درجاکارتا برگزار شد؛

نشست نمایندگان مجمع تقریب با اعضای مجلس العلما / تاکید بروحدت اسلامی

نشست نمایندگان مجمع تقریب با اعضای مجلس العلما / تاکید بروحدت اسلامی

کوالالامپور- دفتر منطقه ای خبرگزاری مهر در جنوب شرق آسیا: رئیس شورایعالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت و معاون بین الملل این مجمع نشست مشترکی را با اعضاء کمیسیون های مجلس العلمای اندونزی بزرگترین نهاد مذهبی و دولتی اندونزی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار مهر ؛ در این نشست که بیش از 50 عضو اصلی و فرعی کمیسیون ها و همچنین روسا واعضای کمیته های 6 گانه مجلس العلمای اندونزی حضور داشتند هیات ایرانی درخصوص وضعیت اهل سنت در ایران ، مشترکات شیعه وسنی ، ضرورت های وحدت اسلامی سخن گفته و به پرسش ها وشبهات مطرح شده از سوی حضارپاسخ گفتند.

در ابتدای این نشست ابتدا دکتر جنیدی از اعضای هیئت رئیسه مجلس العلمای اندونزی گفت :در پی منازعات اخیر مربوط به بحث شیعه دراندونزی برخی مطالب نیز در خصوص اهل سنت در ایران و همچنین شبهاتی در خصوص شیعه مطرح گردیده است که سفر هیات ایرانی به اندونزی فرصت مناسبی  را برای گفتگو و تقریب افکار و همچنین فهم ودرک مناسب تر از یکدیگر فراهم آورد.

در ادامه این نشست رئیس شورایعالی مجمع التقریب و مشاور رئیس جمهور در امور اهل سنت به تشریح وضعیت وجایگاه اهل سنت در ایران پرداخت و ضمن مقایسه وضعیت سنت در ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به رشد بیش از صد درصدی مراکز مذهبی و دینی مساجد و مدارس دینی اهل سنت در ایران پس از انقلاب پرداخت .

مولوی اسحاق مدنی خاطر نشان ساخت اهل سنت در ایران بر اساس نص قانون اساسی و همچنین حمایت مسئولین نظام در کمال آزادی به فعالیت های مذهبی خود مشغول بوده و علاوه بر حضور در مراکز تصمیم گیری همانند مجلس شورا ی اسلامی ، مجلس خبرگان ، دستگاههای دولتی ؛ در عمل به قواعد واعتقادات مذهبی همانند احوالات شخصیه آزاد بوده و در برخی مراکز دانشگاهی دولتی فقه اهل سنت تدریس می گردد.

معاون بین الملل مجمع التقریب نیز در ادامه این نشست در اهمیت و هدف از وحدت وتقریب مذاهب اسلامی سخن گفت و در این زمینه اشاره کرد که اسلام دین گفتگو ،اخوت و تعاون وهمکاری است و از مسلمانان خواسته است تا از هرگونه اختلاف و تفرقه دوری جویند.
 دکتر تبرائیان افزود: وحدت اسلامی دستوری قرآنی است و در چارچوب اهداف مقدس  ائدئولوژیکی  و بر اساس ضرورتهای مربوط به تنظیم مناسبات بین مسلمانان مورد تاکید قرار گرفته و هدف از آن نیز  حذف ویا ادغام مذاهب در یکدیگر نمی باشد بلکه منظور توسعه و تقویت فضاها ی  مشترک برای گفتگو و همدلی براساس منافع مشترک تاریخی اجتماعی و دینی است  .

وی همچنین  ضمن تشریح اهداف و سیاست های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به  تشریح بندهایی از بیانیه اجلاس اخیر مجمع و همچنین امضای منشور وحدت توسط علمای بزرگ اهل سنت پرداخت پرداخت و خاطر نشان ساخت اصول مشترکی چون کتاب واحد ،خدای واحد ،قبلیه واحد و پیامبری واحد می طلبد که همگی با اتخاذ مواضع واحد در برابر دشمنان ایستاده واز تکفیر یکدیگر پرهیز نمایند.همه مسلمانان در اختیار مذهب فقهی خود و عمل به احوال شخصیه بر اساس قواعد مذهبی خود ازاد می باشند و بزرگان ورهبران دینی همواره بر پرهیز از سب ولعن و تکفیر یکدیگر تاکید داشتند.

وی با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری در تحریم سب و اهانت به زوجات نبی این فتوای رهبری را حمایت نظام از وحدت امت اسلامی و تقریب مذاهب دانسته و در ادامه با اشاره به امضاء دو تفاهم نامه بین مجلس العلمای اندونزی و مجمع در زمینه همکاریهای تقریبی ابراز امیدواری کرد فرصت گفتگوها وهمکاریهای تقریبی بین دو کشور همانند روند رو به رشد مناسبات سیاسی و اقتصادی بیش از پیش فراهم آید.

درادامه این نشست پرسش هایی مطرح شد که پاسخهای لازم توسط هیات اعزامی داده شد.
 

کد خبر 1542164

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha