۷ آذر ۱۳۹۰، ۱۰:۲۹

کارنامی:

سرشماری پاییزی پستانداران استان فارس در حال انجام است

سرشماری پاییزی پستانداران استان فارس در حال انجام است

شیراز - خبرگزاری مهر: مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس از انجام عملیات سرشماری پستانداران در استان فارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسینعلی ابراهیمی کارنامی در خصوص نحوه اجرا و زمانبندی آن گفت: سرشماری جمعیت پستاندار استان فارس از 21 آبان ماه  در تمام مناطق شامل منطقه حفاظت شده، پارکهای ملی، پناهگاه حیات وحش و همچنین منطقه شکار ممنوع آغاز شده و تا 23آذر ماه ادامه خواهد داشت.

وی همچنین گفت: سرشماری جمعیت پستانداران استان توسط کارشناسان محیط زیست طبیعی و ماموران اجرایی گارد محیط زیست فارس انجام می شود و هدف از این کار برآورد جمعیت پستانداران استان، کسب اطلاع از تغییرات جمعیتی حیوانات نسبت به سنوات گذشته، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق و شناسایی مناطق مستعد جهت ارتقای سطح حفاظتی و شناسایی زیستگاههای مناسب و مستعد برای احیای جمعیت گونه های متنوع پستانداراست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس تصریح کرد: سرشماری جمعیت حیات وحش از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست به صورت سراسری در کشور انجام می شود.

وی افزود: در طول حدود یک ماه جمعیت  پستانداران در مناطق چهارگانه استان  شامل پارکهای ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و مناطق شکار ممنوع سرشماری خواهد شد و حیات وحش به ترتیب در پارک ملی بمو، پناهگاه حیات وحش بختگان، منطقه حفاظت شده بهرام گور، منطقه حفاظت شده هرمد لارستان، منطقه حفاظت شده ارژن و پریشان ومیانکتل، بیدبیده آباده، بصیران اقلید، آبشار مارگون، پادنا، و مل بلند فیروزآباد، توت سیاه و دره باغ بوانات، کوه سیاه ارسنجان، و کوه دراء ممسنی، چاه نفت ، کوهستان و مزایجان داراب، کوه گرم جهرم، میانجنگل فسا، خرمنکوه، کوه هوا و تنگ خور و سایر زیستگاهها سرشماری خواهند شد.

به گفته ابراهیمی کارنامی طی این سرشماری تعداد حیات وحش استان بخصوص علفخواران شامل کل و بز، آهو، جبیر، گورخر، گوزن زرد، قوچ و میش شمارش خواهند شد.

وی گفت: 9.5 درصد از کل مساحت استان فارس جزء مناطق حفاظت شده، پارک ملی ، پناهگاه حیات وحش هستند و علاوه بر آن سرشماری حیات وحش 16 منطقه شکار ممنوع نیز همزمان با مناطق چهارگانه صورت می پذیرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اضافه کرد: استان فارس به دلیل اقلیم و پستی و بلندی متنوعی که دارد از قطبهای تنوع زیستی در کشور محسوب می شود.

این استان با داشتن 52گونه پستاندار، حدود 26.8درصد کل گونه های پستاندار ایران را در خود جای داده است. و حفاظت از گونه های ارزشمند و در معرض تهدیدی چون آهو، قوچ و میش،   گورخر ایرانی، گوزن زرد ایرانی، پلنگ، خرس قهوه ای و ... از اهداف عمده و اولویتهای کاری این اداره کل محسوب می شود. 

کد خبر 1471433

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha