۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۵۰

کنگره آمریکا خواستار تروریست نامیدن "شبکه حقانی" شد

کنگره آمریکا خواستار تروریست نامیدن "شبکه حقانی" شد

رئیس کمیته های اطلاعات مجلس نمایندگان و سنای آمریکا (کنگره) که به تازگی از سفر به افغانستان بازگشته اند، خواستار قرار گرفتن نام شبکه حقانی در فهرست گروه های تروریستی شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، رهبران کمیته های اطلاعات کنگره آمریکا با ارسال نامه ای به "هیلاری کلینتون" وزیر امور خارجه این کشور، شبکه حقانی را به عنوان عامل اصلی حملات اخیر به مجلس افغانستان و برخی از سفارتخانه های خارجی معرفی کردند.

از سوی دیگر دریادار "مایکل مولن" رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، گروه حقانی را "سلاح واقعی" سازمان اطلاعات پاکستان( ISI ) نام نهاد.

در این نامه همچنین گروه حقانی به عنوان شبکه ای شبه نظامی معرفی شده که عامل اصلی حمله به منافع آمریکا در افغانستان معرفی شده است.

شبکه حقانی یک گروه شبه نظامی در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان است که عملیاتهایی را علیه نیروهای ناتو، آمریکا و دولت افغانستان سازمان دهی می ‌کند. رهبری این گروه که ارتباط بسیار نزدیکی با طالبان دارد، بر عهده جلال‌الدین حقانی از رهبران مجاهدین افغان در دوران جنگ با شوروی و پسرش سراج‌ الدین حقانی است.

مقر اصلی این شبکه دقیقاً معلوم نیست، اما به نظر می‌ رسد وزیرستان شمالی واقع در مناطق قبیله‌ ای پاکستان مهمترین پایگاه این شبکه باشد. هر چند این گروه در مناطق مختلف مرزی افغانستان به ویژه پکتیا، پکتیکا و خوست و پاکستان فعالیت دارد.

رهبران این شبکه از قبیله "زدران" قوم پشتون ساکن ولایت پکتیکا هستند. مولوی جلال‌ الدین حقانی در سال ۱۳۷۰ موفق شد شهر خوست مرکز ولایت خوست را از چنگ حکومت نجیب الله درآورد. وی در اولین کابینه مجاهدین پس از سقوط کابل در سال ۱۳۷۱ پست وزارت دادگستری را بر عهده داشت. چند سال بعد متحد طالبان شد و در حکومت طالبان پستهایی همچون فرماندهی طالبان در شمال کابل، وزیر مناطق مرزی و امور قبایلی را بر عهده داشت.

در زمان رونالد ریگان رئیس جمهوری دهه ۸۰ آمریکا، نیز حقانی به کاخ سفید دعوت و با حمایت آمریکا و پاکستان در اواسط دهه ۹۰ به همراه دیگر گروه‌های طالبان بر افغانستان مسلط شد، اما پس از اشغال این کشور از سوی آمریکا به دشمن واشنگتن تبدیل شده و علیه آنها جنگید. این دشمنی پس از حمله آمریکا به مقر بن لادن در سال گذشته میلادی اوج گرفت که حمله به پایگاه بگرام در افغانستان به فاصله دو هفته پس از انتشار خبر کشته شدن بن لادن اولین واکنش آنها علیه اقدام آمریکا بود.
کد خبر 1600064

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha