۴ بهمن ۱۳۹۱، ۹:۱۲

موسیقی 24 مقوم شوشتر ثبت معنوی شد

موسیقی 24 مقوم شوشتر ثبت معنوی شد

اهواز - خبرگزاری مهر: یک پژوهشگر موسیقی گفت: در هفتمین اجلاس شورای سیاستگذاری ثبت آثار کشور به میزبانی استان سمنان، پرونده موسیقی 24 مقوم شوشتر ثبت ملی شد.

مهشید نقاشپور در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: روز سه شنبه هشت پرونده تحت عنوان موسیقی 24 مقوم ارائه شده از سوی اینجانب مطرح شد و با دفاع صورت گرفته و اجرای نمونه، هیئت داوری رای به ثبت پرونده ها دادند.

این پژوهشگر موسیقی،شاعر و مترجم عنوان کرد: شوشتر یک شهر باستانی است و اصالتی که در موسیقی و فرهنگ بومی سرزمین ما وجود دارد در موسیقی شوشتر هم موج می زند، این مسئله باعث شد که پژوهش موسیقی شوشتر را انتخاب کنم. موسیقی بومی، مادر موسیقی دستگاهی است و بسیاری از گوشه هایی که در موسیقی مناطق وجود دارد در موسیقی دستگاهی نیست، گاه در پژوهشهای موسیقی مناطق، نایافته هایی به دست می آید که خدمت به موسیقی هم هست.
 
به عقیده وی، موسیقی محلی در هفت دستگاه می گنجد و چیزی جدا از آن نیست، منتهی گوشه مقامهای موسیقی محلی فراتر از دستگاه های موجود اس.

نقاشپور، ابزاری مانند تار، نی جفته، سرنای کوچک، دهل، دایره و ضرب را از جمله سازمانهای منطقه شوشتر می داند.

این پژوهشگر موسیقی که پیش از این کتاب موسیقی شوشتر را بعد از پنج سال تحقیق منتشر کرده است، با اشاره به اینکه موسیقی «کار» از بخشهایی است که در کتاب به آن پرداختم، گفت: موسیقی درمانی یکی دیگر از بخشهای مهم و قابل توجه منطقه شوشتر است.
کد خبر 1798116

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha