۲۹ بهمن ۱۳۹۱، ۸:۵۰

شاه‌حسینی در گفتگو با مهر:

اکران درستی بدهند "زیباتر از زندگی" می‌فروشد/جوان‌های جنگ شاخ نداشتند!

اکران درستی بدهند "زیباتر از زندگی" می‌فروشد/جوان‌های جنگ شاخ نداشتند!

انسیه شاه‌حسینی کارگردان "زیباتر از زندگی" معتقدست اگر شرایط اکران مناسبی برای این فیلم دفاع مقدسی در نظر بگیرند حتما مورد استقبال مردم هم قرار می‌گیرد.

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و هنر: انسیه شاه حسینی در سال 1333 در گرگان متولد شد. وی فارغ التحصیل کارگردانی است و اولین فعالیت‌های خود را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد. از فیلم‌هایی که شاه حسینی کارگردانی آن‌ها را به عهده داشته است می‌توان به "پنالتی"، " شب به خیر فرمانده"، " غروب شد بیا" و ... اشاره کرد.

آخرین اثر او " زیباتر از زندگی" با موضوع زندگی "شهید علم الهدی" در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. شاه حسینی که اکثر آثارش تا به حال در ژانر دفاع مقدس بوده از همراهی خانواده شهید در نوشتن فیلمنامه این اثر و اینکه اگر از فیلمش به درستی حمایت شود زمان اکران به خوبی فروش خواهد کرد، می‌گوید.

* خانم شاه‌حسینی چه ارزیابی از جشنواره امسال داشتید؟

- من امسال بیشتر دنبال بازخورد نمایش فیلمم در سینماهای مردمی بودم به همین دلیل زیاد وقت نکردم که فیلم ببینم و متاسفانه تنها سه فیلم را در جشنواره دیدم. فیلم من توانست چند سیمرغ بگیرد و در نمایش‌هایی که برای مردم داشت با استقبال مواجه شد و همین برای من کافی است.

*نقاط ضعف و قوت سی و یکمین جشنواره نسبت به دوره‌های قبل را چطور ارزیابی می‌کنید؟

- من حدود سه سال مشغول تحقیق درباره فیلمنامه‌ام بودم. در این مدت وقت زیادی نداشتم که جشنواره را دنبال کنم و یا کاری را برای شرکت در آن برسانم. برای همین نمی‌توانم نظر خاصی بدهم چون اصلا در مدت این سه سال در جریان جشنواره نبوده‌ام. اما در مجموع به نظرم بد نبود و تشکر می‌کنم که به "زیباتر از زندگی" توجه کردند و جایزه ملی را به فیلم من دادند.

*فیلم را برای اکران عمومی تغییر می‌دهید؟ مثلا قرار نیست کار کوتاه‌تر شود؟

- حتما نگاه دیگری به فیلم خواهم داشت. ما فیلم را با نگاتیو گرفتیم اما به دیجیتال تبدیل شد. همین امر باعث شد برنامه‌ریزی‌هایمان به‌هم بریزد و نتوانستیم وقت خوبی برای تدوین فیلم بگذاریم. از طرفی هم می‌خواستیم فیلم را به جشنواره برسانیم اما حالا که فرصت بیشتری تا نمایش فیلم دارم در آن دست خواهم برد و شاید بعضی سکانس‌ها را کوتاه‌تر کنم.

*فکر می‌کنید در جشنواره سی و دوم فیلم فجر هم شرکت کنید؟

- بله، دو سه ماه است که مشغول آماده کردن یک فیلمنامه تازه هستم. موضوع آن دفاع مقدس است اما این‌بار درباره شخص خاصی نیست و یک موضوع کلی را مدنظر گرفته‌ام.

* اکثر آثار شما در ژانر دفاع مقدس است. فیلمساز تخصصی جنگ بودن برای شما یک اتفاق است یا هدف؟

- به دلیل یک علاقه شخصی دوست دارم اکثر فیلم‌هایم را در ژانر دفاع مقدس بسازم. من مدتی خبرنگار جنگ بوده‌ام و همین مسئله هم باعث می‌شود که دوست داشته باشم خاطرات آن دوران را زنده کنم و درباره‌شان فیلم بسازم.

*برای چه برای ساخت این فیلم سراغ شهید علم الهدی رفتید؟ آشنایی قبلی با این شهید داشتید؟

- خیر. من بعد از شهادت‌اش با این شهید آشنا شدم. در واقع شخصیت جالب این شهید مرا جذب کرد و باعث شد تصمیم بگیرم درباره‌اش فیلم بسازم. شهید علم الهدی علاوه بر اینکه یک رزمنده بود، مفسر قرآن و نهج البلاغه هم بود. دستی در هنر داشت و ادیب نیز بود. ابعاد جالبی در شخصیت او بود که من را جذب کرد تا او را بیشتر به مردم بشناسانم.

*چه پیش‌بینی‌ای از واکنش خانواده و همشهری‌های شهید علم الهدی دارید؟ فکر می‌کنید چقدر از ساخت این فیلم راضی هستند؟

- خانواده او همراه من بودند و فیلمنامه را قبل از ساخت خوانده بودند. حتی بعضی از همشهری‌هایش در فیلم بازی کردند. خانواده این شهید بزرگوار در بسیاری از مراحل همراه من بودند، در نوشتن فیلمنامه نیز به دلیل آشنایی بیشتری که با شهید داشتند به من کمک کردند تا بتوانم همه جوانب را در نظر بگیرم. بعد از ساخت فیلم هم، آن را دیدند و از ما تشکر کرده و راضی بودند.

*پس داستان فیلم را مستندسازی کرده‌اید و چیزی از خودتان به آن اضافه نکردید؟

- من یک سری مستندات را از آن‌ها گرفتم و یک جریان داستانی به آن دادم که لازمه نوشتن هر فیلمنامه‌ای است. همان طور که گفتم خانواده شهید به دلیل آشنایی بیشتری که با او داشتند خیلی به من کمک کردند به قولی نقش مشاورم را داشتند.

*بسیاری از فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس ساخته می‌شود حالت کلیشه‌ای به خود می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود چنین آثاری مخاطب پیدا نکنند. شما برای جلوگیری از این مسئله چه کردید؟

- همه سعیم را کرده‌ام که داستانی را که مربوط به سی سال پیش بوده است طوری برای مخاطب جوان و امروزی این دوره تعریف کنم که برایش جذاب باشد. مثلا دیالوگ‌ها از جنس خودشان است و کمی حال و هوای فیلم به حالا شبیه است. طوری که زیاد بین حال و هوای جوان های این دوره و دوره جنگ فاصله نیفتد.

*فکر نمی‌کنید شاید این مسئله باعث شود کمی فیلم حال و هوایش از دفاع مقدس دور شود؟

- خیر. آنها هم جوان‌هایی بودند مثل جوان‌های امروزی. شاخ که نداشتند! اما راستش را بخواهید ما در اوایل فیلم‌هایی که می‌ساختیم در شخصیت‌ها اغراق می‌کردیم و آن‌ها را خیلی دور از دسترس نشان می‌دادیم. من این اغراق‌ها را در شخصیت سازی‌هایی که کرده‌ام حذف و سعی کردم خودِ واقعی‌شان را نشان دهم.

*فیلم شما جزو فیلم‌هایی بود که زمان ساخت زیاد حاشیه نداشت و خبرنگارها هم پشت صحنه کارتان نبردید.

شرایط سختی در هویزه برای فیلمبرداری بود. گرما و سختی‌های دیگر که شاید باعث می‌شد خبرنگارها دلشان نخواهد که بیایند و ما هم کسی را دعوت نکردیم و سعی کردیم بی‌حاشیه کار را پیش ببریم.

*این سختی‌ها شما و گروهتان را در ادامه مسیر مردد نمی‌کرد؟

-برای شخص من اصلا سخت نبود، چون من از اول جنگ آنجا بودم و به فضا عادت داشتم. اما شاید برای بازیگرها و بقیه گروه که این شرایط را قبلا تجربه نکرده بودند، سخت بود. با این حال همه سعیمان را کردیم که کار را به بهترین نحو انجام دهیم.

*به بازیگرها اشاره کردید. چه طور شد که حامد کمیلی را برای کارتان انتخاب کردید، با توجه به اینکه اکثر فیلم‌های اخیر او کمدی بوده است.

-من به توانایی های او واقف بودم و می دانستم که بسیار بازیگر توانایی است. از طرفی از لحاظ چهره شباهت‌هایی به چهره شهید علم الهدی داشت که همین بیشتر من را ترغیب کرد. خیلی از انتخابم راضی هستم، وقتی خانواده شهید فیلم را دیدند آن‌ها هم از اینکه چهره بازیگر این نقش به خود شهید شباهت داشت خیلی راضی و خوشحال بودند.

*اینکه از کمیلی خواسته بودید جواب پیشنهاد بازی در فیلم را در هویزه بدهد چه دلیلی داشت؟

-ما آنجا مشغول فیلمبرداری بودیم و کار می کردیم و نمی‌خواستم فیلمبرداری متوقف شود. حامد کمیلی هم زیاد با فضای هویزه و شرایط فیلمبرداری ما آشنا نبود، خواستم سر صحنه بیاید و کار را ببیند. دیدن شرایط روی او تاثیر گذاشت و این همان اتفاقی بود که من هم دنبالش بودم. بعد از آن کمیلی قبول کرد در فیلم بازی کند.

*فکر می‌کنید با همه این سختی‌ها فیلم شما زمان اکران فروش موفقی داشته باشد؟

-همه این‌ها به شرایط اکران برمی‌گردد و نمی‌شود از حالا حرفی زد. بستگی دارد چقدر حمایت کنند و چقدر بها بدهند. اما چیزی که ما تا به حال دیده‌ایم این است که اگر شرایط خوبی برای اکران داشته باشد مخاطب هم خوب با فیلم ارتباط برقرار می‌کند و احتمال اینکه به قولی فیلم خوب بفروشد هست.

---------------------

گفتگو از سهیلا کاویانی

کد خبر 1816796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha