۲۹ بهمن ۱۳۸۹، ۱۴:۰۷

معاون وزیر نفت خبر داد:

قراردادهای 25 ساله برای صادرات گاز/ عدم افزایش گازبهای 80 درصد مشترکان

قراردادهای 25 ساله برای صادرات گاز/ عدم افزایش گازبهای 80 درصد مشترکان

معاون وزیر نفت با بیان اینکه گازبهای 80 درصد مشترکان تهرانی تا اواسط بهمن افزایش قابل توجه ای نیافته است، از امضای قراردادهای صادرات گاز 20 تا 25 ساله با برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، جواد اوجی در یک گردهمایی با بیان اینکه ایران در حال حاضر با در اختیار داشتن 33 تریلیون ذخایر گاز طبیعی و 153 میلیارد بشکه ذخایر نفت یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر هیدروکربوری جهان است، گفت: هم اکنون در مجموع ایران از حدود 350 میلیارد بشکه معادل نفت خام از ذخایر هیدروکربوری برخوردار است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ظرفیت تولید گاز ایران را حدود 600 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و افزود: در شرایط فعلی 13 پالایشگاه و بیش از 200 هزار کیلومتر برای تولید، انتقال و توزیع گاز طبیعی در سراسر کشور وجود دارد.
 
معاون وزیر نفت با یادآوری اینکه ایران پس از گازپروم روسیه بزرگترین شبکه انتقال و توزیع گاز را در اختیار دارد، درباره برنامه های افزایش تولید گاز در برنامه پنجم توسعه، توضیح داد: وزارت نفت مکلف شده تا پایان سال 1394 حدود 1.3 میلیارد متر مکعب در روز گاز تولید کند.
 
این عضو ستاد تدابیر ویژه اقتصادی وزارت نفت با اعلام اینکه بر این اساس ظرفیت تولید گاز ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه به 2 برابر افزایش می یابد، تبیین کرد: برای تحقق اهداف برنامه توسعه پیش روی در مجموع به حدود 37 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.
 
وی همچنین از امضای 9 میلیارد دلار قرارداد جدید گازی در سالجاری خبر داد و افزود: بخش عمده این قراردادها به منظور ساخت خطوط لوله، تاسیسات تقویت فشار، ساخت و توسعه پالایشگاهها و ذخیره‌سازی گاز طبیعی امضا شده است.
 
اوجی همچنین با اشاره به ثبت یک رکورد جدید برای صادرات گاز به ترکیه، اعلام کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون 7.2 میلیارد متر مکعب گاز از ایران صادر شده است که نسبت به صدور 6.8 میلیارد متر مکعب در سال گذشته رقم قابل توجه ای به نظر می رسد.
 
به گفته معاون وزیر نفت هم اکنون قراردادهای جدیدی برای صادرات گاز در دستور قرار گرفته به طوری که با عبور گاز از خاک ترکیه به اروپا و صادرات به کشورهای حوزه خلیج فارس را شامل می‌شود و در شرف امضای قراردادهایی با طول عمر 20 تا 25 ساله هستیم.
 
وی با تاکید بر اینکه مصرف گاز صنایع پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ه 12 تا 15 درصد افزایش یافته است، گفت: یکی از دلایل این افزایش مصرف بالا رفتن قیمت فرآورده های نفتی بوده است.
 
این مقام مسئول  متوسط مصرف گاز بخشهای خانگی و تجاری در تابستان را روزانه 70 میلیون متر مکعب عنوان کرد و ادامه داد: اما این میزان مصرف گاز طبیعی در زمستان به 400 تا 420 میلیون متر مکعب در روز افزایش می یابد.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز، تاکید کرد: با وجود اضافه شدن یک میلیون مشترک در سالجاری به مشترکان گاز پس از هدفمن دسازی یارانه‌ها بین 20 تا 25 میلیون متر مکعب روزانه از مصرف خانگی و تجاری کاهش یافته است.
 
وی با تاکید بر اینکه تاکنون حدود 80 درصد قبوضی که برای مشترکان استان تهران صادر شده (در دوره دی و اوایل بهمن) نشان می دهد قیمت گاز این مشترکان به دلیل رعایت الگوها افزایش قابل توجه ای نیافته است، بیان کرد: هم اکنون هزینه هر متر مکعب گاز در بخش پایین‌دستی 23 تومان ( 2.5 سنت) است که این هزینه جدای از هزینه‌ اکتشاف و استخراج است.
کد خبر 1256434

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha