۱۳ دی ۱۳۸۹، ۱۴:۴۳

محمدی زاده مطرح کرد:

محیط زیست انسانی پرچالش ترین حوزه محیط زیست است

محیط زیست انسانی پرچالش ترین حوزه محیط زیست است

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه در حوزه محیط زیست انسانی چالش جدی و اساسی داریم گفت: اگرچه توفیقات این حوزه کم نبوده اما به نظر می رسد فوریت و اهمیت مسائل چالشی سازمان در این حوزه است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جواد محمدی زاده پیش از ظهر یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه معاونت محیط انسانی با اشاره به اینکه علی محمد نوریان معاون سابق محیط انسانی زحمات خود را در طول یازده ماه در این معاونت کشید اما به دلیل مشکلات شخصی و خانوادگی و همچنین مسئولیتهای بین المللی در سازمان جهانی هواشناسی جای خود را به علی محمد شاعری داد.

وی افزود: در حوزه محیط انسانی به دلیل مشکلاتی از جمله تغییرات اقلیمی و پدیده گرد و غبار و آلودگی هوا توفیقاتی بدست آمده اما نیاز به تلاش بیشتری است.

محمدی زاده تاکید کرد: توفیقات سازمان محیط زیست در تاسیس دانشکده محیط زیست و ارتقاء آموزشکده به دانشگاه محیط زیست در دولت به چشم رسانه ها و حتی مسئولان سازمان محیط زیست نیامده و نا دیده انگاشته شده است که به نظر من بزرگترین توفیق سازمان محیط زیست در طول این سالها است.

وی با اشاره به توجه رسانه ها به مسائل متعدد محیط زیست و جابه جایی معاونان این سازمان اظهار داشت: جابه جایی نیروها در هر سازمانی نشانه پویایی و تلاش برای بهتر شدن است و همان طور که بعد رحلت حضرت امام خمینی که در قلب همه ما جا دارد حرکت انقلاب متوقف نشد، حالا در سازمان محیط زیست نیز با جابجایی و رفتن چند نیروی خدمتگذار حرکت رو به جلوی سازمان متوقف نمی شود.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به اینکه در سالهای گذشته طرحهایی که برای گرفتن مجوز به این سازمان ارائه می شد بیش از 5 سال در نوبت می ماندند تا بررسی شوند گفت: با سازماندهی انجام شده و شتاب در پیشبرد اهداف اکنون تنها 20 روز برای پاسخگویی به طرحها وقت لازم است.

محمدی زاده اظهار داشت: در یک تحلیل مقایسه ای می توان دید چطور مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست از 6.3 درصد به بالاتر از 12 درصد رسیده است که انقلابی در طول تاریخ سازمان محیط زیست محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه معاونت محیط انسانی چالش های جدی در جهان بوجود آمده اضافه کرد: کار سازمان محیط زیست در طرح جامع کاهش آلودگی هوا خارج کردن موتورسیکلتها از مدار حرکت نیست بلکه باید نظارت کند و دستگاههایی مانند وزارت صنایع و نیرو و... را وادار و ملزم به رعایت ارزیابیهای زیست محیطی کند.

محمدی زاده تاکید کرد: باید پذیرفت در طرح جامع کاهش آلودگی هوا توفیق داشتیم در حالی که 10 سال از اجرای این طرح می گذرد و وظیفه راهبردی سازمان انجام نشده است.

رئیس سازمان محیط زیست گفت: تاخیرهای بعضا 20 ساله در سازمان محیط زیست دیده می شود که باید هر چه سریعتر حل شوند چرا که طبیعت سازمان محیط زیست پویایی است و ما تلاش داریم موضوع جمع آوری زباله ها به خصوص در شمال ایران را هر چه سریعتر مرتفع کنیم چرا که در شان نظام جمهوری اسلامی نیست که زباله ها را نتوان مدیریت کرد.

وی اظهار داشت: در سفر هیئت دولت به مازندان 50 میلیارد تومان برای ساماندهی زباله ها در نظر گرفته شد و برای استانهای گیلان و سمنان و دیگر استانها برنامه هایی در دست اقدام است.

همچنین علی محمد نوریان معاون سابق محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم تودیع خود با اشاره به مشغله بین المللی و مشکلات شخصی و خانوادگی خود گفت: 13 موضوع مهم زیست محیطی در حوزه محیط زیست انسانی را تدوین کرده ام که در اختیار معاون جدید قرار می گیرد تا برای رفع مشکلات محیط زیست انسانی کارگشا باشد.

وی اظهار داشت: شرمنده ام که نتوانسته ام آنطور که شایسته است کار خود را انجام دهم و به همین سبب از درگاه پروردگار استغفار می کنم.

نوریان با اشاره به کاندیداتوری اش برای ریاست سازمان جهانی هواشناسی در سال آینده گفت: در این سالها معاون سازمان جهانی هواشناسی بوده ام و امیدوارم برای جمهوری اسلامی منشا خیر و پیشرفت باشم.

همچنین علی محمد شاعری در مراسم معارفه خود به عنوان معاون جدید محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست کشور گفت: اولویتهای کار من پیگیری وضعیت آلودگی هوا و کنترل و کاهش منابع آلاینده، پیگیری مسئله گرد و غبار، مدیریت پسماندها، کنترل منابع آبی و وضعیت کشاورزی و پسابهای زیاد در این حوزه، همچنین مدیریت منابع آب، خاک و هوا در محیط زیست انسانی است.

وی اظهار داشت: در بخش کشاورزی، از آب مصرفی مورد نیاز که بالای 72 میلیارد متر مکعب است 26 میلیارد متر مکعب پساب و آلاینده های سمی است که میزان بازیافت این حجم تقریبا صفر است.

کد خبر 1223948

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha