۲۸ آبان ۱۳۹۰، ۱۶:۰۹

ماموری در گفتگو با مهر:

شش بنای باستانی بوشهر در انتظار ثبت ملی/ ثبت ملی درخت "کلخند"

شش بنای باستانی بوشهر در انتظار ثبت ملی/ ثبت ملی درخت "کلخند"

بوشهر - خبرگزاری مهر: کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: هم اکنون شش بنای باستانی و تاریخی، سه اثر معنوی و یک اثر طبیعی استان در انتظار ثبت در فهرست ملی کشور قرار دارند.

سودابه ماموری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: پرونده های مروبط به ثبت این آثار تشکیل و به شورای سیاست گذاری ثبت میراث فرهنگی ارسال شده است.

وی افزود: یکی از آثار طبیعی این استان که از قدمتی طولانی برخوردار است مربوط به درخت "کلخند" ( درختی وحشی که میوه ای شبیه پسته دارد ) کشور است که برای ثبت ملی تایید شده و در نوبت ثبت قرار دارد.

ماموری با اشاره به به ثبت هفت اثر تاریخی و معنوی استان بوشهر در خرداد ماه سال جاری، گفت: قناتهای خارگ، خانه محمودیه و خانه رشیدی در فهرست آثار تاریخی و سول بازی، هل هلهله، گرگ چنبری، موسیقی محلی بوشهر و شروه خوانی در فهرست آثار معنوی ثبت شده اند.

کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر اظهارداشت: خانه محمودیه و خانه رشیدی آثاری متعلق به دوره قاجار هستند که اولی در محله دهدشتی و دومی در محله کوتی بوشهر واقع است.

وی افزود: این دو اثر با سنگهای مرجانی و ساروج و چوب صندل ساخته شده و با سبک خاص معماری از بناهای زیبای بافت قدیم بوشهر است.

ماموری اضافه کرد: قناتهای جزیره خارگ هم شامل پنج رشته قنات مجرا به طول هشت کیلومتر است که شکل آنها مستطیلی است.

کارشناس ثبت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر یادآور شد: هم اکنون 273 اثر باستانی تاریخی و معنوی استان در فهرست ملی ثبت شده است.

کد خبر 1463583

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha