۴ مهر ۱۳۸۹، ۱۷:۰۱

ایران همچنان واردکننده دانه های روغنی است

ایران همچنان واردکننده دانه های روغنی است

ساری - خبرگزاری مهر: مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه بالای مصرف دانه های روغنی در کشور اظهار داشت: ایران همچنان واردکننده این محصول به کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، عنایت الله تورنگ ظهر یکشنبه در گردهمایی سالانه برنامه ریزی دانه های روغنی کشور در مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در محمودآباد با اشاره به اینکه وظیفه اصلی بخش کشاورزی موضوع امنیت غذایی است، اظهار داشت: خودکفایی و تولید بیشتر در اقلام استراتژیک بخش کشاورزی با چالشهایی مواجه است.

وی با بیان اینکه غذا به عنوان یک ابزار سیاسی برای تحمیل نظرات ابرقدرت ها همواره مطرح بوده، افزود: امنیت غذایی از ارکان و استوانه های اصلی امنیت ملی هر کشوری است.

وی تنها راه امنیت غذایی را تولید بیشتر و خودکفایی در محصولات استراتژیک بخش کشاورزی عنوان و خاطرنشان کرد: فلسفه تشکیل جهاد سازندگی به فرمان حضر ت امام (ره) توسعه و عمران  و سازندگی کشور و امنیت غذائی و خودکفایی و استقلال در محصولات کشاورزی است.

وی یکی از چالشهای مهم در بحث خودکفایی محصولات استراتژیک کشاورزی را بحث دانه های روغنی و مصرف سرانه بالا و تولید پائین آن عنوان کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: علیرغم تلاش فراوان در بحث خودکفایی دانه های روغنی کشور تا حدود زیادی به واردات این محصول استراتژیک وابستگی داریم.

تورنگ مازندران را به دلیل شرایط خاص اقلیمی دارای استعداد و پتانسیل بالا در تولید دانه های روغنی سویا و کلزا عنوان کرد و افزود: مازندران در کشت دانه های روغنی با سطح زیر کشت 44 هزار هکتار و تولید بیش از 71 هزار تن مقام دوم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

وی پیش بینی کرد: از حدود 12 هزار هکتار اراضی سویا استان در سال جاری بیش از 20 هزار تن دانه روغنی سویا برداشت شود.

تورنگ در پایان گفت: در سال زراعی 89-88 از حدود 31 هزار هکتار اراضی کلزا استان نیز بالغ بر 40 هزار تن دانه روغنی کلزا استحصال شد.

کد خبر 1158962

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha