ارومیه – معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: هم اکنون شن های روان در منطقه جبل کندی اهالی منطقه و نیز واحدهای صنعتی شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه را تهدید می کند.

حجت جباری در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در پی بارندگی های مناسب و نیز اقدامات ستاد احیای دریاچه ارومیه شاهد بهبود نسبی دریاچه ارومیه هستیم افزود: متاسفانه منطقه جبل هنوز با عرصه آبی دریاچه فاصله داشته و شن های روان ساکنان آن را تهدید می کند.

وی ادامه داد: این بخش از دریاچه بیش از ۴ کیلومتر با عرصه آبی دریاچه فاصله دارد و این امر موجب شده بحران حرکت شن های روان در محدوده ای به وسعت دو هزار هکتار بشدت اراضی کشاورزی، واحدهای صنعتی شهرک فاز ۳ ارومیه و روستاهای منطقه را در معرض تهدید جدی قرار دهد.

معاون فنی اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی با اعلام اینکه در راستای حل این بحران طرح تثبیت شن های روان در منطقه جبل کندی از اعتبارات سال گذشته اجرایی شده است افزود: این طرح در ۴۵۰ هکتار از اراضی در معرض فرسایش بادی در منطقه جبل کندی با کاشت نهال دو گونه گز و قره داغ که بومی منطقه بوده، با اعتبارات سال ۹۳ اجرا و به اتمام رسید.

وی با بیان اینکه با ادامه بحران دریاچه ارومیه و افزایش پسروی آب، عرصه بیشتری از بستر دریاچه ارومیه خشک و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته است افزود: یکی از این مناطق که به عنوان کانون ریزگرد داخل دریاچه ارومیه شناسایی شده است محدوده حدودا  دو هزار هکتاری بستر خشک دریاچه ارومیه بوده که در شمال غرب این دریاچه واقع در محور ارومیه سلماس در نزدیکی روستای جبل کندی واقع شده است.

جباری افزود: بر اساس مصوبه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه برای کنترل ریزگرد ها و تثبیت شن های روان در این منطقه پروژه تثبیت بیولوژیک با گونه های درختی و درختچه ای و پروژه مالچ پاشی اجرا می شود که در فاز اول در یک محدوده ۴۰۰ هکتاری شروع شده است و از این عرصه ۳۵۰ هکتار به کاشت نهال گز و ۵۰ هکتار به کاشت نهال قره داغ اختصاص یافته است.