بیش از ۶۹۵ مقاله علمی و پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی در سال جاری و ارائه مقاله در همایش های ملی و بین المللی معتبر، تالیف کتاب های دانشگاهی، ثبت اختراع، برگزاری همایش های منطقه ای و مشارکت در برگزاری همایش های بین المللی و دیگر همایش ها همگی سند روشنی بر چشم انداز حوزه پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در استان است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز افزود: دانشگاه های آزاد اسلامی خوزستان علاوه بر داشتن کتابخانه های متعد با بیش از ۴۰۰ هزار جلد کتاب، حدود ۱۰ هزار عنوان پایان نامه و اشتراک نشریات داخلی، دارای پایگاه اطلاع رسانی مجموعه مقالات فارسی (نما متن) با قابلیت بازیابی، متصل به کتابخانه دیجیتالی و دارای امکانات پهنای باند مناسب در حال سرویس دهی به دانشجویان است.