۱ آبان ۱۳۹۱، ۱۴:۳۲

یاحقی:

تاریخ بیهقی سرشار از مواد خام برای اجراهای دراماتیک تئاتر است

تاریخ بیهقی سرشار از مواد خام برای اجراهای دراماتیک تئاتر است

سبزوار - خبرگزاری مهر: مصحح تاریخ بیهقی گفت: تاریخ بیهقی سرشار از مواد خام برای اجراهای دراماتیک تئاتر است که از سوی هنرمندان مغفول واقع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد جعفر یاحقی یکشنبه شب مصحح تاریخ بیهقی در آئین بزرگداشت ابولفضل بیهقی مورخ و ادیب  معروف کشور در زادگاهش سبزوار اظهارکرد: تاریخ بیهقی کتاب عزیز و مهم و قافله سالار نسل فردوسی است.

وی گفت: نام بیهقی بیش از هرنویسنده ای در لغت نامه دهخدا که  پایه لغت فارسی است به کار رفته است.

وی تاریخ بیهقی را کتاب ادبی تاریخی دانست و افزود: جایگاه بیهقی در نثر فارسی مانند جایگاه فردوسی در شهر است.

یاحقی به تنظیم آثار موسیقی و تئاتر بر اساس تاریخ بیهقی تاکید کرد و تصریح کرد: تاریخ بیهقی پر از مواد خام برای اجراهای دراماتیک تئاتر است.

وی با بیان اینکه بنده نیمی از عمرم را به فردوسی شناسی گذرانده ام و نیمی دیگر را بیهقی شناسی بر ثبت روز بیهقی در تقویم ملی در اول آبان هر سال تاکید کرد.

یاحقی علت مهجور بودن بیهقی را شعر محور بودن ایران قدیم در فرهنگ فارسی و دیگری کامل نبودن تاریخ بیهقی دانست.

این استاد ادبیات همچنین خواست که اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار نسبت به استخراج سخنان ابولفضل بیهقی و خلق آن در تابلوهایی با خط خوش اقدام کند.

محمد علوی مقدم چهره ماندگار کشور نیز  در این مراسم طی سخنانی برگزاری بزرگداشت ابولفضل بیهقی را یک کار فاخر فرهنگی برشمرد.

وی ابولفضل بیهقی را نویسنده هنرمند نامید و افزود: آنچه این نویسنده در تاریخ بیهقی به جا گذاشته است درست و به دور از تملق گویی است.

علوی مقدم تاریخ بیهقی را کتابی جذاب دانست و اظهار کرد: نگارش زیبای این کتاب خواننده را به دنبال خود می کشاند.

وی با تقدیر از اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری سبزوار که این مراسم را برگزار کردند بیان کرد: باید برای برگزاری بزرگداشت بیهقی بکوشیم و شهرداری و شورای شهر سبزوار برای برگزاری بزرگداشت این نویسنده سبزواری در سال آینده قدم جلو بگذارد و اگر مشکل مالی در این زمینه وجود دارد از مردم کمک بگیریم.

علوی مقدم بیان کرد: دوستداران فرهنگ، زبان و ادبیات فارسی حاضر هستند برای بزرگداشت این نویسنده و مورخ بزرگ حمایت کنند.

ابوالفضل محمدبن حسین بیهقی سال 370 هجری خورشیدی به دنیا آمد و سال 456 خورشیدی از دنیا رفت. او اوایل عمر را در نیشابور به تحصیل دانش اشتغال داشت، سپس به سمت دبیری وارد دیوان محمود غزنوی و حکمرانان بعد از او شد و در سال 418 هجری خورشیدی پس از درگذشت استادش بونصر مشکان به سمت دبیر دیوان شاهی برگزیده شد، این مورخ و ادیب سال 437 پس از آزادی از زندان، به نگارش تاریخ بیهق  مشغول شد.

این مراسم به همت اداره فرهنگی و ورزش شهرداری سبزوار و با همکاری دانشگاه حکیم سبزواری و اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان در تالار کاشفی مجتمع فرهنگی هنری اسرار برگزار شد. 

کد خبر 1725442

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha