۸ خرداد ۱۳۹۰، ۱۵:۲۸

دی پرسه بررسی کرد:

صربستان و رویای پیوستن به اتحادیه اروپا پس از بازداشت ملادیچ

صربستان و رویای پیوستن به اتحادیه اروپا پس از بازداشت ملادیچ

یک روزنامه اتریشی با تاکید بر اینکه رویای عضویت در اتحادیه اروپا عامل مهمی در دستگیری ملادیچ توسط صربستان بود به مسائلی که این کشور می تواند برای اتحادیه اروپا بعد از عضویت ایجاد کند، اشاره کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "دی پرسه" در تحلیلی نوشت : شاید اگر صربستان نامزد عضویت در اتحادیه اروپا نبود امروز "راتکو ملادیچ " جلاد بالکان در زندان نبود. به خصوص فشارهای وارده از بروکسل بود که بلگراد را به دستگیری این ژنرال جنایتکار سوق داد.

از طرف دیگر این فشارهای اتحادیه اروپا بود که رهبری در صربستان و کوزوو را وادار به انجام مذاکرات درباره مسائل تکنیکی کرد. برای بلگراد و پریشتینا آشکار شده بود که عضویت آنها در اتحادیه اروپا در صورتی که مناقشات خود را کنار نگذارند ، محقق نخواهد شد.

رویای پیوستن به اتحادیه اروپا در سالهای گذشته به عنوان یک موتور اصلاحی قوی در تمام کشورهای شرق اروپا عمل کرده است.

نویسنده در ادامه به چالش های اتحادیه اروپا پس از دستگیری ملادیچ درباره مسئله عضویت صربستان در این اتحادیه پرداخته و نوشت: مسئله کوچکتر نشده، بلکه بزرگتر شده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط ایروپل در اوایل ماه می گذشته میزان تجارت سلاح ومواد مخدر به صورت غیرقانونی ازطریق این کشورافزایش داشته است. این فسادها وجنایتها با هماهنگی ادارات امنیتی وحقوقی در بوسنی و کوزوو رخ می دهد. ازطرفی به علت بیکاری بالا این سازمانهای غیرقانونی دراین کشورها مورد استقبال بالای مردمی قرار گرفته اند.

نویسنده در ادامه اظهار داشت: چنین وضعیتی شرایط ناپایدار سیاسی در این منطقه را ایجاد کرده است به گونه ای که سران سیاسی در مونته نگرو و کوزوو با سازمانهای جنایی مرتبط شده اند.

از طرفی  با عضویت صربستان در اتحادیه اروپا یک مسئله سیاسی حل نشده به این اتحادیه وارد می شود و آن کوزوو است. بلگراد از به رسمیت شناختن این منطقه جدایی طلب اجتناب می کند که پنج کشور اروپایی هم در این باره حامی و پشتیبان وی هستند. اگر مسئله کوزوو قبل از پذیرش صربستان در اتحادیه اروپا حل نشود مسائل طولانی مدتی برای اروپا به وجود خواهد آمد.

نویسنده دربخش دیگری ازاین مطلب خاطرنشان کرد: اعضایی مانند بلغارستان، رومانی و یونان نشان دادند که تا چه حد دشوار است که حقوق مشترکی را در این اتحادیه در مورد اعضاء اعمال کنیم. این در حالی است که این اتحادیه هنوز از کسری بودجه های بالا رنج می برد.

کد خبر 1323581

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha