۶ شهریور ۱۳۹۱، ۱۲:۰۲

بررسی کتاب «حالات و مقامات م. امید» شفیعی کدکنی در مجله جهان کتاب

بررسی کتاب «حالات و مقامات م. امید» شفیعی کدکنی در مجله جهان کتاب

شماره جدید مجله «جهان کتاب» ویژه خرداد و مردادماه با بخش ویژه‌ای درباره ادبیات کودک و نوجوان و مقالاتی مانند نقد و بررسی کتاب «حالات و مقامات م. امید» اثر محمدرضا شفیعی کدکنی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، در این شماره مجله جهان کتاب، علاوه بر معرفی و نقد کتاب‌های تازه، مقالاتی به قلم کامیار عابدی، پرویز دوائی، و یزدان منصوریان به چاپ رسیده است. کامیار عابدی پژوهشگر شعر معاصر ایران که در ژاپن اقامت دارد، در مقاله «نخستین صحیفه ایران‌پژوهی در ژاپن» ضمن ارائه شرح مختصری از سابقه تاریخی ایران‌شناسی و ایران‌پژوهی در ژاپن، نشریه مطالعات ایرانی را که در سال 2005 شروع به انتشار کرده است، به عنوان نخستین نشریه تخصصی ایران‌پژوهی در ژاپن معرفی کرده است. معرفی مؤسسان نشریه، نویسندگان مقالات و عناوین مطالب شماره‌های چاپ شده آن، از جمله مطالبی است که در این مقاله ارائه شده است.

پرویز دوائی نویسنده، مترجم و منتقد سینماییِ ساکن پراگ هم در ادامه سلسله مطالب خود با عنوان «نامه‌ای از پراگ»، به بهار در شهر پراگ پرداخته و ضمن آن تأملاتی در باره زندگی، جامعه، فرهنگ و ...  در این شهر بیان کرده است. یزدان منصوریان دانشیار دانشگاه خوارزمی نیز در مقاله «کتاب مهم‌تر است یا نان شب؟» علل رویگردانی از کتاب و مطالعه را در جامعه امروز ایران کاویده است و به مسائل متداولی که اغلب در این زمینه مطرح می‌شود، پاسخ گفته است.
 
کتاب یادداشت‌هایی از زندگانی باقر کاظمی (مهذب الدوله) نوشته کاوه بیات پژوهشگر تاریخ معاصر ایران، یکی از مطالبی است که در بخش معرفی‌ها و نقدهای این شماره جهان کتاب درج شده است. بیات در این مقاله، ضمن معرفی باقر کاظمی و سمت‌های اداری‌اش در دوران پهلوی اول و دوم و نقش بارزی که در شماری از مسائل مهم عرصه سیاست خارجی ایران در مقام وزیر خارجه ایفا کرد، به اهمیت تاریخی کتاب یادشده پرداخته است. 
 
نقدهای محمدرحیم اخوت، زری سترده، بهناز علی‌پور و رزی نعیمی بر رمان‌ها و مجموعه‌داستان‌های فارسی جدید، دیگر مطالب این نشریه را تشکیل می‌دهند. زری نعیمی در صفحات ثابت خود که «هزار و یک داستان» نام دارد، این بار 14 رمان و مجموعه داستان تازه انتشار یافته را از نویسندگان معاصر ایران نقد و بررسی کرده است. نقدهایی نیز بر کتاب‌های مصائب «آقای ویراستار» نوشته محسن باغبانی به قلم نگین اسلامی‌فر و «وضع بشر» اثر هانا آرنت به قلم زهره روحی درج شده است. 
 
 
در میان مقالات ترجمه شده در این شماره، مقاله «خانه‌های ابدی اهل ادب: مروری بر سطر پایانی چند زندگی» به موضوع کمتر پرداخته شده مزار نویسندگان و هنرمندان پرآوازه پرداخته است. در این مقاله از سرنوشت آرامگاه نویسندگانی چون ساموئل جانسون، ادگار آلن‌پو، دی. اچ. لارنس، اسکات فیتزجرالد، ژوزف کنراد و ... یادشده که برخی داستانی عجیب و خواندنی دارند. این مقاله نوشته جفری می‌یرز است که توسط پرتو شریعتمداری ترجمه شده است.
 
مقالاتی درباره وضعیت امروز نویسندگان مجارستان در کشاکش با دولت با ترجمه ناصر زاهدی و موزه‌ای که به تازگی توسط اورهان پاموک نویسنده ترک برنده نوبل ادبیات 2006 ، در استانبول تأسیس شده و «موزه معصومیت» نام گرفته، نیز از دیگر مطالبی هستند که در ادامه چاپ شده‌اند.
 
از دیگر مطالب این مجله می‌توان به «یک طالب در گوانتانامو» با سرعنوان«در کتابخانه‌های دیجیتال ـ 6» اشاره کرد که معرفی خاطرات یکی از رهبران گذشته و حال طالبان افغانستان است. ملا عبدالسلام ضعیف آخرین سفیر حکومت طالبان در پاکستان بود که پس از سقوط «عمارت اسلامی» طالبان، توسط ماموران امنیتی کشور میزبان دستگیرو به نیروهای آمریکایی تحویل داده شد. در این خاطرات شرح مفصلی درباره بازداشتگاه گوانتانامو و وضعیت زندانیان آن، همچنین نظر نویسنده درباره لزوم رعایت حقوق بشر، به ویژه حقوق زندانیان، مناسبات پیچیده دولت پاکستان با طالبان و دیگر اسلام‌گرایان از یک سو، و از سوی دیگر با آمریکا آمده است.
 
«هفتاد گفتار از ایرج افشار» به اهتمام میلاد عظیمی، «فهرست توصیفی آلبوم‌های بیوتات» اثر سیدعلی آل‌رسول، «خاطرات تهران: یادداشت‌های سفیر ترکیه از ماجرای تغییر سلطنت در ایران»، جلد چهارم «روزها» از محمدعلی اسلامی ندوشن، «سه زن هراتی» اثر ورونیکا دبل‌دی، «حالات و مقامات م. امید» نوشته محمدرضا شفیعی کدکنی و «انقلابی که به آن خیانت شد» نوشته لئون تروتسکی از جمله کتاب‌هایی هستند که در این مجله به عنوان تازه‌ها بررسی شده‌اند.
 
مطالب بخش «تازه‌های بازار کتاب» و بخش ویژه «ادبیات کودک و نوجوان» صفحات پایانی این شماره جهان کتاب را تشکیل می‌دهند.
 
شماره جدید مجله «جهان کتاب‌» با 80 صفحه و قیمت 4 هزار تومان منتشر شده است.
کد خبر 1681745

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha