۱ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۵۰

مهر بررسی می کند/

شروع سال تحصیلی و ماجرای ادامه دار آلودگی هوای تهران

شروع سال تحصیلی و ماجرای ادامه دار آلودگی هوای تهران

شروع سال تحصیلی مدارس و دانشگاهها و افزایش سفرهای درون شهری در حالی دوباره نگرانیها را در مورد تشدید آلودگی هوا بیشتر کرده که دستگاههای متولی سلامت جامعه هنوز نتوانسته اند اقدام عاجلی برای کاهش آلودگی هوا انجام دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، قبل از آغاز تعطیلات دو هفته ای مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه ای با حضور وزیر بهداشت و برخی از مدیران این وزارتخانه به همراه مدیری از سازمان حفاظت محیط زیست به بررسی و ابعاد ناگوار آلودگی هوای تهران پرداختند.

در واقع، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از وزیر بهداشت درخواست کرده بود که گزارشی از وضعیت آلودگی هوای شهر تهران ارائه دهد اما شنیده ها حاکی از آن است که در این جلسه وزیر بهداشت از وضعیت موجود ابراز نگرانی کرده است اما آماری از مرگ و میرها و خسارتهای ناشی از آلودگی هوا ارائه نشده است.

دکتر حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تائید این مطلب که آماری از مرگ و میر بر اثر آلودگی هوا در این جلسه ارائه نشده به خبرنگار مهر گفت: قرار شد در جلسه دیگری که با حضور مدیران محیط زیست تهران برگزار شد، بررسی موضوع آلودگی هوای پایتخت دقیق تر و جامع تر دنبال شود.

وی با اشاره به حضور نداشتن مدیران ارشد محیط زیست در این جلسه، افزود: گزارشهای وزارت بهداشت از آلودگی هوای تهران حاکی از نگرانی آنها نسبت به وضعیت موجود بود.

شهریاری با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای تهران در یک سال گذشته بدتر نشده است، گفت: بررسیها نشان می دهد وضعیت آلودگی هوای پایتخت در یک سال اخیر ثابت مانده است که دلیل آن می تواند ناشی از تلاشهایی باشد که در جهت استاندارد سازی سوخت خودروها، سهمیه بندی بنزین و... انجام شده است. 

بررسیها و تحقیقات نشان می دهد آلودگی هوا عمر انسانهایی که در مناطق پرجمعیت و پرترافیک زندگی می‌کنند و یا مبتلا به بیماریهای تنفسی هستند را تا 9 سال کاهش می‌دهد. به طوری که آلاینده بنزین در برخی نقاط شهر تهران 10 برابر حد مجاز است. این آلاینده جزء آن دسته از آلاینده هایی است که سرطانزا بودن آن اثبات شده و در حالت مایع حتی از راه پوست هم قابل جذب است. وضعیت آلاینده آزبست به مراتب بحرانی تر از بنزین است و خودروسازان داخلی هنوز آزبست را از ترکیبات ساخت لنت ترمز و صفحه کلاچ حذف نکرده‌اند و 65 درصد مواد به کار رفته در ساخت این قطعات را آزبست تشکیل می‌دهد. این در حالی است که مهمترین تاثیر آلاینده آزبست ایجاد سرطان است.

بر اساس گزارش پلیس راهور تهران بزرگ، آزبست موجود در هوای تهران 300 برابر آزبست موجود در هوای شهرهای اطراف آن است.

بررسیها نشان می دهد که شرایط هوای شهر تهران همواره در روزهای بازگشایی مدارس و دانشگاهها به دلیل تردد بیش از پیش خودروها در ساعات اولیه صبح به حالت ناسالم می رسد و اتمسفر برای پراکنش آلاینده ها شرایط نامناسبی پیدا می کند. در واقع، تجربه ثابت کرده است که در اول مهر ماه به دلیل کاهش دمای هوا، افزایش آلاینده ها را در شهر تهران و شهرهای بزرگ خواهیم داشت چرا که سرمای هوا قابلیت جابجایی آلاینده ها را از اتمسفر می گیرد.

شنیده حاکی از آن است که در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با وزیر و مدیران وزارت بهداشت، گزارشهایی از وضعیت آلودگی هوای تهران ارائه شده است. این در حالی است که برخی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان تنها به ذکر این نکته اکتفا می کنند که وزارت بهداشت نگران وضعیت آلودگی هوای پایتخت است.

کد خبر 1155481

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha