۶ فروردین ۱۳۹۱، ۱۱:۳۳

در سال جدید/

نمایش قابلیتهای گردشگری در اردبیل/ ورود گردشگران خارجی افزایش یافت

نمایش قابلیتهای گردشگری در اردبیل/ ورود گردشگران خارجی افزایش یافت

اردبیل - خبرگزاری مهر: با وجود افت دمای هوای اردبیل در چند روز گذشته حضور مسافران نوروزی در این استان روز به روز شتاب بیشتری گرفته و اردبیل قابلیت گردشگری خود را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، اردبیل از مهمترین قطبهای گردشگری کشور محسوب می شود و با داشتن مکانهای مختلف تاریخی، جاذبه های طبیعی چون جنگل، چشمه ها و آبشارها، آبهای گرم معدنی در مناطق مختلف استان از جمله شهرهای سرعین، خلخال، مشگین شهر، کوثر و نیر، همه ساله پذیرای میلیونها گردشگر داخلی و خارجی است.

این استان در نوروز سال گذشته بیش از دو میلیون گردشگر داشت که مسئولان ستاد تسهیلات نوروزی از افزایش 25 درصدی این آمار تا پایان تعطیلات نوروزی خبر می دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام اینکه بیش از 800 مسافر و گردشگر نوروزی از ابتدای آغاز سفرهای نوروزی تاکنون به استان اردبیل سفر کرده است، عنوان کرد: امسال با تدبیرهای جدیدی که صورت گرفته تعداد گردشگران نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش می یابد.

ورود 8 هزار گردشگر خارجی به اردبیل

وی از افزایش مسافران خارجی به اردبیل در ایام تعطیلات نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: در شش روز گذشته نزدیک به هشت هزار توریسم خارجی از چند کشور به این استان سفر کرده اند.

ندائی افزود: بیشتر گردشگران خارجی از کشورهای آذربایجان، آلمان، ژاپن و ترکیه هستند که در ایام نوروز وارد استان شده اند.

وی با بیان اینکه در ایام نوروز بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بیشترین حجم گردشگران را به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: این مکان تاریخی از زمانی که به ثبت جهانی رسیده است گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

موزه های اردبیل پذیرای 7 هزار گردشگر شد

این مسئول با اشاره به وجود هشت موزه دیدنی در استان از بازدید بیش از هفت هزار و 500 گردشگر داخلی و خارجی در ایام نوروز از این موزه خبر داد.

ندائی اضافه کرد: تمامی مکانهای تاریخی استان بویژه موزه ها با اشیا جدید تاریخی مجهز شده است و راهنمایی های لازم برای گردشگران داده می شود.

دبیر ستاد تسهیلات نوروزی استان اردبیل برگزاری آیین های ویژه نوروز از جمله تکم گردانی، موسیقی عاشیقلار و پذیرائی با آش سنتی را از برنامه های ویژه استقبال از مسافران نوروزی برشمرد و عنوان کرد: در قسمتهای مختلف استان چادرهای تسهیلات نوروزی برپا شده و برای گردشگران خدمات ارائه می دهند.

وی با بیان اینکه در پذیرش مسافران در مراکز اقامتی استان کمبودی وجود ندارد، اضافه کرد: 225 مهمان پذیر، 300 ساختمان استیجاری و هتل – آپارتمان و 65 مدرسه با 500 کلاس درس مسافران نوروزی را پذیرش می کنند.

به گفته وی در این مدت شهرستانهای سرعین، مشگین شهر، بیله سوار و خلخال بیشترین حجم گردشگران را به خود اختصاص داده است.

اما این روزها اردبیل با شرایط گوناگون جوی روبه رو است و بارش برف در روزهای اول فصل بهار مسافرانی که از چند روز گذشته بار و بندی خودشان را بسته و اردبیل را به عنوان مکان گردشگری خود انتخاب کرده اند، غافلگیر کرد.

بارش برف مسافران را غافل گیر کرد

دمای هوای اردبیل که در 29 اسفند ماه تا 20 درجه زیر صفر رسیده بود با آغاز سال جدید به طور ناگهانی گرمتر شد ولی بعد از سه روز با ورود سامانه بارش زا دمای هوا به شدت پایین آمد.

رئیس اداره تحقیقات و پژوهش هواشناسی استان اردبیل در گفتگو با مهر با بیان اینکه از شب گذشته سامانه هوای سرد به طور کامل از منطقه خارج می شود، اعلام کرد: از روز سه شنبه به طور مجدد دمای هوا کاهش می یابد و سبب بارش برف در مناطق جنوبی و بارش باران در مناطق شمالی استان خواهد شد.

علی دولتی مهر دمای فعلی استان اردبیل را بین منفی یک الی 10 درجه سانتی گراد عنوان کرد و افزود: در دو روز آینده هوای اردبیل صاف تا کمی ابری همراه با وزش باد و در اواخر روز دوشنبه با افزایش ابر همراه است.

وی از مسافرانی که قصد ورود به اردبیل را دارند، خواست قبل از خروج از منزل لباس گرم و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

مدیر کل راه و ترابری استان اردبیل نیز از باز بودن تمامی جاده ها و راههای فرعی و اصلی استان خبر داد و افزود: با تلاش راهداران محورهای ارتباطی روستاهایی که در اثر بارش برف مسدود شده بود بازگشائی شد و تردد در آنها جریان دارد.

میرهدایت کریمی ازعادی بودن ترافیک به غیر از جاده اسلام – خلخال  در مدت شش روز گذشته خبر داد و یادآور شد: پیش بینی می شود به دلیل افزایش خروج گردشگران در روزهای پایانی تعطیلات به حجم ترافیک افزوده شود و رعایت قوانین راهنمائی و رانندگی ضرورت دارد.

افزایش مدت اقامت گردشگر ضرورت دارد

شواهد و گفته های مسئولان نشان می دهد امسال اردبیل در جذب گردشگر نسبت به سالهای موفق بوده است و هر روز گردشگران جدیدی با جاذبه های خاص گردشگری این استان آشنا می شوند اما چیزی که در کنار این اتفاق مهم به نظر می رسد افزایش دادن مدت زمان اقامت این گردشگران است.

به گفته مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در سال گذشته بیش از شش میلیون گردشگر وارد استان شده است ولی  مدت اقامت هر گردشگر کمتر از دو روز بوده است که دلیل این امر نیاز به بررسی دارد.

اردبیل شهری است که جاذبه های طبیعی دست نخورده بسیاری دارد و با کمی رسیدگی به مکانهای گردشگری می توان تا یک هفته اوقات خوبی برای هر مسافر فراهم کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل در گفتگو با خبرنگار مهر، انتخاب شعار "همه مکان و همه زمان گردی" را از برنامه های اصلی این سازمان برای حل این مسئله دانست و متذکر شد: متاسفانه گردشگران شهرستان سرعین را تنها مکان گردشگری اردبیل می شناسند در حالیکه تمام نقاط استان به مانند سرعین و بهتر از آن از آبهای گرم طبیعی و جاذبه های طبیعی و تاریخی برخوردار است.

تلاش برای توسعه قابلیتهای گردشگری استان

به گفته ندائی وقتی می گویند اردبیل قطب گردشگری است یعنی تمام نقاط استان دارای جنگلها، رودها، تپه ها، موزه ها، اماکن تاریخی- مذهبی و قله های پست و بلند است و از سال گذشته در معرفی و توسعه قابلیتهای گردشگری استان تلاش بیشتری می شود.

گفتنی است اردبیل یکی از شهرهای شمال غربی کشور با وسعت 17 هزار و 953 کیلومتر مربع است. این استان از مناطق باستانی و تاریخی ایران بوده و در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌ و دارای ارتفاع زیادی است و از سردترین شهرهای ایران محسوب می شود که جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد.

استان اردبیل دارای چهار اقلیم مدیترانه‌ای گرم، مدیترانه‌ای معتدل، کوهستانی سرد و معتدل است و این ویژگی به زیبائی این منطقه و جذب گردشگر افزوده است.

آبهای درمانی سرعین، مشه سویی، شابیل، قینرجه، ویلادره، خلخال سویی و همچنین آبشارها و عوارض طبیعی دیدنی مانند آبشار شورشورنه عنبران، آبشار نره‌گر در روستای اسبوی خلخال، آبشار سردابه، قله سبلان، روستای زیبای نمهیل خلخال و سواحل رود قزل اوزن، جاده زیبای خلخال به اسالم، مراتع وسیع دامنه سبلان و تفرجگاه طبیعی فندقلو نمین و گردنه حیران، آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، مسجد جمعه و شهر یئری و...از جمله نقاط دیدنی این استان است.

..................................
گزارش: خدیجه سلمانی






 

کد خبر 1564146

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha