۶ آذر ۱۳۸۹، ۹:۵۹

وال استریت ژورنال گزارش داد:

تنش آمریکا و چین بر سر کره شمالی/ پکن در پی مناسبات اقتصادی با پیونگ یانگ

تنش آمریکا و چین بر سر کره شمالی/ پکن در پی مناسبات اقتصادی با پیونگ یانگ

یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به مخالفت شدید چین با رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی نوشت: با وجود مخالفت ایالات متحده، پکن در ماههای اخیر در پی گسترش همکاریهای اقتصادی و استراتژیک با کره شمالی بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وال استریت ژورنال، درحالی که ناو هواپیمابر جرج واشنگتن عازم آبهای شبه جزیره کره شده، چین روز جمعه اولین اعتراض رسمی خود را به رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا اعلام کرد.

در همین حال خبرگزاری دولتی کره شمالی در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در دریای زرد اوضاع شبه جزیره کره را تنش زا و در آستانه وقوع یک جنگ توصیف کرد.

به نوشته وال استریت ژورنال، آمریکا مکان دقیق رزمایش مشترک خود با کره جنوبی را به دلایل امنیتی اعلام نکرده، اما بخشهایی در دریای زرد وجود دارند که به ایالات متحده این اجازه را می دهد تا بدون آنکه خشم چین را برانگیزد، با کره جنوبی رزمایش مشترک برگزار کند.  

این روزنامه آمریکایی در ادامه می نویسد: موضع چین در قبال رزمایش های آمریکا و کره جنوبی در دریای زرد در ماه جولای بیش از پیش نمایان شد، زمانی که مقامات چینی مخالفت خود را با هر گونه رزمایش نظامی در این منطقه اعلام کردند. پکن در اعتراض به رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی اعلام کرد که این دو کشور رزمایش های برنامه ریزی شده خود را به دریای ژاپن در شرق کره جنوبی منتقل کرده اند.

وال استریت ژورنال در این مطلب می نویسد: مقامات چینی در عین حال هشدار داده اند که این رزمایش مشترک اشتباهی بزرگ می تواند باشد که خطر انجام اقدامات تحریک آمیز بیشتر از سوی کره شمالی را به همراه دارد و باعث ایجاد فضای جنگی در شبه جزیره کره می شود.

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: با وجود مخالفت ایالات متحده، پکن در ماههای اخیر در پی گسترش همکاریهای اقتصادی و استراتژیک با کره شمالی بوده است که این همکاریها شامل حمایت از برنامه هسته ای این کشور و اقدامات تحریک آمیز نظامی کره شمالی می شود.

یادآور می شود یک روز پس از حملات توپخانه‌ ای کره شمالی به کره جنوبی در سه شنبه گذشته، ناو هواپیمابر هسته ‌ای جرج واشنگتن، با ۷۵ جنگنده و شش هزار خدمه، عازم آبهای شبه ‌جزیره‌ کره شد تا در رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی شرکت کند.

سئول اعلام کرده که این رزمایش از یکشنبه تا چهارشنبه‌ آینده برگزار خواهد شد.
 
این در حالی است که کره شمالی اعلام کرد: حملات توپخانه‌ ای روز سه‌ شنبه در پاسخ به رزمایش نظامی کره جنوبی در منطقه بوده، اما کره جنوبی شلیک هر نوع گلوله ای را در جریان رزمایش روز سه ‌شنبه به سمت همسایه‌ شمالی خود رد می‌ کند.

کد خبر 1198816

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha