۴ مهر ۱۳۸۹، ۱۱:۲۶

5 هزار واژه فارسی در زبان ازبکی وجود دارد

5 هزار واژه فارسی در زبان ازبکی وجود دارد

تاشکند - خبرگزاری مهر: رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به وجوه تشابه فراوان اشتراکات فرهنگی ایران و ازبکستان اظهار داشت: هم اکنون بیش از پنج هزار واژه فارسی در زبان ازبک ها وجود دارد.

حمید مصطفوی در حاشیه دیدار با گروه خبری ایرانی اعزامی به نمایشگاه توانمندی های جمهوری اسلامی ایران در تاشکند افزود: یکی از ارکان سیاست خارجی که وزارت خارجه ایران آن را دنبال می کند موضوع دیپلماسی فرهنگی است که در کشورهای مختلف از طریق سفارتخانه ها پیگیری می شود.

وی خاطرنشان کرد: معرفی و تبیین ارزشهای فرهنگی و تمدنی ایران اسلامی و شناسایی صحیح ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی کشور مقابل از اهداف راه اندازی دفاتر رایزنان فرهنگی در سفارتخانه های ایران بوده است.
 
رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان با اشاره به اینکه ازبکستان از جهات اشتراکات فرهنگی، تاریخی و دینی دارای اهمیت بسزایی در منطقه است، تصریح کرد: ازبکستان پدر فرهنگی کشورهای آسیای میانه قلمداد شده است.
 
مصطفوی با بیان اینکه این کشور از زمانهای قبل از فروپاشی شوروی مرکز فرهنگی اتحاد جماهیر شوروی بوده است، یادآور شد: ازبکستان در حقیقت جزئی از حوزه تمدنی ایران بوده و پرجمعیت ترین کشور آسیای میانه به 98 درصد جمعیت مسلمان به شمار می رود.
 
وی افزود:  زبان فارسی از سالیان سال در ازبکستان شکل گرفته و به لحاظ قرابت فرهنگی، تاریخی و هنری ای که ازبکستان با کشور جمهوری اسلامی ایران دارد بسیاری از آثار دانشمندان بزرگ این حوزه تمدنی به زبان فارسی است.
 
مصطفوی نیز آمادگی خود را برای راه اندازی دفاتر نمایندگی خبرگزاری های فعال ایران اسلامی در ازبکستان در قالب دفتر منطقه ای آسیای میانه با حمایتهایی از سوی رایزن فرهنگی ایران در تاشکند و سفارت ایران و با هماهنگی وزارت خارجه اعلام کرد.
 
به گزارش مهر، در این دیدار که هومن جاهد دبیر اتحادیه صادرکنندگان مازندران نیز حضور داشت، حسین قربانی میانرودی نماینده خبرگزاری مهر در مازندران در سخنانی با اشاره به فعالیت خبرگزاری مهر در سطح ایران و کشورهای جهان اظهار داشت: این خبرگزاری از ارگان رسمی سازمان تبلیغات اسلامی بوده و توانسته در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و سایر زمینه ها در خدمت جامعه تمدن جهان باشد.
 
وی افزود: خبرگزاری مهر اکنون در سراسر ایران دارای نمایندگی های فعال بوده و دفتر منطقه ای جنوب شرق آسیای این خبرگزاری معتبر جهان اسلام، روزهای اخیر توسط رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی و مسئولان خبرگزاری مهر در کوالالامپور راه اندازی شده است.
 
این دیدار شنبه شب در لابی هتل توران شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد.
کد خبر 1158748

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha