۲۵ شهریور ۱۳۹۱، ۱۵:۴۰

با مستند و کوتاه/

نمایش 12 فیلم در جشنواره رضوی/عشیری دبیر جشنواره فیلم و عکس شد

نمایش 12 فیلم در جشنواره رضوی/عشیری دبیر جشنواره فیلم و عکس شد

آغاز جشنواره فیلم مستند رضوی با نمایش 12 فیلم مستند مرتبط با زندگی امام رضا (ع) و انتصاب یزدان عشیری در سمت دبیری جشنواره فیلم و عکس شهدای جهاد علمی از اخبار امروز فیلم کوتاه و مستند است.

به گزارش خبرگزاری مهر، از عصر دوشنبه (27 شهریور ماه 1391)، برنامه نمایش فیلم های منتخب هفتمین جشنواره فیلم مستند رضوی در سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی آغاز خواهد شد.

برنامه روز اول این جشنواره به شرح ذیل است:
دوشنبه (27 شهریور)
ساعت 15 نیاز (جواد یغموری)، در سایه (الهام حسامی)، ره یافتگان (بهروز سلیمانی نذیر)، بدون شرح (بهنوش زرندی)، دکتر علی (فرشاد اکتسابی)

ساعت 17 شرق بهشت (زهیر میرمحمدی)، دورها آوایی ست که مرا می خواند (ایرج عباسی)

ساعت 19 نگاهی به آسمان (هادی محقق)، در جستجوی او (سیّد ستار چمنی گل)، دست های فیروزه ای (سیامک کاشف آذر )، ناله های سنگ (سعید محسن یوسفی)، بر من آرام قدم بگذارید (علیرضا سبحانی)

گفتنی است که شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد و رایگان است و علاقمندان می‌توانند از ساعت 15 الی 19 روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری، به سالن سینماحقیقت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به نشانی: خیابان سهروردی شمالی، میدان شهید قندی، شماره 15، مراجعه کنند.

انتصاب دبیر جشنواره فیلم و عکس شهدای جهاد علمی کشور

یزدان عشیری دبیرنخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس شهدای جهاد علمی کشور منصوب شد.
 
حجت الاسلام عباس نصیری فرد دبیر کنگره ملی شهدای جهاد علمی و معاون آموزشی سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور طی حکمی یزدان عشیری را به سمت دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس شهدای جهاد علمی منصوب کرد.
 
بر پایه این خبر، سازمان بسیج اساتید دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به مناسبت کنگره ملی شهدای جهاد علمی در نظر دارد: نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس شهدای جهاد علمی با هدف پاسداشت مجاهدت های شهدای جهاد علمی، در راه پیشرفت و استقلال کشور/ تبیین مقام علمی و معنوی شهدای جهاد علمی/گسترش فعالیت های فرهنگی مرتبط با شهدای جهاد علمی/ انسجام بخشی به آثار فرهنگی در راستای مقام و منزلت علم جهادی در کشوربرگزار کند.
 
نخستین جشنواره بین المللی فیلم و عکس شهدای جهاد علمی قرار است اواخر آبانماه سالجاری در تهران برگزار شود.
 
 یزدان عشیری علاوه بر نویسندگی در حوزه فیلمنامه، قصه و نویسندگی به عنوان عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما در رسانه‌‌ها، مسئولیت‌های متعددی در حوزه ارتباطات و روابط عمومی و سردبیری نشریات موضوعی داشته است.

مدیریت روابط عمومی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک ونوجوان/ مدیریت روابط عمومی چهار دوره همایش سراسری فیلم کوتاه کشور/ مدیریت روابط عمومی جشنواره بین‌المللی فیلم وارش (چهاردوره)/ مدیریت ارتباطات رسانه‌ای جشنواره تئاتر دفاع مقدس(دو دوره)/ معاونت ارتباطات و تبلیغات همایش سراسری آئین‌های عاشورایی (دو دوره)/ مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران ( چهار سال)/ مدیر روابط عمومی دو دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر رضوی/ مدیر روابط عمومی دو دوره جشنواره فیلم کوثر/ مدیر روابط عمومی جشن بزرگ نویسندگان و منتقدان سینما، مدیر روابط عمومی یازدهمین و دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، انقلاب و دفاع مقدس و سه دوره جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران و مدیریت روابط عمومی سی امین جشنواره بین المللی فیلم فجر و نخستین جشنواره بین المللی فیلم ویدیویی تهران از جمله فعالیت‌های او در حوزه روابط عمومی بوده است.

وی نویسنده فیلم‌های سینمایی زیستن، خاک سرد و چند فیلم کوتاه است.

عشیری درمقام مدیر روابط عمومی انجمن سینمای جونان ایران مقام دوم کشوری را از میان 69 روابط عمومی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های کشور از سوی انجمن تخصصی روابط عمومی ایران به خود اختصاص داد.

حمایت مرکز گسترش به تنهایی برای ساخت آثار رضوی کافی نیست

معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی گفت: از آنجایی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نمی‌تواند به‌تنهایی چنین جشنوارۀ عظیمی را برگزار کند، مسئولان آستان قدس رضوی با حمایت از تولید آثار غنی‌تری با موضوع امام هشتم (ع) تلاش کنند که جشنواره‌ای شایسته برگزار شود.

جلیل عرفان‌منش پژوهشگر وفیلمنامه‌نویس سینمای داستانی و مستند؛ در گفتگو با ستاد خبری هفتمین دوره جشنواره فیلم مستند و فیلمنامه رضوی گفت: تلاش‌هایی که سال‌های گذشته در خصوص ساخت فیلم‌هایی با مضامین امام رضا (ع) انجام شده قابل تقدیر است، اما کافی نیست و باید در این حوزه حمایت گروهی‌ بیشتری توسط تمام نهادهای فرهنگی صورت گیرد تا هنرمندان بتوانند با راحت‌تر بتوانند به خلق آثار بپردازند.

نویسنده کتاب همگام با امام رضا (ع) از مدینه تا مرو در ادامه افزود: شأن و منزلت امام رضا(ع) به‌عنوان امام هشتم شیعیان، تاثیر و نقش ویژه‌ای در حیات معنوی ایرانیان داشته و در تحکیم رابطه ما با سایر کشورهای اسلامی تاثیرگذار بوده است؛ بنابراین جشنواره‌ای که به نام مبارک این امام اعظم مزین شده باید با حمایت بیشتری به کار خود ادامه دهد تا توسعه دهنده بیشتر فرهنگ رضوی باشد.  

معاون امور آثار سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی تصریح کرد: نورانیت امام هشتم از مشهد برکل ایران تابیده می‌شود؛ شایسته است در حوزه هنر، به‌خصوص سینمای داستانی، مستند و سریال‌سازی، بیستر به این نورانیت پرداخته شود و نهاد و سازمانهایی مانند آستان قدس رضوی، صدا وسیما و سازمانهای مختلف دولتی که بودجه فرهنگی دارند در جهت کمک به فیلمسازان برای خلق آثار در مورد امام رضا (ع) پیش قدم شوند.

وی اضافه کرد:  من زمانی که کتاب همگام با امام رضا (ع) از مدینه تا مرو را به تالیف رساندم، هدفم ساخت فیلم داستانی از آن بود نه اینکه اثر در قالب کتاب بماند؛ اما وقتی دیدم از ساخت فیلم و مستند حمایت نمی‌شود به‌ناچار قبول کردم منتشر شود؛ البته کتاب تاکنون در تیراژهای مختلف به چاپ رسیده و جوایز مختلفی هم از سال 1376 تاکنون به‌دست آورده است.

فیلمنامه نویس فیلم لحظه موعود خاطر نشان کرد: همه نهادها باید برای ساخت فیلم در مورد امام رضا(ع) کمک کنند. ساختن اثر در این حوزه - نسبت به برخی از فیلم‌ها که بودجه میلیاردی صرف ساخت آنها می‌شود - بودجه چندان بالایی طلب نمی‌کند، فقط باید اراده قوی پشت سر ساخت اثر باشد.

وی تاکید کرد: تلاش‌هایی که امروز در خصوص ساخت فیلم‌های مستند با موضوع امام رضا (ع) می‌شود به نظرم کافی نیست؛ باید توجه ویژه‌ای در این زمینه صورت گیرد، باید متولیان امر و کسانی که در این حوزه دخیل هستند، تلاش و حمایت بیشتری انجام دهند تا شاهد ساخته شدن آثار با کیفیت در این خصوص باشیم.

عرفا منش ادامه داد: قطعاً انتطار می‌رود که آستان قدس رضوی به طور قاطع و محکم پا به عرصه حمایت بگذارد و برای از میان بردن موانع و محدودیت‌هایی که در این خصوص وجود دارد اقدامات لازم را انجام دهد. اگرچه این نهاد قدم‌هایی تاکنون برداشته است؛ اما به نظرم کافی نیست و باید کمک کند تا نتایج مطلوب‌تری حاصل شود.

علی شیرخدا در جشنواره مذهب امروز ایتالیا


فیلم مستند علی شیرخدا از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا، به بخش مسابقه جشنواره مذهب امروز ایتالیا راه یافت.

پانزدهمین دوره جشنواره مذهب امروز، طی روزهای 21 مهر الی 3 آبان ماه 1391 در کشور ایتالیا برگزار خواهد شد و فیلم مستند علی شیرخدا از تولیدات این مرکز به کارگردانی محمدجعفر باقری نیا، در بخش مسابقه فیلم های مستند جشنواره روی پرده خواهد رفت.

برپایه این گزارش، موضوع امسال جشنواره مذهب امروز ایتالیا، تقابل مذهب با خشونت است.

گفتنی است که در بخش آثار سینمایی این جشنواره، فیلم های آسمان محبوب داریوش مهرجویی و یک پذیرایی ساده مانی حقیقی هم حضور دارند.

کد خبر 1696550

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha