۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۱۰:۰۰

اپرای عروسکی حافظ موسیقی ایرانی را طلب می کند

اپرای عروسکی حافظ موسیقی ایرانی را طلب می کند

آهنگساز اپرای عروسکی حافظ گفت: زمانی که ساخت موسیقی اپرای عروسکی حافظ را آغاز کردم فضای موسیقی ارکسترال این اثر را خیلی ایرانی نمی دیدم اما کارگردان این اپرا تاکید بسیاری بر ایرانی بودن اثر داشت و مرا یه سمت ساخت موسیقی با فضای ایرانی سوق داد.

امیر پور خلجی آهنگساز اپرای حافظ ضمن بیان این مطلب در خصوص کم و کیف ساخت موسیقی اپرای حافظ در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت : فرم کلی این اثر"اپرا سریا" هست البته در یک پرده هم "اپرا بوفا" خواهیم داشت. در واقع موسیقی این اثر براساس شیوه اپرای واگنری نوشته شده است. به این معنا که درام به شیوه لایت موتیف تفسیر می شود. در این روش یک تم مشخص برای هریک از شخصیت های درام اختصاص داده ام  که شنیدن آن تم و یا گاهی موتیفی چند نتی حضور واقعی و یا ذهنی این شخصیت ها را نشان می دهد.

وی درادامه با اشاره به بخش های آوازی اپرای حافظ گفت : آوازهای این اپرا منطبق بر ردیف موسیقی ایرانی است (به شکل آریا و رسیتاتیف) و در قسمت های خوانش تا اندازه ای آواز جای خود را به دیالوگ می دهد و روایت آواز به شکل گفتگو اجرا می شود در واقع این شیوه دستمایه ای است از اپراهایی که از قرن بیستم به بعد مرسوم شده است.

این آهنگساز در ادامه صحبت های خود با اشاره به کوتاه بودن اورتور اپرای حافظ گفت : اورتور این اثر به تبعیت از فرم مرسوم شده در اپراهایی که از قرن بیستم به بعد اجرا شده است طولانی نیست و  به مقدمه ای کوتاه اکتفا می کند.ضمن اینکه در این اثر ردیف های موسیقی ایران رابه شکل موتیف از گوشه های مختلف ردیف دستگاهی موسیقی ایران استخراج کردم و آنها را بسط دادم و حتی در برخی از قسمت ها این موتیف های ایرانی به شکل موسیقی سریل درآمده اند.

وی در ادامه به چگونگی استفاده از دستگاه های موسیقی در این اپرا اشاره کرد و گفت : ایجاد تنوع در ارائه اثری بدیع در اپرای حافظ از مهمترین اهداف موسیقایی این اثر است و تا این لحظه از ساخت موسیقی اپرای حافظ برای ایجاد تنوع از دستگاه های مختلفی چون چهارگاه ، نوا و همایون و... استفاده کرده ام؛ البته ناگفته نماند که بیشتر از دستگاه هایی استفاده کردم که قابلیت اجرا با ارکسترسمفونیک را داشته باشند.

آهنگساز اپرای حافظ در ادامه افزود : تکنیکها و رنگ آمیزی و ترکیب مختلف سازهای ارکسترسمفونیک در این اثر مورد استفاده قرار گرفته است و در نگاه کلی فضایی مدرن دارد و در اغلب پرده ها هم ارکستراسیون کدری دارد که با این تمهید سعی در به تصویر کشیدن شرایط و حال و هوای زمانه حافظ را داشته ام.   

پور خلجی با اشاره به کاراکترهای موجود در این اپرا گفت : اپرای "حافظ" از کاراکترهای بسیاری برخوردار است و تا این لحظه صدای علیرضا قربانی را برای نقش حافظ اتود زده ایم و نتیجه مثبتی هم داشته است و خود من صدای قربانی را برای نقش حافظ بسیار دوست دارم و معتقدم که صدای این خواننده روی نقش به خوبی نشسته است اما در خصوص سایر کاراکترها باید متذکر شوم که خوانندگان بسیاری برای حضور در این اپرا اعلام آمادگی کرده اند و از برخی از علاقمندان نیز تست هایی گرفته ام ولی حضورهیچ یک از آنها قطعی نشده است.

وی در پایان به لایت موتیف کاراکتر حافظ اشاره کرد و گفت : خود حافظ هم لایت موتیفی دارد که به کرات آن را در لحظات مختلفی که حضور فیزیکی و روحانی او را در صحنه حس می کنیم،می شنویم.موسیقی اپرای حافظ بر حسب استفاده از موسیقی ایرانی و مقامی در بعضی پرده ها حالت مدال به خودش گرفته است.از سازهای ایرانی هم استفاده بسیاری شده است و معتقدم حضور سازهای ایرانی باعث شده تا یک قدم به اپرای ایرانی نزدیک تر شویم البته در این راستا قدم های اولیه و تاثیرگذار را لوریس چکناوریان ، بهروز غریب پور و بهزاد عبدی برداشته اند که بسیار تحسین برانگیز و پر افتخار است ومن بسیار خوشحالم از اینکه  پس از مدت ها درایران و با تکیه به فرهنگ،موسیقی،ادبیات،هنر و تاریخ ایرانی آثاری فاخر به خصوص اپرای ایرانی ساخته می شود و امیدوارم روزی از راه برسد که یک گرند اپرای ایرانی در سالنی ویژه اپرا و با ارکستر اپرای ایران برگزار کنیم. 

کد خبر 1307055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha