۲۲ بهمن ۱۳۹۱، ۱۳:۵۵

علی‌اکبری در گفتگو با مهر:

فیلمنامه "استرداد" مولف قانونی دارد/ به دّری بدهکاریم

فیلمنامه "استرداد" مولف قانونی دارد/ به دّری بدهکاریم

تهیه‌کننده "استرداد" در پاسخ به انتقادهای جلال‌الدین دری مبنی بر حذف عنوانش از تیتراژ فیلم و تسویه نشدن دستمزدش، گفت: دری فقط در بخشی از کار با ما همراه بود و فیلمنامه به‌طور قانونی به نام مولفانش ثبت شده است.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده "استرداد" در واکنش به صحبت‌های سیدجلال الدین دری به خبرنگار مهر گفت: من ابتدای صحبتم از وی تشکر می‌کنم و هرگز منکر زحمات جلال‌الدین درّی نمی‌شوم. البته ابراهیم حاتمی‌کیا، علی شاه‌حاتمی، پژمان لشگری‌پور، حسن نجاریان و محمود غلامی نیز برای این فیلم خیلی زحمت کشیدند.

وی افزود: در حقیقت 12 نفر در بحث بازنویسی فیلمنامه "استرداد" نقش داشتند. فیلمنامه این فیلم 8 سال پیش توسط رضازاده و حمیدی به نگارش درآمده و ثبت قانونی شده است. حدود یک سال قبل از فیلمبرداری هم طالب‌زاده آن را بازنویسی کرد. طبق حقوق مولف ما نمی‌توانم عنوان فیلمنامه‌نویس را حذف کنیم یا نام فرد دیگری اعم از آقای دری یا کس دیگری را جای او بزنیم.

علی‌اکبری ادامه داد: در اصل نفر دومی که برای فیلمنامه "استرداد" زحمت کشید طالب‌زاده بود. برخی ارگانها و نهادها وقتی یک پروژه تاریخی آغاز می شود مدام درباره آن نظر می‌دهند به همین دلیل ما همیشه در ساخت چنین فیلم‌هایی با مشکلاتی روبرو می شویم؛ مشکلاتی که خارج از قواعد سینما و حتی وزارت ارشاد است.

این تهیه کننده در ادامه عنوان کرد: منظورم این است درباره این فیلم‌ها از سوی ارگان‌های مختلف مدعیان زیادی پیدا می‌شود. به همین دلیل پس از اتمام فیلمبرداری در مسکو برای تامین نظرات این دوستان از دری خواستم تا با ما همکاری کند. وی به همراه محمود غلامی، نجاریان و لشگری پور روزها در هتل تهران می نشستند و فیلمنامه را می‌نوشتند تا موانع از بین برود.

وی افزود: زمانی می توان به عنوان بازنویس فیلمنامه از شخصی یاد کرد که از پلان اول با گروه همکاری کند اما وی در بخش میانی فیلمنامه با ما همکاری کرد و پس از آن دوباره غفاری، غلامی و لشگری‌پور بخش پایانی را ادامه دادند.

علی اکبری درباره بحث مالی که دری عنوان کرده است، گفت: بله. وی درست می گوید. بخشی از دستمزد وی هنوز پرداخت نشده است. ما به دلیل شرایط اقتصادی هنوز از فارابی طلب داریم. به طور نمونه فرهاد قائمیان نیز بخشی از دستمزد خود را نگرفته است. البته دری نیز حدود یک سوم دستمزد خود را از ما طلب دارد.

وی در پایان تاکید کرد: فیلم تاریخی هیچ وقت به دست یک نویسنده و یا یک کارگردان و تهیه کننده ساخته نمی شود. بلکه در کنار همه ما عزیزان مختلفی حضور داشتند که جا دارد از همه این دوستان تشکر کنم.

کد خبر 1813491

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha