زبان موسيقي و حتي گفتار ان با صد سال پيش فرق كرده است. موسيقي هم بايد با نيازهاي جامعه وفق پيدا كند، ما نمي توانيم از جوان امروز توقع داشته باشيم كه از شنيدن موسيقي هاي سنگين سنتي لذت ببرد. آهنگساز هم بايد خود را به شرايط جامعه نزديك كند.

" محمد جواد ضرابيان" نوازنده كمانچه و آهنگساز آلبوم " نسيم وصل" كه توانست از استقبال خوبي در ميان جوانان ايراني برخوردار باشد، در گفت و گوبا خبرنگار موسيقي "مهر"، ضمن بيان اين مطلب افزود: موسيقي صد سال پيش ، مخصوص دوران درشكه و سنگفرش خيابان است. دوره عوض شده و طبيعي است كه مردم و به خصوص جوانان نيز ترجيح مي دهند كه زبان موسيقي امروز را بشنوند. منظورم اين نيست كه از اشعار كلاسيك استفاده نشود، اما شعر هم بايد نياز امروز همگام باشد. جوان امروز تمركز جوان ديروز را ندارد و ما نبايد از او توقع داشته باشيم كه براي شنيدن موسيقي سنتي به صورت جدي وحرفه اي، ساعت هاي زيادي را صرف كند، بلكه بايد بسته بندي قطعاتمان را طوري بچينيم كه بتواند علاوه بر علمي و عميق بودن در جذب مخاطب جوان هم موثر باشد.

وي ادامه داد: اگر در حال حاضر مي بينيم كه انواع ديگر موسيقي سنتي، توانسته اند ارتباط بيشتري با جوانان برقرار كنند، به دليل ريتم به كار رفته در آنهاست. ما مي خواهيم جوان را مجبور كنيم كه از هيجان دور شود، اما هرگز اين اتفاق نمي افتد چون او مي خواهد انرژي اش را در راهي كه  به نظرش درست مي رسد صرف كند. كاري كه آهنگساز موسيقي سنتي در وضعيت فعلي جامعه بايد انجام دهد هوشمندي زيادي طلب مي كند.

" ضرابيان " افزود: معتقدم كه همه نوع موسيقي بايد در جامعه وجود داشته باشد تا مخاطب براي انتخاب بتواند آزادانه عمل كند. اگر بخواهيم يك بعدي عمل كنيم، حتما بازنده ميدان خواهيم بود. متاسفانه بسياري از استادان موسيقي سنتي، با تعصبات خاصي كه روي اين موسيقي دارند، مي خواهند قالبهاي آن را به هر قيمتي حفظ كنند. مشكلي نيست اما قيمت آن را نبايد جوان ايراني بپردازد. ما نبايد بگذاريم كه تمام ذخيره موسيقي سنتي مان را مسن ترها بسازند، چون به زودي اين سوخت تمام مي شود و ما براي زنده نگاه داشتن ريشه هايمان، معلوم نيست كه چه بايد بكنيم. پس مي توان با به روز كردن موسيقي سنتي بالاترين سودها را برد.

وي به تكنيك هايي كه در آلبوم " نسيم وصل" به كاربرده اشاره كرد و افزود: من از اركستراسيون كامل بهره بردم ، با اين تفاوت كه در تمام سازها فواصل ايراني را رعايت كردم . تنها اتفاقي كه افتاد، تفاوت رنگ اين موسيقي با موسيقي هاي ديگر بود، شايد عمده ترين دليل استقبال جوانان هم همين باشد.

وي در پايان گفت: ما نبايد ملودي يك اثر را براي يك قشر خاص بسازيم، چه قشري كه آثار صرفا تخصصي  گوش مي كنند، چه قشري كه تنها آثار سطحي را مي شوند. ملودي بايد بايد هم قابل درك باشد. جوان امروز نياز به تحرك دارد و عمده اين تحرك را در موسيقي مي جويد، پس ما موظفيم كه با موسيقي سنتي مان اين تحرك و پويايي را به او ببخشيم.

کد خبر 109546

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =